Jump to content

Riktig tilpasset stokk


308 Sako

Recommended Posts

Har søkt rundt her inne og ellers på nettet etter en god beskrivelse på hvordan en riflestokk til konkuranseskyting (felt) bør være tilpasset skytteren.

Tenker da på forhold som kolbelengde, avstand til avtrekker fra pistolgrep, kinnkontakt osv.

 

Dette er jo forskjell fra person til person, men finnes det noen gode retningslinjer på hvordan dette bør være?

 

Står skrevet mye om hagleskyting og kolbens viktighet i forhold til person og siktelinje. Men ville tro dette har betydning for rifleskytteren også.

 

Noen som har noen erfaringer tips?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med konkurranseskyting, bortsett fra ett eneste jaktfeltstevne i regi av skola, og et par miniatyrstevner med 22 på barne og ungdomsskola, men kan svare etter beste evne rundt erfaringer fra jakt!

 

Kinnkontakt er det jeg opplever som viktigst. Å skyte bra uten god kinnkontakt er "umulig" da stillingen blir veldig anstrengende, og har du ei børse som sparker kan fort tannlegen ta hele børsebudsjettet.

 

Sånn høvelig rett lengde på kolben er også viktig, men ikke fullt så viktig som på hagla. Forskjellen ligger i at du sikter med rifla, mens du med hagla peker. Derfor må kinnet komme akkurat på samme sted hver bidige gang på hagla, sånn at løpet peker i riktig retning i forhold til synsfeltet ditt. Ideelt sett burde rifla passe like godt!

 

Pistolgrepet utforming er kanskje litt mindre viktig, men lagt fra uviktig... Ei god anotomisk utforming, med rett vinkel (etter smaken din, ikke som i 90 grader...) gjør at pekefingern legger seg behagelig på rett sted, og det er mye lettere å få til et rent og godt avtrekk. Om det attpåtil er fyldeig nok for å gi en god håndutfyllelse er hånda enda mindre anspent, og potensialet enda bedre. Vinkelen vil variere etter smak og behag, og ikke minst hvilke skytestillinger du bruker.

 

En godt tilpasset stokk hjelper deg å holde børsa likt hver gang, altså vil rekylopptaket også bli likt, pistolgrepet hjelper på avtrekket, og tilsammen er potensialet for at alle hullene kommer på rett sted i skiva drastisk forbedret.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge til at det er Laukonen og en Tervonen stokk jeg bruker.

Blir nok kun Leukonen stokken fremover fordi i den ligger en Sako M591 i 243win som byttes ut til noe anna muligens 6XC når løpet er utbrent.

Er noe fyldigere "palmswell" eller hva det kalles i pistolgrepet på Tervonen og det liker jeg godt.

 

Er lengden på kolben som jeg lurer mest på egentlig, når jeg legger kolben inn i albuen så kommer neven litt forbi der den helst burde vært egentlig.

Hvor viktig er dette?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...