Jump to content

På jakt til Sverige - ta med lånt hagle


SSamiK

Recommended Posts

Har tenkt meg til sverige på småviltjakt til høsten og har tenkt å ha med ei reservehagle sånn at om noe skjer med min så har jeg fortsatt mulighet til å jakta. Men hvordan er det å ta lånte våpen ut av landet? Fungerer da låneerklæring som våpenkort når jeg skal tolle den inn eller er det rett og slett ikke lovlig å ta med lånt våpen?

 

Noen som har erfaringer eller kjenner regelverket rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg har tidligere lånt våpen og deklarert dette inn og ut av Sverige uten problemer. Kan godt hende det har kommet nye regler på dette. Litt merkelig isåfall når jeg senest forrige helg førte ei uregistrert hagle inn og ut av Sverige- fullt lovlig.

Dersom du tolldeklarerte den på nettet, hva skrev du i feltet for våpenkort nr? Den står jo ikke på noe våpenkort om den er uregistrert.

Dersom du deklarerte den i tollen på grensa, så er det kanskje greiere? Fint om du også skrev hvordan du gjorde det, ikke bare at det ble gjort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere lånt våpen og deklarert dette inn og ut av Sverige uten problemer. Kan godt hende det har kommet nye regler på dette. Litt merkelig isåfall når jeg senest forrige helg førte ei uregistrert hagle inn og ut av Sverige- fullt lovlig.

Dersom du tolldeklarerte den på nettet, hva skrev du i feltet for våpenkort nr? Den står jo ikke på noe våpenkort om den er uregistrert.

Dersom du deklarerte den i tollen på grensa, så er det kanskje greiere? Fint om du også skrev hvordan du gjorde det, ikke bare at det ble gjort.

 

Hei Jeger`n! De to gangene jeg har lånt hagle har jeg deklarert på nettet. Når jeg skal over med ei uregistrert hagle deklarerer jeg den i tollen. Fyller ut skjema på samme måte som ellers. Eneste som kreves for å få til dette er at du har ei hagle registrert på deg fra før. Våpenkort nummeret er jo det samme på alle våpen du har.

Link to comment
Share on other sites

Det er bare det at du skal ha med deg våpenkortet på angjeldende våpen om du blir kontrollert i Sverige. Da har du ikke noe å vise på det våpenet, i alle fall. Å tro skal en vel egentlig overlate til de som driver i kirka da de hevder å ha enerett på denslags, men her drister jeg meg til å tro jeg du burde ta en telefon til Svenska Tullverket og sjekke praksisen din. Tar jeg feil, så er det vel bare nok en antydning om at de har eneretten på å tro :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er bare det at du skal ha med deg våpenkortet på angjeldende våpen om du blir kontrollert i Sverige. Da har du ikke noe å vise på det våpenet, i alle fall. Å tro skal en vel egentlig overlate til de som driver i kirka da de hevder å ha enerett på denslags, men her drister jeg meg til å tro jeg du burde ta en telefon til Svenska Tullverket og sjekke praksisen din. Tar jeg feil, så er det vel bare nok en antydning om at de har eneretten på å tro :mrgreen:

 

Ja, man skal ha med seg våpenkort på den hagla man deklarerer inn. Helt riktig det. Men på uregistrerte hagler finnes intet våpenkort. Derfor er et krav at man har med et våpenkort for en annen registrert hagle. Før jeg for første gang tok med meg ei uregistrert hagle til Sverige, sjekket jeg dette grundig opp. Jeg har snakket med politet i Norge, Den norske tollen på østby og Den svenske tullen ( som jeg deklarerte den inn) og det er fullt lovlig i følge alle. Han som jobbet i luka på den svenske tullen tok en telefon til øverste hold for å få bekreftet at dette var lov. Så noen ny telefonsamtele er ikke nødvendig for min del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...