Jump to content

1911 – @*#! fremmedlegeme imellom låseflatene/Lug


Lærlingen

Recommended Posts

Under test skyting av diverse ladninger i Kimer Ultra CDP’n forn en del måneder siden begynte skuddene å gå i hytt og pine. Etter å ha demontert pistolen oppdaget jeg at det var kommet uforbrent krutt imellom låseflatene/lug.

Etter å ha fjernet dette var presisjonen tilbake for fult.

 

I dag under feltkonkurranse, gikk det rett i dass i spesialpistol. Jeg pleier ikke rense våpen før konkurranse, uten så og test skyte de, men pga. at jeg hadde tenkt å skytte noe kobberbelagt ammo, så blyet måtte ut, noe som kjapt ble full puss i går kveld.

 

På første standplass så gikk skuddene i hytt og pine, jeg er jo såpass fersk at det er jo ikke noen umulighet at jeg var årsaken til det, men på de neste to standplassene gikk det også rett vest. Før neste standplas demonterte jeg pistolen og kikket under luggen der var det en liten flekk med møkk av et eller annet slag, som sikkert kunne bygge en to til tre teindels millimeter. Jeg fjernet dette og etter det så satte jeg alle skuddene rimelig tett i en og samme blink, for å se hvordan det spredte. Da var presisjonen tilbake.

 

Spørsmålet mitt er som følgende, er dette et kjent problem for 1911, og kanskje spesielt med så korte løp som Ultra CDP’n har (3”)?

Link to comment
Share on other sites

har ikke hørt dette før, og at noe så lite skal gi så stort utslag høres ekstremt ut.

 

men er pistolen veldig "tight" i tilpassningen, så er det heller ikke overraskende at litt dritt kan gi utslag. Det som hadde bekymret meg mer enn dårlig presisjon, er hvor mye mindre låsing du har fått, og om du eventuelt har fått for lite.

 

beste løsningen er nok "puss puss, så får du en suss" ofte, og kanskje sjekke ladningene for og få bedre forbrenning.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg ikke husker feil, har du satt inn noen reduserte fjærer? kombinasjonen av lett sleide og slapp rekylfjær kan nok føre til at pistolen ikke låser like lett om det er "fremmedlegmer" i veien.

 

1911'er er ganske tilgivende med original lengde, altså 5" sleide, men med kortere sleider begynner de å bli mer kritiske. din er jo ikke bare litt kort, den er dritkort...

Link to comment
Share on other sites

Den ene gangen det skjedde hadde jeg original fjær, nå hadde jeg den som er noe, men ikke mye svakere.

Det ble slik at på ca 25 meter så gikk skuddet over duellskiva, selv når jeg skjøt med anlegg.

 

Den er utrolig tight, og det må den kanskje være for å få den presisjonen med så (drit)kort løp?

Link to comment
Share on other sites

Kimber anbefaler minst 500 skudd som innkjøringsperiode. Dette har jo noe med at Kimber har de minste produksjonstoleransene på 1911 våpen.

 

Kanskje pistolen bare må skytes litt mer med? Det står i manualen hvordan Kimber anbefaler at du oljer/smører. På låsesporene i pipa skal det dryppes en dråpe olje i hver.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny Kimber forresten, er den tight og fin?

 

Jeg har vel skutt ca 1400 skudd, men jeg tror jeg skal passe på å bruke litt tynn olje på pipa.

Jeg tror nok lærdomen må være å ikke møte på standplass med nypusset våpen, det er greit å dra igjennom noen skudd for å være sikker på at alt er som det skal.

 

Det går vel under kategorien nybegynner feil :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takk :)

 

Våpenet er tight og fint. I motsetning til ditt våpen, så er det løpsbøssing på modellen jeg har. Vet ikke helt hvorfor Kimber bruker ulike løsninger på det.

 

Det er vel ikke noen "feil" å stille med nypusset våpen. Man skal jo tross alt stole på at våpenet virker hver eneste gang, også etter puss. Jeg ville absolutt tatt opp problemet med Kimber. Det kan jo tenkes de har en forklaring og eventuelt en løsning.

 

Fordelen med å ha et kvalitetsvåpen fra en annerkjent produsent er at slike feil ikke uten videre bare skal aksepteres....

Link to comment
Share on other sites

Originalfjæra er knallhard, så de svakeste ladningene 4,5gr N310. 160gr SWC, og 4.0gr N310, 200gr Berry RNFP osv har ikke hatt 100% funksjonering. Derfor har jeg satt inn en litt svakere fjær, og da kan jeg ikke skylde på fabrikanten.

 

Det jeg har jaktet på er ikke den svakeste ladningen, men den med ”den rette følelsen”. Akkurat nå tror jeg at jeg faktisk skal gå opp på ladningene og prøve med tregere krutt, for å se om ikke det gir ”den rette følelsen”.

 

Syntes egentlig at et litt tregere krutt gir en bedre rekyl, men problemet er det korte løpet, og dårlig forbrenning.

 

Vel da har jeg noe å holde på med mens andre holder på med NM og slikt :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...