Jump to content

A-frame eller Oryx til alt hjortevilt i 6,5x55?


Jonsol

Recommended Posts

Hei!

Noen som har noen fornuftige eller mindre fornuftige tanker rundt dette?

Tanken er å finne en storviltkule jeg kan bruke både til rådyr rein og elg (og hjort) i 6,5.

Ser for meg at A-frame lager et pento lite hull gjennom rådyret da denne er nokså hard, men også en solid sårkanal gjennom en voksen elg!?

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde nok gått for Oryx'n. bruker 50,5 grn MRP2, og da får jeg 815 m/s og fin presisjon. Den er helt ok til rådyr, og har sett mange elgfall med den ladningen, og inntrykket er at Oryx'n dreper hurtigere enn Swift A-frame. Alle i laget vårt som bruker 6,5 .308 og 30-06 har slutta å bruke Swift, da vi syns den er for treg i normalhastigheter. Kan virke som utblødnngen da blir for treg, og elgene har ofte kommi seg både 3-4-5 og 600 hundre meter før de legger seg. I .375'n min blir det noe annet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt A-frame i 6,5 x 55 på Hjorten sist haust.

Skaut 8 dyr med A-Frame og 2 dyr med Nosler Partition.

Meget flotte slakt med A-Frame, men synes att Hjorten hadde litt for lange fluktstrekningar etter gode treff.

Skaut ei Kolle i måneskinnet nest siste jaktdagen og denne sprang godt over 200 meter etter perfekt lungeskudd. Skyteavstand 70 meter.

Synes fluktstrekningene var vel lange på alle dyra eg skaut med A-Frame.

 

Eg trur personlig att A-Frame ekspanderer litt for lite i 6,5 hastighet i forhold til det eg ønsker. Fann att ei kule med 99,5% restvekt men synes att ekspansjonen var liten.

Hastigheten er målt til ca 815-820 ms i mi rifle. (veit att den skulle vore høgare....)

 

Så eg kjem til å prøve Nosler partition eller Oryx til høsten og håper på ei meir "effektiv" kule.

Link to comment
Share on other sites

Nosler Partition var mye brukt før alle de andre kom, og det er fortsatt en knallgod kule, selv om den liksom ikke er så 'in' lenger. Den ekspanderte gjerne veldig raskt,og hadde samtidig god dybdevirkning.Ok.. noe blodsøl må det vel bli. Bikkja skal også ha mat :lol: Og jeg tror rask ekspansjon er viktig, for rask utblødning.

Når det gjelder dybdevirkning og Oryx i 6,5, så har jeg 13 kuler plukka ut av elg. De lå i skinnet på utgående side av dyrene. Fine,relativt store 'sopper'. Hva mer kan man forlange?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan anbefale Nosler Accubond 140 grs. God kule som gir veldig god presisjon, veldig fine slakt, jeg felte 30 hjort med denne i fjor. Alle falt på stedet der de stod. Har prøvd Oryx, som jeg ikke synes gjorde den helt store jobben. Woodleigh funker oxo veldig bra.

Men test en runde med Accubond, den fortjener d.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig, Woodleigh og Oryx'n er veldig likt oppbygd..

 

Det kan godt være, men jeg kutta ut Oryx pga veldig mye blodslått kjøtt, bøndene jeg skyter for klagde veldig. Jeg har jakta med forskjellige kuler i 14 år på hjort, og Oryx og Lapua Mega, er de jeg ikke anbefaler. At Woodleigh er lik Oryx får så være, den oppførte seg iallefall mye bedre.

Jeg har skutt med Oryx i 308, der var det helt andre resultater.

 

Men en kulediskusjon vil man ikke få ende på uansett, da alle har sine favoritter. Jeg har aldri vært redd for å prøve noe nytt, og hittil har jeg blitt veldig positivt overrasket over å gjøre nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

Enig med kommentarene her. Har ikke erfaring i 6,5, men i 3006 og 7x57R. Ulempa med Swift A-frame er at viltet (les; elgen) står,går lenger. Men du er sikra god djubdevirkning sjøl i mindre gunstige vinkler. Og oftest gjennomskyting, og derved mer blod. Så: A-frame svikter aldri!

Link to comment
Share on other sites

Trur eg skal prøve "Gal Mann" sitt forslag om Accubond.

 

Kjøper inn Partition og Accubond ,så får me teste desse til høsten i med 6,5x55 rifla.

 

Ellers er eg enig att A-Frame "svikter aldri". Bunn solid og med masse dybdevirkning, men som sagt tidligare vil eg ha dyret fortare i bakken og spesielt i terreng med tett vegetasjon.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...