Jump to content

Interpolere ladevekt for forskjellige lot av samme krutt


Lynx

Recommended Posts

Tenkte å lage en artikkel om hvordan man beregner riktig kruttmengde fra en lot til en annen for å beholde samme utgangshastighet, eller hvor mye mer/mindre fart kula får ved å beholde samme kruttmengde.

 

Jeg har her som eksempel to lot'er med N-19. Lot nr 95054 og 105011.

 

Jeg lader med Norma Golden Target, som er samme kule som Norma Diamond Line, men uten Moly-coat. Jeg bruker altså ladedata for Diamond Line. Med lot 95054 bruker jeg 43,0 grain krutt, som teoretisk gir meg en utgangshastighet på 840 m/s med 740 mm pipe.

 

Bilde125.jpg

 

Jeg skal nå skifte lot, men beholde hastigheten, for å få tilnærmet samme treffpunkt med patroner med forskjellige kruttlot'er. Gammel lot gir meg en variasjon fra minimum til maksimum ladning på 4,0 grain, mens ny lot gir meg en variasjon på 4,8 grain. Jo større spenn mellom min og maks kruttvekt, jo bedre krutt. Dette pga at da har 0,1 grain prosentvis mindre å si hvis det skulle variere litt hva kruttmålet gir patronene.

 

Jeg ser her at dataene for disse to lotene ikke er helt sammenfallende, og for å finne ut av hvor jeg skal legge meg på ladevekt, så tegner jeg opp kurvene for kombinasjonen ladevekt/utgangshastighet for begge lotene på et millimeterark.

 

Bilde126.jpg

 

Her ser jeg at 43 grain gir 840 m/s med den gamle loten. Med ny lot er det dermed bare å lese fra 840 m/s til den treffer kurven, og lese ned til kruttvekt, og svaret blir ca 43,5 grain.

 

Det går også an å bruke Excel til å beregne dette. Her har jeg tatt utgangspunkt i min og maks ladevekt, og lagt inn det for begge lotene. Så finner jeg antall 0,1 grains step mellom min og maks, og beregner differansen mellom maks/min i antall m/s.

 

Formelen for hastigheten i celle nr 2 på gammel lot blir da: =B3+(75/40)

Formelen for hastigheten i celle nr 2 på ny lot blir da: =E3+(88/48)

 

exceltabell-interpolering.gif

 

Kommentarer og andre bemerkninger?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...