Jump to content

Fiske i og rundt Isteren - noen som har peiling?


ko-stens

Recommended Posts

Har funnet ut at jeg snart MÅ ha meg en tur hjemmefra da jeg verken har hatt tid til å dra på skytebanen på halvannen måned eller fått mulighet til å fiske noe som helst i år enda (med unntak av èn totimerstur)! Klorer snart ned veggene av frustrasjon, så litt kvalitetstid uten kjerring og unger frister! Og jammen tror jeg det frister for dem og at jeg tar meg en tur, for husfredens skyld! :lol:

 

Malle her på forumet hintet om at å ta en kajakktur kunne være noe, og det har jeg aldri prøvd før, så det frister. Men så var det å finne en høvelig plass innen rimelig avstand fra hjemstedet. Fortrinnsvis til en plass der det går an å få fisk litt større enn kulepenner. Har derfor tenkt litt på nord i Hedmark, nærmere bestemt Isteren-området.

 

Er det da noen som har erfaring fra å fiske nord i Isteren og i vannene rett nord for sjøen? Tanken er å reise ut fra ca midten på sjøen og padle fra vestsiden og nordover for deretter å legge i land og telte i passende område for å gå til tjernene rundt nordenden.

 

Nå kan det hende kajakktur ryker dersom Malle ikke kan (får ellers lånt kajakk av en annen kamerat, men å reise alene når man knapt har sett en kajakk før er kanskje litt for risikabelt!), men det går jo an å gå inn til tjernene fra veien likevel antar jeg.

 

Håper noen kan svare på dette! Er nemlig utrolig flink til å finne "fisketomme" vann, så om det er lite poeng å gå inn dit, hadde vært greit å vite. Da drar jeg heller til et av de vannene jeg kjenner fra før bare for å komme litt unna for meg selv, selv om det ikke er all verden å få. Jeg reiser uansett et eller annet sted fredag 2. juli...

 

Ellers hadde det vært kjekt med tips om andre steder, både kajakkvennlige og andre steder, inntil ca tre timer i bil fra Hamar, inntil et par timers gange fra bil, og hvor ørret/røye er det mest aktuelle. :)

Link to comment
Share on other sites

Istern er definitivt å anbefale! Vannet huser mye grov ørret, endel gjedde, masse abbor, og visstnok veldig mye sik. Jeg kjenner en kar som omtrent har levd hele sitt 64 år lange liv ved Isterns bredder, og han har veldig mye bra å si om fisket der selvom han mener det begynner å bli i overkant mye sik... Kajakk eller kano er definitivt en fordel. Prøv å dorge et stykke ifra land med nokså stor wobler, og oppsøk grunne partier utpå vannet - gjør du det, og holder relativt høy fart på padlinga er det gode muligheter for virkelig fin fisk :) Er endel fine småvann i nærheten også, så her er det bare å prøve seg frem.

 

Elva som renner fra Langsjøen ut i Istern er veldig flott, og huser mye (små)fisk som med stor iver hugger på små sølvfarga spinnere. En negativ ting med den elva er at den ofte er proppfull av utenlandske fluefiskere sommerstid. Forøvrig ble det såvidt jeg har forstått tatt rekordmange ørret i 3-5kilosklassen på Langsjøen i fjor sommer. Noe å tenke på :wink:

 

Lykke til :D

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips! :)

 

Det ser ut som om jeg tar turen oppover uansett. Om jeg klarer å få meg et lite kajakkurs i løpet av kommende uke, kan det hende jeg låner med meg en liten, stødig en. Da setter jeg ut fra rundt utløpet av Sømåa og padler oppover sjøen på vestsiden. Om det blåser litt mye blir det vel helst at jeg går...

 

Kjøpte meg for noen år siden hele kartserien om Femundsmarka og har glodd voldsomt på dem, samt at jeg har tittet på flyfoto på nettet. Ser ut som om det er greit å sette ut kajakk langs Sømåa, så det går nok greit, bare en unngår bakslengen til iltre, svenske og tyske fluefiskere! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun vært i Istern en gang, da med kano.

Vi havnet opp i klekking av noe døgnflue greier og det var utrolige mengder flott Harr. de vi hadde på lå vel rundt 700 g eller så.

 

Det er også mange ferdige "campingplasser" langs vannet med bord og bålplasser.

Vi dorget litt men fikk kun harr.

 

Mikkel

Link to comment
Share on other sites

Da er det pakket og klart.

 

Turen går ikke til Isterenområdet likevel. Tar en tur på vestsiden av riksveien mot Sømådalen i stedet, Sømåkvolvet. Telter der et par netter før jeg tar turen hjem igjen. Snakket med ei i fjellstyret der, og hun nevnte at det ikke har vært det storee hittil i år pga kaldt vær, så aner ikke om det er bett, men en får da en fin tur får en håpe. Mange år siden sist nå! :)

Link to comment
Share on other sites

Var i det området du skal til for en par tre uker siden...håper du får bedre fiske enn meg. På ei uke tok jeg noen abbor og en del gjedde samt ei lita lake. Så knapt et vak av ørret eller røye og myggen var ekstrem. Men et fint område som skal huse mye stor fisk. Tok derimot bra med harr i Isteren og Isterfossen, mye fisk i størrelsen mellom 700g-1kg.

Reiser selv på tredje tur til Femundsområdet for i sommer nå på søndag. Fantastisk sted å fiske, iallefall om man treffer rette vannet på rett tidspunkt. :wink:

 

Lykke til og god tur!

Link to comment
Share on other sites

Delvis bomtur... Dro opp fredag efta, gikk inn til et vann der det skal være røye, men null liv. I to av vannene skal det være relativt stor ørret, og jeg møtte en kar som hadde fått opp to på over halvkiloen, sølvblanke og fine. Trua var der. I området er det 12 - 14 vann som skal ha brukbart med fisk. Jeg fikk 4 små i et bittelite vann på fredag kveld. Kunne fått flere med litt mer tålmodighet, men jeg hadde lyst å se de andre vannene og. Det er jo bare noen hundre meter mellom dem, og knapt femti mellom andre. Det ble mye gåing og lite fisk.

 

Lørdagen begynte med passe vind og noen plask rundt omkring. I vannet ved teltet var det null liv, ikke et vak å se. I det hele tatt var det utrolig lite vak å se, til tross for at temperaturen hadde steget fra 12 - 14 grader til over tjue i løpet av en dag eller to. Burde jo vært noe klekking da, men så ikke noe. Tenkte meg til det vannet hvor jeg fikk de fire kvelden før, etter fem timer på forskjellige vann uten å kjenne liv, men så passerte det tre stk som skulle dit. Da blir det overbefolket. Det vannet er mindre enn en fotballbane. Enden på visa var at jeg kastet meg i teltet og slappet av litt, med litt mat og en bok.

 

Så fant jeg det like godt å pakke og dra. Da var kl ca 14. Gadd ikke mer! Turen hadde så mange tegn på bomtur at jeg tok "hintet" og reiste! Dro deretter til et kjent vann i Imsdalen. Kom opp der og møtte en kar som hadde fått fem, seks ørret opptil halvkiloen. Jippi, endelig kan jeg kanskje få noen sjøl! Vanligvis ganske sikkert vann, dette. Men ikke før jeg hadde fått kastet ut sluken og montert flue og dupp på den andre stanga, blåste det opp noe forferdelig. Tidenes regnvær kom! Så da pakket jeg og gikk de tjue minuttene til bilen i vilt regnvær og piskende vind. Rakk å få tre kraftige napp før jeg ga opp. Merkelig nok var det tørt på RV3 ca en mil nedenfor...

 

Så da ble årets bomtur avsluttet. Samtidig tror jeg jaggu at jeg gir opp fjellfiske i det hele tatt. Fiskelykke i fjellet er visst forbeholdt andre. Dessuten er det forferdelig kjedelig og langdrygt å reise alene hver gang en skal prøve å organisere noe og. Da forsvinner både tålmodighet og trua.

 

Èn artig ting fikk jeg oppleve da. På tredve år i skog og fjell har jeg faktisk aldri sett hoggorm! Det fikk jeg se for første gang ved det siste vannet. Liten tass, kveilet sammen så den lignet mer på en solid hundebæsj :lol: , som lå og solte seg (rett før drittværet kom).

 

Blir nok heller til at jeg bruker den lille tiden jeg har til rådighet utenom jobb, kjerring og unger til å bruke båten etter gjedda på Tyrifjorden feks. Det er tross alt artigere å få femkilosgjedder enn hundregrams kulepenner. Også er det ikke klegg, maur, edderkopper og annet skit utpå vannet... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...