Jump to content

Loctite på lyddempergjenger


smevik

Recommended Posts

Jeg skal på elgjakt i et noe bortgjemt terreng i høst. Jeg bruker en mauser i 9.3x62, og har en a-tec standard demper på denne. Jeg har tidligere vært "plaget" med at bakstykket av demperen sitter igjen på rifla når jeg prøver å skru av demperen. Jeg vet ikke om dette kommer av at demperen utvider seg litt for hvert skudd?

Dette har tidligere ikke vært noe problem, men jeg vil gjerne at ting skal sitte fast når vi skal være en uke ute i villmarka. Er det mulig å feste bakstykket i demperen med loctite? Jeg hadde tenkt type 222 eller 243, så er det enda mulig å ta alt fra hverandre når jeg kommer hjem. Tar jeg med en unbraconøkkel vil jeg fremdeles kunne åpne demperen forfra hvis det skulle være påkrevd.

 

Noen innspill på dette?

Link to comment
Share on other sites

Selv om temperaturen skulle overstige "det anbefalte" noe, så vil låse"guffa" ligge igjen i gjengene og holde. Men, styrken er ikke like høy som ved "tiltenkt bruk".

Ville ikke bekymret meg for varmen (selv om det skulle frese godt fra demperen!) om du bruker Loctite, den kommer til å holde mer enn godt nok til ditt bruk..

Link to comment
Share on other sites

Locktite tåler vanligvis temperaturer opp til 150°C uten permanent svekkelse av fasthet (1000timer eller mer). Fastheten ved slike temperaturer vil være redusert, men ved nedkjøling vil limet få tilbake original fasthet. For noen lim (feks 243) vil fastheten faktisk øke ved herding ved høy temperatur.

Link to comment
Share on other sites

Locktite tåler vanligvis temperaturer opp til 150°C uten permanent svekkelse av fasthet (1000timer eller mer). Fastheten ved slike temperaturer vil være redusert, men ved nedkjøling vil limet få tilbake original fasthet. For noen lim (feks 243) vil fastheten faktisk øke ved herding ved høy temperatur.

Det er dette jeg etter hvert har lest meg til. Uansett vil ikke sjansen for varmskyting være tilstede under elgjakta, vi har tross alt ikke så mange på kvoten :D

Tror 243 passer fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...