Jump to content

Valg av .223 rifle til rundt 6k


sirhitalot

Recommended Posts

Hei, jeg har nå fått godkjent våpensøknad i .223 :D , men har ennå ikke bestemt meg for hvilken rifle jeg skal kjøpe. Bruksområdet blir sjøfugl, gås og toppjakt, muligens rev etterhvert men hovedsaklig spiselig vilt. Jeg skal kappe rifle til rundt 40cm, og ønsker å kunne skyte litt tyngre kuler, derfor er 1:9" el 1:8" twist påkrevd. Jeg har forstått det slikt at med denne twisten kan man uten problemer skyte raske og lette kuler også, så lenge de ikke er überraske :roll: I prissjiktet har jeg sett på Remington 700 Tactical (1:9") og Tikka T3 lite (1:8") begge koster omtrent det samme... Jeg tenkte på Howa Varmint først, men denne har 1:12" twist som er litt tregt... finnes det andre jeg har oversett? Gjerne billigere...

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Zastava har vel også noen 223 børser - er usikker på stigningen.

Broderen skal ha børse i .223 så jeg tenker i samme baner selv. (1-9 stigning)

En savage weather warrior er muligens det jeg havner på, ser savage har kommet med ei ny børse: EDGE, med en meget hyggelig pris. Denne har ikke accutrigger.

Link to comment
Share on other sites

Som deg Sirhitalot, er er også eg på jakt etter 223 rifle med krapp twist. Lite å velga i om ein vil ha 1-8" eller raskare. Sako og Tikka som du sa, leverer børser med 1-8", og Savage har 1-7" på nokre modellar. Tok kontakt med Jaktdepotet som selger Savage rifler her til lands. Dei kunne levera Varmint Low Profile modellen med 1-7" til 8350,- Litt over din prisklasse men tenkte det kunne bringes fram i dagen. Dersom nokre har erfaringar med denne rifla, kunne det vore interessant å høyre om det er noko å satse på! Utanom Remington, meiner eg også at Ruger lagar rifler med 1-9".

Link to comment
Share on other sites

Savage har 1-7" på nokre modellar. Tok kontakt med Jaktdepotet som selger Savage rifler her til lands. Dei kunne levera Varmint Low Profile modellen med 1-7" til 8350,- Litt over din prisklasse men tenkte det kunne bringes fram i dagen.

har hørt mye bra om savage sine, så muligens jeg strekker meg til en Varmint.. Er det store forskjeller mellom en Savage 112 Low Profile og Remington 700 Tactcal i presisjon og kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Joda Ruger har rifler med snurr 1:9 i kaliber 223. Jeg har flere Ruger M77 rifler og liker dem godt. Solide rifler med en låskasse som er bygd på mauser prinsippet. Husk på at Ruger har fast støpte baser på låskassen og riflene leveres med kikkertringer. Et dønn solid system som også er greit å ta av og på. Jeg har ingen erfaring med Ruger i kaliber 223 men de Ruger riflene jeg har er jeg fornøyd med.

 

http://www.ruger.com/products/m77Hawkey ... odels.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...