Jump to content

Elghund Sort


sindre.S.K

Recommended Posts

Har fått en liten svart pels i hus, i skrivende stund så prøver han og bite ledningen til pcen. Han er 11 uker gammel, han har vist interesse for blodspor og gått noen korte økter, gått litt i område med kløv-vilt (Hjort). Når er det lurt og starte med aktiv trening på spor med pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Ser noen lurer på hvorfor en ikke skal bruke unghunden på jakt.

Dersom en hund blir brukt på jakt, kan en i mange tilfelle å store problemer med å få hunden til å gå blodspor. Da den er preget på levende vilt.

Der er mange som har gjort denne tabben og slitt tungt og lenge for å få godkjent blod delen.

Dersom en ønsker å gå en Bandhund prøve Elg er det en annen sak. Men en unghund blir fort giret og overheit ved at en tar den med fortidligt på jakt.

Hva en velger er opp til eier, men jeg hadde ikke gjort det. Har gjort den tabben. Og betalt dyr for det, med mye trening og forsakelse.

Link to comment
Share on other sites

Alle har forskjelige erfaringer. Og alle hunder er forskjellig.

Midt råd er ut fra erfaring på jakt, og råd fra dommere.

Jeg er ikke glad i heite hunder. Og hunder som ikke slipper meg eller noen på laget frem til fallet, er ute av jakt laget før noen har sagt ammen.

 

Beste ettersøks hunden jeg har vært i nærheten av, har aldri sett eller hørt om godkjenings ordninger. Men der er ingen letvint vei til gode jakt hunder. Og der er ingen smarte snarveier for å få en hund godkjent.

 

Skal trå starter ha gode råd på veien så send et PM til Jaktlykke eller Hebbe. De er begge dyktige hundefolk og dommere for godkjening av hunder.

Link to comment
Share on other sites

hehe. sant det du sier Jmonsen.

men denne hunden som vi måtte ha opptil 5 kvikklunsj pakker for å komme til elgfallet var den eneste og den beste elghunden noen har sett. men der bestemor og bestefar bodde før ble den hunden ertet av småe unger og VOKSNE så det var derfor den ikke var så særlig glad i andre.

Link to comment
Share on other sites

en unghund blir fort giret og overheit ved at en tar den med fortidligt på jakt

 

Jeg er helt enig, og tror noe av det dummeste du gjør er å stresse for å få fall for unghunden.

 

Jeg har vel selv gjort i hvert fall to kardinalfeil med bandhunden min (NEG), det ene var å "løpe" det første fersksporet han tok skikkelig i 6-7 måneders alderen. På grunn av denne første opplevelsen blir han nok aldri helt rolig i bandet, og det tok to år før han ble akseptabel. Det er særlig ved uttak av ferskt spor at han blir ivrig og stresset og tror vi skal løpe sporet, etter en 5-10 minutter roer det seg. Den andre feilen var å la han herje på de første fallene. Jeg var selvsagt glad og stolt, skjøt elg for ham etter perfekt bandhundjag med sporing, overværsarbeid, frasetting og alt på lydløse signaler og gutten manglet en uke på å være ett år, men straffen for, helt feilaktig, å tro at en elghund har noe behov for den belønningen og oppmuntringen det er å få herje med elgen er at han er fullstendig idiot på fallet. Ikke agressiv, det har han nok ikke i seg og alle kan håndtere ham, men han maser og bjeffer, piper og sutrer når han ikke får stå oppå elgen og buste.

 

Jaktlyst har nesten alle elghunder uten at du trenger oppmuntre det noe særlig. Du har mye mer glede og nytte av å ta det veldig rolig i skogen og terpe inn å være rolig i bandet, helt stille foran dyr, sitte, bli og komme på lydløse signaler, hver gang, venne hunden til å ta kontakt med deg og ikke minst lære deg å lese hunden.

 

Min hund er seks år til høsten og jeg leser ham greit i de fleste tilfeller, han kommuniserer også aktivt ved å ta øye kontakt, vise frem spor (han står i sporet, speider i retningen han tror dyret er, tar en "munnfull" lukt av sporet, ser på meg og gjentar så prosedyren til han får håndsignal om å fortsette), bevege seg overtydelig i retning viltet, sette seg om han får øyekontakt med dyr etc.

 

Jeg ser med en gang om han har teften av ferske spor etter elg, hjort eller rein, eller om det er rådyr eller en tispe med løpetid. Tispelukta kommuniserer han ikke, men prøver istedet å late som om han ikke driver med noe spesielt, men halen og hele rompa vrikker på seg mens han pløyer bakken med snuta. Rådyr er han avmålt ivrig på, viser tydelig at det er lukt, men er ikke ivrig, målrettet og kommuniserende som med Elg/Hjort/Rein. Elg og hjort ser jeg ikke forskjell på, rein er det mye lukt av så han vimser mye mer, er mindre målrettet, men veldig ivrig på å kommunisere at her er det spor/lukt vi skal gå på. (Har skutt en håndfull reinsdyr for ham). Se etter din hunds oppførsel i ulike situasjoner i skogen og prøv å lære hva den kommuniserer, du får så utrolig mye mer igjen for jakta senere. Gå sakte, tren samarbeid og lydighet, les og lær hva hunden sier.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

NES sort. Dette er en elghund med tilstrekkelig jaktlysst, og den av elghundrasene som er lettest å få til som bandhund, - også benevnt som lurhund, ledhund eller båndhund.

 

Mye kan sies om hvordan å jage inn hunden, men følgende huskergler er egentlig nok: Du går nesten alltid for fort, men aldri for sakte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...