Jump to content

Brno 581 .22 halvauto. Langversjonen av en kort historie.


Reinhard

Recommended Posts

Ja vel da, jeg får tre ut av våpenskapet- det skapet som står i salongen.. :wink:

 

Det siste året har det gått opp for meg at det ikke er noen vei utenom. Det må rett og slett en .22 i hus.

En ting er at jeg trenger å forenkle mulighetene for trening, men like viktig,.. eh nei :roll: mye viktigere, er det at jeg har en guttunge her som ser ut til å bli svært interessert. Første, og eneste gangen foreløpig, han har skutt med seksåenhalv gikk det jo over all forventning. Jeg var redd han skulle synes det smalt og sparka- han var jo bare akkurat fylt seks år, men det gikk fin-fint. Han var skuffa over at han ikke traff, men siden holdet var 650m fikk jeg han til å akseptere at det var helt greit å bare ligge en meter eller to unna en liten gong. :lol:

Han fikk jo kose seg med .22 sammen med døtrene til Caveman den dagen, og det var vel da jeg for alvor forsto at det ikke er noen vei utenom.

Siden det har det stort sett bare blitt luftpistol, men samlingene hans er supre, og han har forstått at det er minst like bra med hull i hull som å treffe akkurat midt i blinken. Han synes det er supert.

 

Vel, for å gjøre en kort historie enda lengre - det har altså ikke skjedd noe på – rifle cal.22 fronten- ikke før i dag.

 

Vi har hatt dugnad i borettslaget i dag, og jeg befant meg tre meter oppe i et seljetre med ei sag i hånda for litt trimming, da jeg så jeg min meget gode nabo komme til gjerdet. Han er en fin fyr. Han jakter og skyter ikke så mye lengre, men ser ut til å kunne begynne å grine når som helst når han snakker om den gangen har var så dum å selge sin kjære MC6 - han var visst god på Skeet’en.

 

Han oppretter øyekontakt, og sier: Du veit ikke om noen som er interessert i ei salongrifle :?:

Svar: eh.. jo.. jeg..

 

Nabosvar: Å? (han har vel hatt inntrykk av at jeg har det jeg trenger, og jeg trodde han bare var interessert i hagler og fuglehunder. Han gikk inn, og kom ut med denne:)

normal_Brno_22_redigert_25_prsnt_1.JPG

normal_Brno_22_redigert_25prsnt_2.JPG

 

Det er altså en Brno halvauto. Jeg kan ikke finne noe modellnr eller annen beskrivelse ut over serienummeret. Den kan deles ved å skru ut et par skruer.

Jeg har ikke fått sett nøye på den enda, men tenkte rett og slett at nå skal jeg spørre i Norges beste kunnskapsbase for slikt før jeg begynner å klå. :D

 

Et lite søk på veven forteller meg at det nok er en Brno 581, eller kanskje 511 (?) jeg har foran meg.

 

Kan noen fortelle meg mer om denne lille .22-rifla :?:

 

 

Ja forresten.. en ting til som forhåpentligvis kommer til å høre med til denne korte historien som ble temmelig lang..

 

Da jeg var på skytebanen i går kveld, kom jeg i prat med den eldste av de to aktive oldisene i OJFF. Han fortalte at han nå hadde måtte innse at det var på tide å forberede seg på å flytte fra det store huset, det skulle bare mangle når man har passert åtti, men han fortalte om hvordan han hadde kvittet seg med en håndfull Holland&Holland, en TOS, etter sigende laget for politbyråmedlemer, og en rekke andre godbiter. Jeg hadde store øyne første gangen jeg så hva han hadde. Jeg fikk nesten ikke stoppa munnen på mannen, som endelig fikk snakke med en som forstod hva faan han snakka om, men forsøkte å spore han av ved å spørre hva han hadde igjen av samlinga.

 

Av hagler var det bare en igjen- "hans egen"- en MC6. :shock:

Sjøl om MC's 6, og 8 står øverst på min ønskeliste for hagle, så er det uaktuellt siden jeg hverken har råd eller reellt behov.Jeg skyter for lite hagle.

 

Hvis det blir MC6 på naboen, og halvautosalong på meg så blir det jo fiint for begge eller hva? :wink:

 

Jeg satser på det. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en slik rifle i 1979 da jeg var 16 år.Brukte den voldsomt mye (over 30.000skudd)over noen år.22ammo kosta da rundt 8øre stk.Solgte rifla etter ca 4år.

Kjøpte så en vanlig Brno med bolt mekanisme,men ble ikke helt fornøyd.Halvautoen jeg solgte hadde jo bedre presisjon enn boltrifla.

På 90 tallet var produksjonen av cz511 nedlagt og det var vanskelig å få tak i ny/brukt.

Så kom jeg over en brukt en på Namsos som jeg kjøpte og har fremdeles.Det fine med denne er at den har minst like god presisjon som min brors Brno bolt varmint rifle.Rundt år 2000 tok fabrikken opp produksjonen av 511 autoen igjen ,så nå kan man få kjøpt en ny en.

Det er ett problem med denne rifla.Magasinet tar bare 8 skudd.

Dette er et solid våpen,alle deler i stål.Litt tung på avtrekket som de fleste halvauto rifler.

Du kan se produksjons året stemplet på pipa.Med cci minimag hullspiss setter rifla mi hele magasinet i tieren på på dfs skiva på 100m :D

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et veldig bra våpen. men sjekk om du kan stille om til enkeltskudd.

Jeg har hatt halvauto (Unique) i bortimot 30 år, og har en generell betraktning omkring halvauto. Dersom våpenet ikke kan stilles enkeltskudd/halvauto, er det fryktelig fort gjort å gå i surr om våpenet er tomt, eller om det er skudd i kammeret. Særlig er dette aktuelt dersom barn skal skyte. På banen er kanskje problemet minst, de fleste ville vel smelle av det de har før de legger rifla fra seg. På jakt blir det ofte bare ett skudd, eller i hvert fall bare noen få. Med halvauto kommer det et nytt skudd inn enten en vil eller ikke. Joda, det finnes sikring, men hvor fort er det ikke å glemme den?

På jakt bruker jeg konsekvent enkeltskuddfunksjonen. Trenger jeg flere skudd, er det bare å trykke på knappen.

Kjenner jeg Kammeret rett, er det sikkert mange som er veldig uenig......

Men dette er nå i hvert fall min oppfatning.

Link to comment
Share on other sites

Hva skal du med halvauto hvis du skal kun skyte ett skudd? :shock:

Kan jo lade bare med ett skudd

Det problemet du nevner har jeg aldri hatt.Sikrer bestandig etter avgitte skudd,går helt automatisk.

Hvis barn skal skyte bruker jeg å lade med 3 skudd og følger nøye med at våpnet kontroleres og sikkres når det er tomt.Grei vane å lære poden det.

Har 4 halvauto rifler pluss 6 halvauto pistoler.

Denne salongrifla har ikke omstiller til enkeltskudd eller varsler på siste skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...