Jump to content

Prosjekt heldemper, fjerne grader.


Recommended Posts

Hei, jeg har nylig fått meg en sako quad i .22lr og .17HMR, og knapt før jeg har skutt et skudd med den har jeg tenkt å sette hardmetall tenna i den! begge løp skal bygges om til "heldempet". Jeg har laget mange dempere før, men dette blir første gang jeg porter et løp. Så til spørsmålet, er det noen som har en god løsning på hvordan jeg skal få gradet løpet innvendig etter å ha borret på gassporter? Jeg har mulighet til å errodere, men jeg vil helst ungå det da jeg ikke kan å bruke erroderingsmaskinene på jobben.

 

Takker for alle bidrag!

Link to comment
Share on other sites

Brotsj er greia for å fjærne grader. Du brotsjer kun portene, ikke i pipas lengderetning.

 

Vill revurdert å porte .17-pipa. For det første vil du ikke få noen nyttig effekt av å porte løpet på denne. Portene på en .22 tar bla.a. ned hastigheta litt på kula (.22 lr ~ 1100fps)slik at du er sikret underlydsfart og slipper supersonisk smell - dette vil du ikke klare på .17 som har mye høyere hastighet ( ~ 2500fps). Et annet problem er at med mantlede kuler vil du etter all sansynlighet få avskrapninger av mantel i portene, noe som nesten 100% sikkert med litt tid vil ødelegge pipa di.

 

 

Så til sist ville jeg ventet med å gjøre denne jobben til saken mellom Alm og POD er avgjort, så du slipper risikere å bygge deg en "ulovlig" rifle...

Link to comment
Share on other sites

ah, selfølgelig takk for det! Det jeg har tegnet nå er med 400mm løp og 100mm med demper forran der igjen så det med løpslengde er ikke no problem. men planen med .17 løpet var egentlig å ha portene helt forrerst på løpet, ikke for å redusere hastighet i det heletatt, men for å få utnyttet volumet til kammeret som ligger rundt løpet til en viss grad uten å senke hastighetet. Hva tenker dere om det? Kan komme med no bilder fra SolidWorks, men har dem ikke på denne pcen. Altså et eget adskilt kammer rundt løpet, med porting kun etter ca 400mm (oppnådd maks hastighet på .17HMR?) og en mer konvensjonell demper design forran munningen igjen.

 

Og til det med mantling i portene, man får da portede piper fra fabrikk å gjør man ikke?

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god ide når du flytter portene nesten helt frem, på 22'en så er de 12-15cm foran kammeret.

Som andre sier her så tar du gradene med brotsjen, men mtp at du skal skyte mantla kuler så er det nok ikke så dumt å "legge kanten" litt innv i pipa.

 

Man får verktøy for å ta innvendige grader, jeg har et slikt et til 6mm hull, men jeg tror ikke jeg ville hatt et slikt inni løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke porta .17-pipa, men heller brukt reflekskammer til å lede gassen bak i teleskopet.

 

det er litt vanskelig å få ting riktig med lang pipe og porting av .22lr også, porte du for langt bak risikerer du at det ikke er nok driv til kula om du f.x. skyter slappe subsonic. For lang fram på pipa så får du ikke ønsket "bremse-effekt"*.

 

Men du kan alltids bore opp pipa di dil f.x. 8mm fra munning og bak til 270mm, krone den der inne og porte etter specsen til Alm - det burde funke, og pipa kan måles til 400mm med demperen av.

 

* du bremser ikke kula, men lar være å aksellerere den.

Link to comment
Share on other sites

hva slags verktøy er det snakk om da long range? jeg kan evt. lage en elektrode med mindre diameter en portene som koner 45grader utover til nesten samme diameter som portene ytterst, og errodere en liten fas inni løpet, viss noen forsto hva jeg mente med det :P

 

* du bremser ikke kula, men lar være å aksellerere den.

Norske trefliser! :P

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke porta .17-pipa, men heller brukt reflekskammer til å lede gassen bak i teleskopet.

 

Var det jeg tenkte på først, men jeg skal ikke rører stokken, derfor kan ikke dempern være mer en 22mm utvendig, så det blir ikke plass til store hullene bakover igjen, så jeg er redd effekten blir veldig dårlig. men er det virkelig så problematisk med porter i .17 pipa?

Link to comment
Share on other sites

Når du tenker på at løpet er 4,5mm i ei .17-pipe, så er den plass til mange ganger det arealet med hull bak til reflekskammeret selv med en begrensning på 22mm.

 

Hvor mye har du tenkt å dreie ned .17-pipa di?

 

.17 har jeg ikke prøvd, men gassporter ala alms på .308win var ubetinget fiasko med mantlede kuler, med bly derimot var det ikke det ;)

Link to comment
Share on other sites

Når du tenker på at løpet er 4,5mm i ei .17-pipe, så er den plass til mange ganger det arealet med hull bak til reflekskammeret selv med en begrensning på 22mm.

 

Hvor mye har du tenkt å dreie ned .17-pipa di?

 

.17 har jeg ikke prøvd, men gassporter ala alms på .308win var ubetinget fiasko med mantlede kuler, med bly derimot var det ikke det ;)

 

Tenkte på noe i samme gata som alms, 14mm? spørs om jeg prøver meg frem, bare porter pipa og skyter noen hundre skudd før jeg konkluderer med no, så kan jeg bare kappe bort den porta delen viss det blir et problem. forsovidt sant at volmet blir jo uansett ganske bra i forrhold til kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Har du regnet på volumet på denne demperen? drøyt halve deciliteren i kammeret rundt pipa, og den skal være lang foran munningen før at det blir volum å snakke om der også..

 

Du må gjerne porte pipa for å forsøke, man kommer jo ingensteds uten forskning og erfaring :) , og det er jo tross alt din pipe!

 

Jeg ville gått for en så bøllete som mulig mtp ytre mål, og så trang som mulig når det gjelder mål på demperløpet -konvensjonell eller refleks-demper (plass til mye reflekskammer foran stokken) til .17, og sett an resultatet av almsaken før jeg begynte kappe i .22-pipa. Alm har jo laget en velfungerende oppskrift som attpåtil er enkel å følge - ingen vits i å forsøke finne hjulet opp på nytt med mindre man er nødt.

 

Men igjen, det er din pipe - og din forskertrang. Og det ER morro å skape noe selv!

Link to comment
Share on other sites

.22pipa er jeg ikke bekymra for, jeg skyter bare sub uansett. Når en parker hale demper demper fullstendig så er det ikke mye volum som skal til. Og ja, selvlaget er vellaget! Er.17 pipa jeg er mest spent på. Materialkosten blir ikke mye uansett, og så lenge pipa blir 40 lang så har jeg muligheten til å gjøre om til mer likt Alm versjon viss det skubli helt fiasko. Jeg skal komme med noen bilder, men blir en stund til da jeg drar til Thailand i morgen! Men volumet blir jo uansett ikke så værst sånn jeg har tegnet den nå, for etter 40 cm så øker diameteren til 27mm moduler, og jeg kan jo øke diameteren ytteligere om det trengs. Morro med eksperimentering!

Link to comment
Share on other sites

Dempere er morsomt å forske på, men timene går fort når man skal famle seg frem i blinde. Personlig har jeg fått så god ytelse med munningsmontert demper (http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?p=374633#p374633) at jeg ikke ser det helt store poenget med heldemping. Det må i så tilfelle være for å få lengden ned på minimum, og da kan løpet bli for kort til at sub-ammo holder seg underlyds. Eneste løsning da er porting, og det krever heldemping.

Link to comment
Share on other sites

Det er akkurat det som er målet også, kort løp (maks 50 med demper) og ikke minst lettere. Hadde saken rundt kortere løp i heldempet gevær vært klarere så hadde jeg nok gått for kortere pipe, men siden det er som nå så må jeg inngå et lite kompromiss. Det kan jo forrandres dersom tåka letner litt. Det som tiden flyr på for min del er stort sett design. Har utrolig mange timer med solid works siste året. Selve programmeringen og maskineringen går unna ganske raskt da det tross alt er det jeg driver med 7,5 timer hver dag (og enda er jeg ikke lei!). Litt for glad i jobben min!

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd:

 

Konsentrer deg om selve demperen, du har mitt design gratis, og det fungerer. Du kan få cad-filer og forklaringer på prinsipp og maskinering om det er noe du lurer på. Kapp pipa til 400mm og se om du blir fornøyd, om du får problemer med hastigheten får du heller gå for heldemping. Dette er ikke noe stort problem, selv med dagens juridiske kontrovers. hvis pipa er 400mm eller lenger er det greit åkke som, kapper du pipa til under dette må du gjøre som følger:

Lag et ytterrør som festes permanent til pipa i bakkant (feks pluggsveis eller gjenger og en limt, herdet pinne som ikke er gjennomgående), så lenge ytterrør er festet permanent og overstiger 400mm bør du være på helt tørr grunn iht dagens fortolkning. Selve demperen kan du så feste til munningen eller ytterrør alt ettersom. Jeg ville vurdert en demper som festes til munning og som ligger delvis inne i ytterrør med støtte av en O-ring, da slipper du problemer med at varmeutvidelse setter ting i spenn.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd:

 

Konsentrer deg om selve demperen, du har mitt design gratis, og det fungerer. Du kan få cad-filer og forklaringer på prinsipp og maskinering om det er noe du lurer på. Kapp pipa til 400mm og se om du blir fornøyd, om du får problemer med hastigheten får du heller gå for heldemping. Dette er ikke noe stort problem, selv med dagens juridiske kontrovers. hvis pipa er 400mm eller lenger er det greit åkke som, kapper du pipa til under dette må du gjøre som følger:

Lag et ytterrør som festes permanent til pipa i bakkant (feks pluggsveis eller gjenger og en limt, herdet pinne som ikke er gjennomgående), så lenge ytterrør er festet permanent og overstiger 400mm bør du være på helt tørr grunn iht dagens fortolkning. Selve demperen kan du så feste til munningen eller ytterrør alt ettersom. Jeg ville vurdert en demper som festes til munning og som ligger delvis inne i ytterrør med støtte av en O-ring, da slipper du problemer med at varmeutvidelse setter ting i spenn.

 

Tar gjerne imot tegninger, om ikke annet for idèer :) sånn jeg har tegna det nå så så er det samme prinsipp som alm, bortsett fra at forrerste del blir skrudd inn på munningen istedenfor røret, og røret utenpå løpet da bryster mot denne fremre delen og helt bakerst på løpet. så røret vil jo komprimeres og løpet vil "strekkes" når fremre del skrus på, men det samme skjer jo på alms versjon. mener du at dette kan by på problemer?

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvor stort problemet er med en .22, men det er rimelig åpenbart at løp og ytterrør vil varmes opp og avkjøles i forskjellig tempo. Dette vil gi varierende utviding og kan dermed sette uønsket spenn på konstruksjonen. En løsning er å skru demperen på munningen så den bryster mot ytterrør, om dette gir problemer bør du ha nok materiale i konstruksjonen til å endre dette til en flytende konstruksjon (altså at demperen bryster mot pipa og hviler med en O-ring mot ytterrør).

Link to comment
Share on other sites

Laget en 22lr. demper for en kompis, type stort bakkammer med løpet som innerrør.

 

Først modifikasjon av en "standard/jalla" frontmontert demper.

*Fjernet innmat og kappet ned til ca halve lengden.

*Krympet på baffel fremme, som også fungerte som opplagring for ytterrør.

*Slisset opp demper imellom gjengestykket og baffel (evakuering av kruttgasser til bakkammer)

*3 stk. baffler forran baffelen for opplagring (c-c=mindre enn kulelengde.

*Hele sulamitten ble montert i ytterrøret.

*I bakkant av ytterrøret ble det lagd en bøssing med o-ring for opplagring.

 

Alt i 316/165M :shock: ble tung og gedigen, og heeeeelt stille :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fant det innvendige gradeverktøyet jeg snakket om, vet du får disse ned i 3mm, under 3 så syns jeg å huske de er konstruert litt annerledes.

Verktøysenteret Terje Kulvik AS (Stellram) og Alf I Larsen (Kennametall) selger disse...eller gjorde iallefall det. Regner med at både Seco og Sandvik også har lignende.

vrkt2.jpgvrkt3.jpg

 

Tror nok konstruksjonen din er bra villmænn, men som andre har sagt ville jeg ventet med det

til saken rundt heldemping er avgjort, da kan du forhåpentligvis kappe til 25-30 cm og få en litt annen effekt :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...