Jump to content

Hvor fake er dette?


Halvor74

Recommended Posts

I glede over å endelig ha fått min Tradera.se konto opp og gå la jeg inn et bud på et Bushnellsikte som jeg regnet med kom til å gå for en kjempesum, mest for å se om budsystemet var det samme som på Ebay. Stor var min forundring da jeg vant auksjonen for et latterlig skambud (noe som i seg selv burde få varselbjellene til å ringe villt). Nå er summen latterlig lav, men kan siktet være tyvegods e.l. (og dermed ekte)?

 

http://www.tradera.com/NYTT-BUSHNELL-Ki ... 270594#pic

 

Har Bushnell egentlig noen sikter i 6-24x50 utenom Elite-serien?

 

PS. Prisen var så latterlig lav at jeg ikke gråter store tårer om jeg blir lurt trill rundt...DS.

 

Mvh

Halvor

Link to comment
Share on other sites

Dette retikkelet og det opphøyde huset til lysstyringen er kun funnet på Kinakopikikkerter.

Mange billigmerker produseres jo i Kina på lisens fra før, så jeg har en mistanke om at fakevaren er laget på samme fabrikk (og/eller av samme komponenter) som en av de ekte billigkikkertene. Optikken står ikke tilbake for bushy, og knepp og zoom fungerer like "godt". Men enkelte deler er tydeligvis erstattet med billigere løsninger, og det er her svakhetene ligger. Jepp, jeg har en selv :oops: Men den har bortsett fra ett tilfelle tålt flere tusen skudd (mest med 6,5x55) og tjenestegjør nå på en .22LR. På min røyk tettingen på utsiden av objektivet ved at klemringen i plast kom ut. Linsa ble ikke holdt på plass og jeg fikk 0/0 på feltskytingen :evil: Satte på plass og gav ringen noen dråper lim. Flytta kikkerten til salongen og har vært storfornøyd i ettertid.

Det er synd at de annonseres som ekte varer, men om du har fått den til 2-3 hundringser eller billigere har du ikke gjort en dårlig handel (forhåpentligvis, for en vet aldri...). Ville ikke stolt 100% på den på jakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tenkte jeg skulle skrive en sluttanmeldelse av kikkerten, bare så dere kan få dere en god latter.

 

Det er ingen tvil om at dette siktet er så fake som det går an å få det.

 

I utgangspunktet kommer kikkerten i en svart pakke merka "Riflescope" og ikke noe særlig mer, noe som vel ikke borger for ektheten av siktet. Emballasjen var ganske dårlig, så pakka har fått seg en trøkk i posten fra Kina. Bruksanvisningen er turkisgrønn (!) og var merket med "Bushnell", men gav et temmelig dårlig inntrykk (så omtrent ut som bruksanvisningen til en elektrisk klosettbørste fra Nille eller noe), selv om de påberoper seg livstids garanti fra Bushnell i teksten (!). Troligvis har Bushnell noe annet å si til det om jeg sender siktet til dem med spørsmål om å skifte retikkel eller noe...

 

Siktet gir et forsåvidt greit førsteinntrykk, men ved nærmere inspeksjon kan man se at forstørrelsesangivelsen og fokusangivelsen er gravert inn med tannlegebor eller noe sånt. Ganske rått, altså. Siden jeg ikke har en ekte Bushnell å sammenlikne med er det ikke godt å si hvordan det ser ut på originalen, men jeg ville forventet lasergravering, snarere enn fresing. Logoen er imidlertid malt på, noe som sikkert er lurt når man skal pushe det samme siktet under flere forskjellige navn. Støgt er det like forbanna.

 

Fokusringen går litt tregt, noe som jeg regner med kommer til å bli et problem når rådyret står og venter på kula. Zoomringen er derimot helt ok. Bryteren for rødt/grønt retikkellys er grei nok. Det får i allefall det harry (og uforståelige) retiklet til å lyse som et juletre.

 

På nærmere hold er fokus helt ok, men på lengre hold er bildet litt tåkete.

 

Siktet er helt sikkert verd den latterlige summen jeg gav for det, men spørsmålet er om jeg stoler på det nok til å ville ta det med i skauen. Sannsynligvis selger jeg det på finn som en Bushy-kopi til en soft-air-nisse med "pimp-my-gun"-drømmer eller til en som skal skyte med salongrifle eller noe.

 

Mvh.

Halvor (nå klok av skade)

Link to comment
Share on other sites

Umm...det er klart det er kina-vare? sto jo klart og tydelig med krummelurer på utsiden av pakka da den kom, vettu...

 

Har bedt om å få tilbake penga, selger nekter, jeg gidder ikke politianmelde ham heller.

 

Har vurdert å mase på tradera.se om å utestenge ham, men spørs vel hvor mye de gidder å legge i det.

 

Halvor

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...