Jump to content

Opplever noe rart når jeg skyter med handvåpen.


WinchesterM94

Recommended Posts

Hei folkens. Har nå nettopp gjennom gått sikkerhetskurs og hatt litt skyting med klubbvåpen og noen andre vi fikk prøve.

 

Da jeg skulle skyte opplevde jeg noe veldig rart. Jeg har ikke skutt mye med handvåpen før men har da skutt litt.

 

Med klubbens 22lr pistoler. Var skytinga helt grei.

 

Fikk prøve en annen 22lr en liten sak til spesialfelt. Men den gikk skytinga enda bedre.

 

Prøvde en Glock i 9mm. Der gikk skytinga enda bedre igjen. Dette var en helt standard millitær glock med knallhard avtrekk.

 

Neste våpen jeg prøvde var en gammel kongsberg colt i 45acp og med den gikk skytinga enda bedre igjen.

 

Siste våpen jeg prøvde var en revolver i 357 magnum med litt svake magnum ladninger. Med den hadde jeg beste samling av alle våpen jeg brukte :shock:

 

Nå har jeg ikke mye greie på handvåpen men skulle en ikke tro enn amatør som meg skulle skyte bedre med en 22?

 

Prøvde klubb pistolen igjen til slutt menn der var det samme gamle leksa.

 

Så jeg skal kjøpe meg en magnum revolver som første handvåpen :lol::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Syns alle lå bra i handa jeg bortsett fra den mikro 22lren og den lette vinglete glocken.

 

Også burde vell våpen med god avtrekk være bedre enn millitær våpen med grusomme avtrekk?

 

Men joda revolveren hadde godt avtrekk, passet godt i handa og rekylen brydde meg fint lite. Var bedre i rekyl enn glocken i 9mm :lol: Colten hadde også pen rekyl og grepet passet meg godt, men siktet og avtrekket var grusomt.

Link to comment
Share on other sites

hehe da er du kanskje revolverskytter sånn egentlig hehe..... det du vil se med en 357 er at du i utgangspunktet kan skyte 3 forskjellige klasser på feltskyting med bare 1 våpen. grovfelt, revolverfelt og magnum 1. ikke optimalt, men det funker i en startfase. har du da en 22 i tillegg så kan du skyte i mange fler

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvorfor men jeg skyter bedre med revolver en pistol.

Vil anbefale deg å prøve så mye som mulig før du kjøper, bare husk

at å bytte grep kan være alt som skal til for å endre hele opplevelsen av et våpen.

Har en S&W mod 17 og klubben har også en mod 17 med et annet grep, de to kan ikke sammenlignes....

Link to comment
Share on other sites

Det der opplevde jeg også når jeg begynte å skyte, ganske normalt tror jeg.

Revolver er ganske lett å komme i gang med, og fordi man skyter double action så gjør man mindre avtrekksfeil. Våpen med korte sikte linjer gir også litt ekstra ”selvtillit”, da siktene holder seg mer i ro.

 

Ofte så består nybegynner trening av mye presisjonsskyting, dvs. et og et skudd og man har all verdens tid. Da kan man skyte bra med det meste. Når man begynner å skyte hurtigprogrammer på 10, 8, 6 sekunder feltøvelser og standardpistol osv. så oppdager man at det krever ganske mye mer, og da er .22 bra til både mengdetrening og konkurranse.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Kan jo også være at klubbvåpnene har skutt x-antall tusen skudd, og hatt flere "eksperter" innom og stilt på også, og at de andre våpnene har riktig innskutte sikter.

 

Eller en kombinasjon av overnevnte :)

 

Vel siktepunktet var nok ikke problemet da skuddene lå på alle sider av svarten :mrgreen: Pluss den ene 22en var instuktørens egene våpen som var nytt...eller så godt som da.

 

En 22 revolver og 357 revolver ligger allerede på punkt 1 og 2 på kjøpe lista :mrgreen: Mangler bare aktivitet og 3 måneder til medlemskap...Pluss masse penger :cry:

Link to comment
Share on other sites

Helt sikkert mange meninger om dette men jeg har:

Smith & Wesson modell 17 og modell 586. (22og357).

det som er fint med S&W sin KogL ramme er at de bruker samme grep,

så finner du ett som funker bra så er det bare å kjøpe 2.

Dessuten er 686/586 mye brukt og godt kjent som bra våpen !

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vel egentlig at vi snakker en slags formstigning. Ikke unaturlig at du skyter best med det siste våpenet du tar i på kurset - da fikk du dessuten et tungt våpen med godt avtrekk (antar du skjøt single action) og mindre kraftig ammunisjon.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kaliberet, rekylen og rekylopptaket bestemmer mye når tiden er knapp. Har du god til spiller rekylen liten rolle.

 

Skal du derimot skyte 5 skudd på 10 sekunder er det mye vanskeligere med en 357 mag enn en 22lr. Lengre tid på å komme tilbake = mindre tid på siktebilde. På enhåndsskyting blir det enda værre.

Link to comment
Share on other sites

Det er imponerende om du takler DA med en gang. Jeg måtte trene lenge før jeg fikk taket på det. Var det ett standard avtrekk eller var det tunet på noe vis?

 

Det var nok både tunet og mikset etter beste evne :mrgreen:

 

Fikk på mandag endelig tid til litt pistol igjen og lånte klubben sin Ruger P85. Kurant pistol, men fy for ett langt og tungt avtrekk. Pluss den skulle nok hatt en puss. Fikk matefeil og den låste ikke sluttstykket i bakre stilling etter siste skudd flere ganger.

 

Neste mandag skla jeg holde jegerprøver i laget så da blir det ikke skyting så da blir det nesten 2 uker mellom hver gang noe som blir veldig lenge. Skulle helst skutt flere ganger i uka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...