Jump to content

Langholdskyting i Irland Hjemmelading ikke tillatt


seawolf145

Recommended Posts

Hei

Har akkurat begynt med langholdsskyting i Irland. Har inne søknad på en custom tikka t3 supervarmint 6,5x55se som første rifle.

Har jaktet en del og skutt bane tidligere i Norge med .308 win.

Problemet er at jeg har akkurat funnet ut at hjemmelading ikke er tillatt her i Irland, så mitt dilemma er da som følger.

Er det mulig å hjemmelade i Norge, for så å ta med ammunisjonen til Irland? Vet ikke hvordan våpenloven har forandret seg i Norge de siste 12 åra, men forstår at en må ha våpenlisens for å kjøpe krutt og tennhetter, så kan jeg bruke min irske våpenlisens til å kjøpe krutt og tennhetter til hjemmelading hos mine foreldre i Norge.

Håper noen kan hjelpe meg med dette. Og går det ikke så får en forsette med fabrikk ammunisjon igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ok men holder det at en har europeisk våpenpass og irsk våpenlisens.

Vet det er mange jegere som reiser utenlands og tar med seg billigere ammo hjem etter jakta, men hvordan virker det i forhold til lading i Norge og ta med seg ammo hjem til Irland. Går det an å få seg noe spesialtillatelse av noe slag, eller er det nok med europeisk våpenpass og irsk våpenlisens?

Link to comment
Share on other sites

Det holder til å kjøpe, men du trenger papirer fra politiet til å ta meg deg ut av landet.

 

Hvis en reiser til norge med rifle og si 500 patroner, så kan en vel returnere til Irland med samme antallet,hvis en reiser med Europeisk våpenpass.

Slik har jeg forstått det. Mulig jeg har misforstått litt her.

Jeg vet en trenger importlisens til Irland for våpen og ammunisjon, men tror ikke en trenger noe mer for å ta det med ut av Norge.

Det eneste en trenger for å ha med seg rifle og 500 patroner til Norge er en god grunn, det kan vel bli det største problemet,

da det ikke skal være til jakt, men konkurranseskyting. Og ikke i Norge, men i Irland. Men det går vel saktens an å oppsøke en rifleklubb i nærheten av der jeg vokste opp og høre om medlemskap. Da skulle vel ikke bli noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Men var det ikke kommet noen begrensninger fra Europeiske luftfartsmyndigheter, som begrenser/forbyr transport av ammunisjon?

Jeg tror kanskje det ville vært enklere å handle og lade i England el Scotland i stedet for i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan vell ikke svare spesifikt på ditt spørsmål, men min situasjon er noe lik din.

 

Jeg er født i Danmark, men bor i Norge. Har delt statsborgerskap - med Norsk våpenpass. Jeg har ikke noe problem med å skaffe meg ammunisjon i Norge, for den saks skyld Danmark. Men; av og til, kommer jeg over gode tilbud når jeg er hjemme (les: Danmark). Da har jeg alltid med et våpen i det aktuelle kaliberet, og stopper innom tollstasjonen på veien til Norge - bare for å være sikker på at jeg ikke blir "tatt" i rutinekontroll.

 

Loven som gjelder, er vell noe slik at en "anselig mengde ammunisjon" kan innføres/utføres uten tollklarering; men dette tror jeg du skal snakke med Tollvesenet om.

 

Jeg har til dags dato aldri hatt noe problem med slikt. Stopper alltid innom tollbua for å sikre meg stempel i boka; og har vell på det meste tatt inn 1200 .308-skudd i original-embalasje (Da forevist til norske tollmyndigheter uten søknad). De fleste tollerne har stor respekt for våpen, og hvis du viser at du er en stabil skytter, vil du etter min erfaring ikke få noen problemer med å krysse grenser.

 

Dersom det skulle bli noe problem; er det jo bare å samle på esker og hylser - og sette de pent sammen igjen.

Link to comment
Share on other sites

Ja situasjonen er nok nokså lik i den forstand, men ting har alltid vært lettere imellom de skandinaviske når det gjelder konkurranseskyting-jakt.

Desverre har det gått litt vel over alle støvleskaft her borte de senere år, da Irland kopierer nesten alle lovverk i fra UK, og gjør dem nesten enda verre.

Og på på grunn av IRA og Irlands fortid,så har det blitt nokså strengt her borte når det gjelder våpen og ammunisjon, og av den grunn er også hjemmelading blitt forbudt. Det høyeste tillatte kaliber her er .308 win, høyere kalibre blir regnet som "restricted", og da må man ha spesialtillatelse, og ekstra sikkerhetstilltak hvor en oppbevarer det. Våpensafe, ekstra alarm tillknyttet alarmsentral osv.

Skal en ha ei pumpehagle/semi auto hagle kommer det under samme kategori, og pistolgrep foldestokk er strengt forbudt. Allt som er svart-olivengrønt må en nesten be på sine knær for å få for det ser taktisk ut???????????

Så en prøver å ta en ting av gangen her borte, så en ikke gjør noe galt. Men etter som jeg har hørt så kan det bli det samme i Norge også, det diskuteres visst en ny våpenlov forstår jeg. Håper de har beholdt fornuften de som lager den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Med de terror aksjonene fra Irland friskt i minne og politiets lover og regler, og med kaliber begrensing for sivile der , ( ikke offisell , men vanskelig å få lov til noe over 06 bunn på hylsa, enkelte tilfeller fr en lov på magnum ) så er det best å følge lovene der . driver å sjekker ut hva en jakt tur til Irland kan komme på neste år .

Link to comment
Share on other sites

Hjemmelading er da såppas uskyldig at jeg ville nok ikke brydd meg så mye om det forbudet og ladet hjemme uansett. Tror neppe de vil komme å banke på døra og sjekke om du lader selv...

 

Nei det er vel ikke hjemmeladingen som er forbudt, det er det å oppbevare krutt eller importere kruttet som er ulovlig, så det er jo en grei sak å si at hjemmelading er forbudt også.

Link to comment
Share on other sites

Med de terror aksjonene fra Irland friskt i minne og politiets lover og regler, og med kaliber begrensing for sivile der , ( ikke offisell , men vanskelig å få lov til noe over 06 bunn på hylsa, enkelte tilfeller fr en lov på magnum ) så er det best å følge lovene der . driver å sjekker ut hva en jakt tur til Irland kan komme på neste år .

 

Ja ikke vits i å ta noen sjanser med loven noen sted i dag. Det er ikke verdt det. Jeg har funnet ut at mange i sør her reiser til N.Irland istedet og lader der, for der er det lovlig. Så en trenger bare å reise over grensen til noen kompiser der og lade. Ellers så er det ypperlige jaktmuligheter i Irland. Men søk i god tid for papirarbeidet går tregt her.

Ellers så er det vel bare å å ønske en god jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...