Jump to content

Rifle, førstegangskjøp: Schultz & Larsen Victory


Amundg

Recommended Posts

Hei!

 

Skal kjøpe meg jaktrifle for første gang. Samlet budsjett for komplett rifle med optikk er satt til 25 000,-

 

Jeg har foreløpig sett meg ut ei Schultz & Larsen Victory, kaliber 6,5x55. Har fått tilbud på en pakke med 5-skudds magasin, S&L montasje og Kahles 2,5-10x50 til en pris som faller innenfor budsjettet.

 

Tar gjerne imot kommentarer til denne pakken, og eventuelle tips til aternativer. Dette gjelder både rifle og optikk.

 

Fra det jeg har klart å lese meg til er S&L generelt et trygt valg. Det eneste jeg stusser over er mangelen på informasjon om vekt, men riflene til S&L ser jo slanke og fine ut. Setter stor pris på innspill fra S&L-eiere angående vekt, og også generelt om riflene.

 

På forhånd takk for gode svar!

Link to comment
Share on other sites

Den rifla vill nok gi deg mye glede, skikklige skytemaskiner dette.

 

Min Victory har KKC stokk, og er derfor i utgangspunktet sansynligvis noe tyngre enn din.

Men jeg har kortet løp på min, og kaliberet er 308w.

Uansett og okkesom, så veier min på badevekta (ca altså). 4.4kg med sikte og 48cm løp.

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat kjøpt en Classic i 6,5 og den er jeg fantastisk fornøyd med. Går som en stråle (har bare skutt 60 skudd, men de samlet alle innenfor en 5 krone på 100 meter) Virker til å være en glimrende rifle og blir min hovedrifle til alt fremover.

Link to comment
Share on other sites

Litt data fra sist gang jeg veide ting, + noe nytt veid i dag. Disse dataene blir også repostet i min egen tråd om S&L Victory.

 

Gammel type KKC stokk = 1194g

 

Ny type KKC stokk = 1246g

 

Org Grade 1 = 1096g (disse kan variere med opptil 500g, fra 650g til 1430g er oppgitt som målt på fabrikk. Men jeg tror det er ca 950g til 1430g som er riktig).

 

Magasin (3 skudds til 308w) = 127g

 

Magasin (5 skudds til 6.5x55) = 188g

 

Underbeslag u/skruer = 137g

 

Skruer til underbeslag = 15g

 

Sluttstykke standard = 372g

 

Låsekasse = 677g m/QR basene på.

 

Løp 308w 60cm jaktprofil, kuttet til 47,5cm =998g

 

Løp 6.5x55 65cm mediumprofil (17mm) = 1518g

 

Min noe spesielle gjengebeskytter :wink: = 72g

 

Mitt sikte (Fontaine 4-12x50) = 635g.

 

Demper (A-Tec TMM4) = 410g.

 

Fortsettelse følger når tiden engang kommer. :wink:

 

Jamt veide visst sin 6.5x55 med svintungt sikte (700g+): M/org stokk til ca 4350g og med KKC stokk til 4570g.

 

Min med ny type KKC og 65cm løp u/ sikte = 4153g. M/sikte = 4788g

 

Samme med 308w løp og demper, uten sikte = 3855g (3445g uten demper). M/sikte og demper = 4490g

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har S&L DL97 6,5 x 55 med en gr 2 stokk, påmontert Zeiss Classic 2,5 - 10 x 50 i Leupold QR. Et bra allround våpen. Skulle jeg kun hatt ett våpen kunne valget gjerne falt på dette våpenet. Solid blånert metall. Trestokk som virker å være skikkelig beddet. Relativt rimelige utskiftbare løp i ulike dimensjoner. Fin boltgang. (Blikk) skranglende magasin. Tror våpen + siktet (hele stasen) veier ca 4 kg. Vanskelig å lade uten å ta ut magasinet først. Det siste mislikes sterkt. Meget gode løp.

 

Presisjonen er bra. Mitt samler under 13mm med Norma Oryx i 6,5 x 55 150gr. (Eneste jeg har testet).

 

Hva kunne definitivt vært bedre: at våpenet ble levert i rustfri utførelse med glassfiberstokk. (Er personlig ikke noen stor fan av våpen med treskjefter og liker best grått/ blankt metall).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var børsa endelig på plass!

 

Fikk pakken på fredag, sendt ekspress over natten (Min dyrkjøpte erfaring er at

man bør gi posten minst mulig tid til å misshandle pakkene). Det bar rett på skytebanen hvor jeg med

lettelse kunne konstantere at alt fungerer etter forventingene. På tross av ventetiden, ca 5 uker, har

handelen med Villmarksbutikken vært en ryddig og hyggelig prosess.

 

Rifla er nydelig utført. Stokken er grad 1, men har likevel et spill i treverket man sjelden ser på orinære stokker. Løp og låsekasse er blånert, med en svært fin finish. Den orginale montasjen tar seg også godt ut, og virker svært solid.

 

Rifla er en drøm å skyte med. Stokken innehar svært gode ergonomiske egenskaper, med detaljer som et opphevet felt i pistolgrepet for godt grep. Ladegrepet går som smurt, med svært lite slark og liten lukkevinkel. Valgte under tvil match-avtrekk til fordel for direkte, det angrer jeg ikke på i ettertid. Kikkerten er jeg også svært fornøyd med, klart og skarpt bilde.

 

Noe rekyl kan man ikke snakke om, 30.06 er som en kanon i forhold. Har ikke veid rifla enda, men tipper hele riggen ligger på ca 4 kg. Mangelen på rekyl kombinert med et herrlig avtrekk gjør rifla svært lettskutt, og optimal for nybegynnere som meg selv. Det lille jeg har skutt før har vært med varierende hell. Med denne setter jeg 5 skudd innenfor en 20-pakk sigaretter på 100 m, uten reim.

 

Vurderte lenge en lettere og mer vedligeholdsfri type, med rustfritt løp og syntetsik stokk. Er nå sjeleglad for at gikk for Schultz & Larsen, det ekstra kilogrammet skal jeg bære med glede.

 

Det er vanskelig å finne informasjon om S&L, særlig de nye riflemodellene. Dersom noen vurderer S&L, men vil vite mer, legger jeg ved noen linker:

 

Generell info, dansk våpenbutikk: http://www.vaabensmeden.dk/sider/schultz_larsen.htm

 

Film om produksjonsmetoder:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Amundg, takk for at du laget denne tråden, og ikke minst for at du avsluttet den på en informativ måte. Jeg lurer på å kjøpe Schultz & Larsen Victory STD i kaliber 30-06. Jeg har lett lenge etter den perfekte rifla, og jeg lurer på om Victory kan være nettopp DEN!

 

Jeg har laget en oversikt over prioriterte kriterier:

 

1. God presisjon, holdbarhet, anerkjennelse

2. Uttakbart magasin som ikke skrangler

3. Sikring som låser hevarm og mulighet for å tømme våpen med sikring på

4. Et godt avtrekk

5. Et sluttstykke som glir mykt

6. Lav vekt

7. Mulighet for løpsbytte til magnumkaliber

8. En noenlunde pen trestokk

9. Blånert låskasse/løp

10. Gjenget for lyddemper

11. Regulerbar kinnstøtte

 

Jeg vet at det er vanskelig å få oppfylt alle disse kriteriene, men jeg ønsker tilbakemelding på hvordan du ser på rifla i forhold til disse kriteriene.

Selvfølgelig er jeg også interessert i innspill fra andre som har synspunkter på denne rifla og eventuelle alternativer i samme prisklasse.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Schultz & Larsen M97-DL, og kan si litt om hva jeg syns om kriteriene du stiller.

 

1. God presisjon, holdbarhet, anerkjennelse Meget god presisjon. Hva angår holdbarhet skal jeg ikke uttale meg om, da jeg har hatt våpenet i 2 år, men det virker svært solid.

2. Uttakbart magasin som ikke skrangler Mitt magasin skrangler noe, men ikke så mye at det plager meg. Man får vel kjøpt magasin som ikke skrangler like mye nå(hvis det ikke følger med originalt?)

3. Sikring som låser hevarm og mulighet for å tømme våpen med sikring på Sikringen har tre posisjoner. 1. Usikret 2. Avtrekk sikret 3. Hevarm låst og avtrekk sikret

4. Et godt avtrekk Et særdeles godt avtrekk. Kan sammenlignes med de beste etter min mening.

5. Et sluttstykke som glir mykt God gange uten at det lugger, men f.eks. Sauer har etter min mening bedre gange.

6. Lav vekt Trestokk og ordentlig stål veier, men nå har jeg lyddemper og en relativt stor kikkert i tillegg. Likevel plager det meg ikke til vanlig posteringsjakt, selv om den godt kunne vært lettere til mer mobil jakt.

7. Mulighet for løpsbytte til magnumkaliber DL-en har mulighet for dette. Må dog bytte sluttstykke og magasin.

8. En noenlunde pen trestokk Jeg har grade 1 stokk og ble overrasket over hvor pent det var når jeg fikk børsa. Rett fra butikken sluker den olje dog, og man blir lei av å holde på med det hele tiden :P

9. Blånert låskasse/løp Blånert med særdeles pen finish.

10. Gjenget for lyddemper Børsemaker ordner på forespørsel.

11. Regulerbar kinnstøtte Ditto.

 

Jeg er storfornøyd med rifla mi, og selv om jeg hadde andre alternativer i bakhodet(Sauer 202, Sako 85, Tikka T3 o.s.v.) er jeg glad jeg falt på Schultz & Larsen.

 

Eneste jeg savner er mulighet for plaststokk og rustfri pipe, men hva har man vel Remington for? ;)

 

My 2 cents.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Låner metoden til forrige poster og svarer ut ifra min S&L Classic 6,5x55 som helt klart ikke har like fint ytre som Victory, men deler de fleste av de tekniske løsningene.

 

1. God presisjon, holdbarhet, anerkjennelse Ja. Jeg skyter ikke godt nok til å finne ut hvor godt riflen går. Men det er godt! Stort sett uansett ammo. Har ikke hatt den vanvittig lenge, men kvaliteten virker topp. Pipen er meget glatt innvendig; kan skyte mange skudd uten å pusse før jeg merker noe på presisjonen. En litt påkostet Sauer 202 er nok mer "anerkjent" og kanskje mer kurant å selge igjen. Det gjelder også Blaser (men antakelig vil du ikke ha Blaser dersom du ser på Victory).

 

2. Uttakbart magasin som ikke skrangler Har bare treskudds. Ingen skrangling, solid.

 

3. Sikring som låser hevarm og mulighet for å tømme våpen med sikring på Jada, trepunkt. Klassisk plassering. Lydløs når man har brukt den et par ganger, men igjen her er min 202 enda greiere ettersom den er helt umulig å provosere frem lyd i (derimod er plasseringen uvant).

 

4. Et godt avtrekk Toppen. Likt med min 202 om ikke bedre. Har aldrig kjent noe som er bedre enn dette.

 

5. Et sluttstykke som glir mykt Supert, mykere gange enn min 202 som også har et bra rykte. Har fortsatt til gode å prøve noe bedre.

 

6. Lav vekt Njae, ingen Kimber akkurat. Min veier 4,15kg med 52cm pipe, KKC-stokk og Zeiss 2,5-10x50 uten demper. Ingen stress synes jeg (dette er smygjaktrifla min, da med demper. Antakelig ikke riflen for lange turer etter villrein (selv om jeg sikker ville ha tatt med den uansett pga presisjonen)

 

7. Mulighet for løpsbytte til magnumkaliber Sluttstykker til S&L koster vel det halve av Sauer, ca 2-3000,- mot ca 5-6000,- mener jeg å ha lest.

 

8. En noenlunde pen trestokk Har sett noen veldig fine Victory-stokker. Vet ikke hvor fin Std. er.

 

9. Blånert låskasse/løp Finere blånering enn S&L er ikke spesielt vanlig; virker som om de legger en del jobb i poleringen før blånering. Langt finere (og tåler mer vann) enn Saueren min (pre-Ilaflon).

 

10. Gjenget for lyddemper Den kan vel bestilles slik som standard; da får du S&L sine gjenger som passer bra til noen dempere og mindre bra til andre. Dersom du vil bruke en spesifikk demper kan det være verdt å få gjenget en pipe spesifikt til denne demperen.

 

11. Regulerbar kinnstøtte Det fikser i hvert fall en bra børsemaker dersom ikke det kommer som standard.

 

Selvfølgelig er jeg også interessert i innspill fra andre som har synspunkter på denne rifla og eventuelle alternativer i samme prisklasse Uten å ha mye peiling tror jeg at jeg i hvert fall ville sett litt på noen av de pipebyttesystemene som har kikkertmontasje på pipen (Blaser, Mauser03?). Synes selv det er litt stress å måtte skyte inn mellom pipebyttene med Saueren (joda, den holder uansett innskytingen greit, men tør ikke satse på det akkurat).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter mye om og men har jeg bestilt følgende fra Jakt og Friluft:

 

Schultz & Larsen Classic DL i kaliber 30-06

Schultz & Larsen Hard Core TMD 45

Kapping av løp til 50 cm, og gjenging for lyddemper

Fast montasje og ringer til 50mm kikkertsikte

Justerbart kinnstykke

 

Som student ble jeg nødt til å vurdere om den ekstra finishen som er på Victoryen var verdt prisen. Så lenge begge riflene har nøyaktig de samme funksjonene, prisforskjellen er 4500 kr, og Classic DL i tillegg er lettere, så jeg liten grunn til å velge Victoryen. Altså, Victoryen er penere, ingen tvil om det, men for meg er det slik situasjonen er i dag, ikke verdt det :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har jeg mottatt riflen, og jeg er meget fornøyd og veldig positivt overrasket! :D

 

Takk for svært gode svar Barks og Funtaz! Det er alltid uvurderlig å få førstehåndsvurderinger før en gjør en investerer i en rifle som skal vare i mange år!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...