Jump to content

"Nybegynner" spørsmål.


Phantom3D

Recommended Posts

Hei, jeg er en kar på 25 som har lyst til å ta opp skytingen igjen. Jeg har skutt en del da jeg var 18 år med .22 cal. Og etter det har jeg vært i garden, så har hatt en del skudd med AG3 også. Veldig interessert i pistoler og skyting generellt.

 

Hva er ca prisen på leie av pistol og bruk av ammo (.22, 9mm, 45)?

Hvilke kalibere er tilgjengelig for en nybegynner? (Kommer vel litt ann på klubben.?)

Husker jeg hørte rykter om at en person kun kunne eie en pistol i hvert kaliber, stemmer dette?

 

Noe annet jeg bør tenke på?

Link to comment
Share on other sites

Viktigste først: Når var du i garden?

 

Vet ikke hvordan det er andre plasser, men i min pistolklubb er det bare mulig å låne .22 pistol, og det koster 35 kr for 50 skudd når man er medlem. Våpen får man selvfølgelig ikke låne med seg hjem.

 

Ellers gjelder vanlige regler med 6 mnd aktivitet før man kan kjøpe og eie våpen selv. Om man liker å skyte så er det selvfølgelig hyggelig å ha eget våpen! Selv skal jeg nå kjøpe meg en .22 og 9mm pistol. Ja, man kan ha våpen i flere forskjellige kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Takker for raskt svar. Var korp Tropps assistent på gardeskolen Heistadmoen / Rena i 2004 - 2005 (Tror jeg det var).

 

Det med 6mnd med jevn skyting har jeg lest ja, skal ikke være noe problem. Er vel militæret, skolegang og bilhobby som har satt det på is i alle disse årene.

 

Men hvis jeg bare får skutt med .22 i 6mnd, får jeg da lov til å kjøpe feks 9mm?

Prisen for .22 var jo ikke galen. :-)

Link to comment
Share on other sites

Husker jeg hørte rykter om at en person kun kunne eie en pistol i hvert kaliber, stemmer dette?

 

Det er ingen regel som sier at du har krav på et våpen i hvert kaliber. Du skal få innvilget de våpen du har behov for til de skytegrenene du deltar i. Mindre aktivitet og deltagelse i approberte konkurranser, betyr færre våpen.

Politiet kan kreve dokumentasjon for din aktivitet.

Link to comment
Share on other sites

Ett spørsmål til ang våpenskap (igjen når den tid kommer).

Jeg ser at våpenskapet må være festet på en eller annen måte hvis det ikke er over 300kg tungt. Men jeg trenger (Og har kun råd til) ett lite på omlag 50kg. Problemet er at det eneste stedet jeg kan ha skapet er det varmekabler i gulvet, så får ikke borret her. Pleier det være greit å kun feste i vegg? Ellers har jeg et gulv til tak skap "Innebygd" i det rommet. Dette kan borres inn i skapgulvet, skapveggen og videre inn i husveggen.

 

Å feste det på en sånn måte skulle ikke være noe dårligere enn direkte i ett husgulv, men spørsmålet er om det er ok rent juridisk.

Link to comment
Share on other sites

Drømmen hadde vel vært en .22 og en 9mm. Men får vel starte med å melde meg på og begynne skytinga :-)

 

En .22 og en 9mm er det de fleste starter med, og blir som regel innvilget ved første gangs søking. :)

 

Meld deg inn, ta sikkerhetskurs og møt opp regelmessig på treninger, så er dette ikke noe problem.

 

Pleier det være greit å kun feste i vegg?

 

Dersom veggen din er av betong, skulle det vel være i orden. Gipsvegger er kanskje litt for svake.

Produsent/forhandler av våpenskapet kan nok gi mer opplysninger om hvordan skapet du kjøper skal festes for å være godkjent.

 

Forøvrig finner du regler på Forsikringsselskapenes Godkjenningsnevnd http://fg.fnh.no/

Link to comment
Share on other sites

Flott, takk. Da har jeg meldt meg på sikkerhetskurs. Synd jeg ikke fant dokumentene for dette fra da jeg skøyt tidligere, men har vel bare godt av det uansett :-)

 

Får sjekke litt nærmere med skapet etterhvert. Kommer til å sitte bra uansett!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...