Jump to content

Hva kan verdien av disse knivene være?


SuperHansen

Recommended Posts

Heisann.

 

Jeg har gravd frem noen gamle kniver jeg fikk av min far engang i tiden.Disse er ubrukt,og har ligget i skuff siden slutten av 70,eller begynnelsen av 80 åra.Eneste jeg vet om de,er at Fattern kjøpte de av en som var mannskap på ett skip han reparerte på engang i tiden.

 

Bowiekniven har 25 cm langt blad.

Gurkha/Khukuri saken har ei slire som ser ut som treslire med skinn utenpå.Litt overflaterust på knivbladet ellers ingen merknader,bokstaver eller navn.

 

Har lyst til å selge disse for å prøve å dra inn noen kroner til en altfor dyr kniv jeg skal kjøpe.

 

Hva er realistisk pris på disse knivene?

 

5be3bd.jpg

Link to comment
Share on other sites

Humm.... dårlig bilde, da. Bowien kan se ut som en Solingen Bowie. Hvis det er det, avhenger verdien bl.a. av hvor gammel og sjelden den er - et kjapt googlesøk viser en fra 1930-tallet til 300,- USD.

 

Samtidig ligner den en del på et byggesett jeg kjøpte på åttitallet til noen få hundre kroner. "Sømmen" på slira er veldig mye enklere å lage enn en skikkelig salmakersøm, og den slira kunne vært montert helt uten erfaring eller kostbart verktøy.

 

Ikke vet jeg. Og kukhrien vet jeg ennå mindre om.

 

Men er det ikke skikkelig synd å selge unna disse da? Hadde far min hatt vett på å kjøpe kniver og overlate til meg, hadde jeg heller tatt en ekstrajobb enn å selge dem videre....

Link to comment
Share on other sites

neppe mer en et par hundrelapper. Men du får akkurat så mye penger for dem som noen er villig til å betale.

Slira og behovet noen har hatt for å skirve "ekte bowie" på bladet ttyder på at det ikke er høy kvalitet eller sjelden vare. Kukrien ser ut som en vanlig turist kukri.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...