Jump to content

Ladding av 308


friten

Recommended Posts

For å svare på det du spør om ang lønnsomhet:

 

Sammenlignet med å kjøpe ferdig ammo i butikken, så er det både lønnsomt, og minst like presist som det du får i butikken.

 

Helmantla treningsammo av nogenlunde god kvalitet bør du regne med fra 6 kroner og oppover for. Hjemmeladd med eksvis 150 grain Sierra kule havner du på 1,94 for kula, 25 øre for tennhette, og krutt for ca 1 krone, altså 3,20 pr skudd.

 

For jaktammo er det enda mer å spare. Oryx 180 grain i .308 koster vel ca 27 kr pr skudd i butikken.

Kule koster 7 kr (?), 25 øre for hette og krutt for ei krone, altså 8,25 pr skudd.

 

Så gjelder det å finne noen som kan lade for deg, evt låne deg utstyr. Kanskje ditt lokale skytterlag?

 

Hvilke hylser har du da? Det er ikke sikkert de kan brukes hvis det f.eks er NATO-hylser...

Link to comment
Share on other sites

Og gjør du som jeg, kjøper Partizan 180 grs SP kule til trening på elgbanen så sparer man enda ei krone på kula. Jeg kjøpte 1000 kuler hos Jaktdepotet for 1000 kr, noe billigere treningsammo tror jeg ikke man får tak i til en 308. Og den har helt grei presisjon i børsa mi, ca 30 mm på 100 meter noe som er det samme som Norma jaktmatch i mi børse

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...