Jump to content

dB med rekyldemper?


sirhitalot

Recommended Posts

det stiger vel ikke? mener det kun er lydbølgene som blir trykket mer bak over slik at lyden høres høyere ut

 

Hvis man måler dette ved skytters øre vil lydtrykket definitivt øke med en rekyldemper.

 

"dB" er lett å misforstå, ofte snakker man om en lydkilde som om den kan måles direkte i dB. Det eneste dB sier noe om er lydtrykket (altså "volumet") på et gitt punkt, altså vil denne verdien variere med avstand til en gitt lydkilde. Så selv om energimengden i smellet er den samme med og uten en munningsbrems vil lydtrykket på forskjellige posisjoner rundt munningen variere ganske mye, og i denne sammenhengen vil lydtrykk målt ved skytters øre være mest relevant.

Link to comment
Share on other sites

Har dere sett / testet lydnivået med rekyldemper noen gang? hadde vært intressant å se hvor mye nivået steg med en rekyldemper...

 

Jeg har gjort det. Kommer i et av de første Vapentidingene.

Det er ganske proposjonalt med hvor godt rekyldemperen virker og økt lydtrykk ved skytterens øre.

14dB økning med 6,5x55 er slett ikke uvanlig!

 

dsc9012.jpg

Link to comment
Share on other sites

vil lydtrykket på forskjellige posisjoner rundt munningen variere ganske mye, og i denne sammenhengen vil lydtrykk målt ved skytters øre være mest relevant.

milspec (90*, 1 m fra munningen ? ) vil vel få den største forandringen. Merker at når noen låner riflen min, og jeg står ved side av, kjenner jeg slaget i brystet når skuddet går av :lol: Det skjer ikke uten. Det blir vel som om man skulle målt uten med sensoren rett forran munningen (liten overdrivelse)...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har målt ved venstre øre. Det er litt mer relevant i denne sammenheng synes jeg. Glemmer ikke jeg skulle trykkmåle en .50BMG med brems på overbyggd standplass. Min bærbare stod på siden av meg og trodde den skulle dø i sjokkbølgen flere ganger!!! Jeg har også gleden av å skutt hørselvernet av en som ikke helt tolket advarsel min på standplass. Relybrems er fint det, men kun i helt spesielle sammenhenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...