Jump to content

Monte Carlo HAGLE?


wabbit

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har nå levert inn våpensøknad på hagle, og har prøvd meg litt fram i diverse butikker, og oppdager det at jeg

tror jeg trenger en såkalt monte-carlo kolbe på hagla. Det viser seg (synes jeg) at siktebilde blir "høyt" - og med det mener jeg

at jeg får en følelse av å se oppover når jeg ser på "kornet". Jeg har blitt fortalt av våpenselger at dette justèrer seg etterhvert

som jeg blir meg "aggressiv" med hagla - d.v.s. lener meg mer framover når jeg skal skyte.

 

Noen som har lignende erfaring/synspunkter? Eventuelt - anbefalinger av hagle - dersom det viser seg nødvendig med Monte Carlo-kolbe?

Jeg har da også briller, og føler jeg mister mye av synsfeltet når jeg må ha se såpass mye "oppover" når jeg sikter....

 

Råd/tips?

Link to comment
Share on other sites

Om du har følelsen av å se ned på skinna vil jo en montecarlo stokk gjøre det værre? Den løfter jo kinnet ditt enda høyere?

 

Legg en 20 kroning bakerst på skinna, med full kinnkontakt, da skal du se hele kornet og ikke noe skinne.

Dette er kun veiledende for normal jatk, skal man jakte fasaner eller annen fugl som stiger fort foretrekker enkelte å løfte kinnet mer.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik: for å løse "problemet" mitt med de haglene jeg har prøvd, så har jeg vært nødt å løfte

kolben opp, slik at bare halve kolben (ca 60%) er i kontakt med skulderen. Resten av kolben er over skulderen.

Først da føler jeg at siktebilde er komfertabelt. Hvis jeg har kolben der den egentlig skal være på skulderen, så må jeg "se i taket" for å se på kornet.

 

Ville tro Monte Carlo kolbe er en løsning på dette?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være. Evt bare at du må ha unormalt mye fall ved hælen (ved kolbekappa) i forhold til kammen (framkant av kinnet).

Vil anbefale det å oppsøke ei kompetent forretning som har ei dummyhagle for å ta ut stokkmål med. Der vil du forhåpentligvis finne kompetente folk som kan hjelpe deg, evt justere litt på anlegget ditt.

 

Hvor i landet bor du?

 

Eneste jeg vet om i farta som har montecarlo atkig stokk er FinnClassic, og da kun på kolbene tiltenkt kombiene.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Var innom Våpen Søilen i dag og prata med dem,

virka ikke som de så på dette som et problem, fordi jeg får et normalt siktebilde dersom jeg legger kinnet

rett ned og lar det være mye "kjøtt" mellom kinnbeinet og kolben, men synes ikke dette er optimalt...

Altså å justère kolbehøyden/siktebildet ved å bruke "kjøttet" i ansiktet :)

 

Jeg leter videre og prøver meg fram, men jeg tror en Monte Carlo-kolbe er svaret.... fortsatt.

Link to comment
Share on other sites

Troor du har anleggsfeil. Ikke for å være frekk, men det er en grunn til at kolbene lages slik de lages. Jeg ville fått instruksjon fra en hagleinstruktør på banen angående anlegg før jeg begynte å styre med stokker ol.

En proff skeetskytter fortalte meg at du omtrent skal ha blåmerke på kinnet etter en dag på banen :wink: Hagla skal BANG opp i kinnet, du skal legge deg aggressivt frampå hagla. Hvis du passer på dette og automatiserer det inn, tipper jeg det er unødvendig å tulle med spesielle stokker ol.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo vært på banen noen ganger, og fått instrukser, men den typen stilling og kolbe jeg hittil har vært borti gir samme siktebilde som jeg prater om. Jeg må se oppover for å se kornet, noe som igjen fører til at kornet gjerne havner like under, eller i skjæringspunktet mellom brillekanten oppe og utenfor brillenes synsfelt.

Neste gang jeg er innom en våpenforretning skal jeg be om å få prøve en hagle med monte-carlo type kolbe. Funker dette så er jeg jo i boks.

 

Men for å avklare dette - dersom jeg har full kinnkontakt (presser kinnbeinet mot toppen av kolbene jeg har prøvd) - så ser jeg ikke rett fram men oppover for å sikte. Upraktisk med briller - og for meg - i tillegg ukomfertabelt.

 

MEN: Dere som har oversikten - hvilke merker/typer innenfor normalt prisklasse (4-8.000) har gode tilpasningsmuligheter/valg mellom forskjellige kolbetyper?

Ser noen hagler har dette. Jeg er ikke opptatt av at det skal være dyrt eller "fint", men at den skal passe meg og være driftsikker.

 

Videre: så beskrev ekspeditør i våpenforretningen problemet jeg har midt i blinken, slik at de kjenner til problematikken - spesielt for de som bruker briller. (har skjeve hornhinner)

Link to comment
Share on other sites

Hei jeg er en erfaren hagleskytter og skjønner ikke hva du mener, det er da ikke mulig å se oppover for å se kornet ?

Er kolben for lav som du antyder vil du jo se rett i låskassen uten å kunne se kornet, dette er helt vanlig med de fleste jakthagler på markedet i dag så kjøp deg et våpen med justerbar kolbekam så er du nok i mål :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for all del kornet, men jeg må altså "se i taket" for å se det.

Eneste måten jeg klarer å unngå dette på - er å løfte hele våpenet høyere opp, noe som igjen skulle

tilsi at dersom jeg har en hagle med større "fall ved hæl"? så ville det vært løst....?

 

Er det ingen med lignende erfaring? Kanskje jeg er en "freak"....

Jeg vet jo også da at jeg kanskje har litt lang hals... d.v.s. det blir langt "ned" til kolben for ansiktet når den

sitter der den skal i skulderen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt ingen hagle-ekspert, men drister meg allikevel til ett svar her.

Jeg tror en del missforstår deg litt. Du mener øyets stilling i øyehulen, ikke sant? Når du sier "ser i taket", eller "ser oppover", så betyr det at øyets stilling i øyehulen er oppover. Dette medfører at siktebildet ditt blir i brillekanten. Graden av problemet vil selvsagt også avhenge av hvor store briller du bruker..... Har du små, smale briller, vil du letter havne i brillekanten enn om du har store "pilotbriller".

Du ønsker en kolbe der du kan se rett igjennom midten av brilleglasset, altså at øyet ser rett ut av øyehulen.

 

Dette har isåfall ikke bare med fall å gjøre, det har kort og godt med at du har behov for en hodestilling der nakken er rettere, og øyet ser rett fram. Det medfører en kolbekam som er høyere i forhold til kolbekappa enn vanlig, og du slipper å legge hodet så langt fram på kolben for å få god kolbekontakt. Altså, en Monte Carlo kolbe for eksempel. Men det gjør igjen at du må ha betydelig fall i kolben, for at siktelinjen skal bli korrekt. Forhøyer man kolben, så vil man treffe høyere på målet.

 

Jeg tror en kolbe med justerbar kolbekam ville være en bedre løsning. Sammen med en stokk med nok fall. Eventuelt finner du en hagle som har fall nok, og får noen til å gjøre om kolben til justerbar kolbekam. Det finnes flere idag som gjør dette på en pen måte. For eksempel kan du jo se på Baikal hagler, det er mange som mener de har for mye fall. Kanskje kan de ha rett fall for deg. De er ikke pene, (de er Norges mest utskjelte, men samtidig Norges mest solgte hagler), men de er holdbare og ikke minst billige.

 

Jeg tror jeg ville søkt opp en forhandler som tar mål med ett spesialgevær som kan justeres. Da finner du målene på kolben slik du vil ha den. Enten handler du av forhandleren, eller du tar målene med deg videre i ditt søk. Om du har mulighet, ta en tur på en messe der det er slike forhandlere. Det må være andre brillebrukere som har samme problem som deg, jeg er sikker på at mer spesialiserte forhandlere vet noe om problemet.

 

Vær også oppmerksom på at jo mer fall man har, jo mer munningsvipp får man i rekylen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortsatt ikke forstå hva du mener enten så har man en for lav stokk og da ser man ikke kornet når man har god kinnkontakt, har man en kolbe med riktig høyde ser du helt flat sikteskinne og bare kornet, har man en for høy kolbe ser man mye av sikteskinnen.

Vi som skyter aktivt vil ikke ha noe fall ved hel, det er en stor fordel om kolben er like høy hele veien for da spiller det ingen rolle hvor man plaserer hodet på kolben.

Bor du i nærheten så kan jeg godt hjelpe deg litt med kolbetilpassing.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Dagl har åpenbart forstått meg, på tross av mine dårlige beskrivelser. Det er det du skriver jeg mener.

Det er øyets stilling, litt kryptisk forklart av meg ved å si at jeg må "se opp"... ... ... fordi det er faktisk det jeg gjør.

 

Men jeg tror kanskje at det å ha justerbar kolbe ikke er så bra, fordi jeg føler egentlig ikke at kolben burde være høyere ift kinnkontakt, men ift

skulderkontakten. Jeg får bare lete videre og prøve å finne meg en som vet hvilke muligheter jeg har, innenfor lommebokas smertegrense.

Tusen takk for alle svar hittil.

Link to comment
Share on other sites

Har for øvrig prøvd meg på Baikal hagle - og den var jo faktisk en av de "bedre" ift problemet mitt da, men også den ville jeg, for å få siktebildet jeg vil ha,

løfte høyere opp på skulderen.

 

Noen som vet om noen gode steder å gå i Bergen? Har vært innom Våpensøilen... Fikk mange gode råd der, men virket ikke som om de var så

interessert i å ta kolbetilpasning o.s.v. alvorlig før jeg hadde skutt en del med våpenet (fornuftig sånn sett, men samtidig så kjenner jeg jo at jeg trenger den tilpasset fra dag 1).

Link to comment
Share on other sites

Men jeg tror kanskje at det å ha justerbar kolbe ikke er så bra, fordi jeg føler egentlig ikke at kolben burde være høyere ift kinnkontakt, men ift skulderkontakten.

 

Dette skjønner jeg ikke riktig. En kolbe med justerbar kolbekam blir jo i praksis noe av det samme som en Monte Carlo, bare at man har mulighet til å justere hvor høyt kolbekammen skal være...?

 

Poenget ditt er vel å få større avstand mellom skulderkontakt (kolbekappe), og kinnkontakt (kolbekam). Slik at du kan ha hodet rettere, og dermed se rett fram. Om du da finner en hagle med nok fall til at dette er tilfelle med korrekt skuderkontakt (da vil du se kornet når du løfter hodet fra kolben). Så forhøyer du kolbekammen til ønsket høyde. Det kan også gjøres med isopor og tape, ihvertfall som forsøk. Finner du rett høyde, kan du få en skjeftemaker til å lage det permanent. Enten som en justerbar kolbekam eller som en permanent høyere kolbekam.

 

Justerbar kolbekappe er i utstrakt bruk under rifleskyting (der jeg er mest bevandret...). Du vil oppnå ønsket effekt av forskjellig høyde på skulderkontakt og kinnkontakt. Jeg er dog usikker på hvordan rekylopptak med hagle vil fortone seg med dette.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Poenget ditt er vel å få større avstand mellom skulderkontakt (kolbekappe), og kinnkontakt (kolbekam). Slik at du kan ha hodet rettere, og dermed se rett fram.

 

Jess! Det er dette jeg ønsker å oppnå. Jeg har sett disse smarte duppedingsene nå:

http://www.mamut.net/skytterlinken/200030.jpg

Større bilde/annen modell:

http://www.mamut.net/skytterlinken/2000301.jpg

 

Denne kan brukes til å få "cast on/off" og "fall ved hæl".

Sikkert noe slikt jeg bør vurdère. Er usikker på hvor mye lenger kolben blir av en slik en, men jeg antar at man kanskje må kappe kolben

før man montèrer den der? Jeg sjekker først hvor mye jeg kan få kolben justèrt ved kjøp, for så å eventuelt vurdère denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har problemer med nakken eller er snodig sammenskrudd, så vil jeg tro at problemet ditt kommer av at stillingen på hode ditt ikke er helt "riktig". Prøv og montert hagla i skulderen, len deg litt fremover, legg hode nedpå kolben og skyve haka fremover. Dette skal en erfaren hagleskytter/-instruktør kunne vise deg. Det føles litt unaturlig i begynnelsen, men du vil bli vant til det. Det er få som skyter med fjeset helt vinkelrett i forhold til sikteskinnen og derfor sitter leirdueskytebriller ofte høyt på nesen.

 

Problemet med å tilpasse hagle på den måten som du snakker om, er at du vil trenge veldig mye fall for at det skal han noe særlig innvirking på vinkelen til hode i forhold til løpet. Og det igjen vil føre til at våpenet vil få mye rekylvipp som igjen vil føre til at det vil bli vanskeligere med et raskt oppfølgingskudd.

Link to comment
Share on other sites

Dere har jo helt rett i at jeg er nybegynner... jeg har vært på banen 3 ganger, 4 inkl. jegerprøven.

Men jeg har jo pratet med "fagfolka" og fått problemet mitt beskrevet, slik at jeg kan da ikke være helt på jordet med dette... ... ...

Har prøvd rundt 10 forskjellige hagler, og alle har samme problemet, dog i _noe_ ulik grad.

Jeg tror jeg skal gå innom en butikk igjen og spørre om de kan justère.

Jeg har jo også blitt fortalt at dette "kommer seg" etter hvert, men jeg har vanskelig for å se hvordan dette skal bli særlig bedre,

ettersom jeg da må hekte nakken ut av ledd... :)

 

Brillene er jo hele roten til problemet... og linser kan jeg ikke bruke da dette ikke finnes i den typen skjevhet på hornhinnene jeg har...

Jeg ser alle poengene dere har, og jeg har ikke tenkt å løpe og få justert noe vanvittig før jeg _vet_ at dette er nødvendig.

Men at jeg må ha mye fall ved hæl - det er jeg 99% sikker på.

Når jeg plassèrer kolben i skulderen, slik den skal være, så føler jeg at det er uendelig langt ned til kolbekammen, og jeg klarer ikke få hodet så langt ned og samtidig dra haken framover nok til å ha siktebildet innenfor brilleglassene... d.v.s. kornet er innenfor, men det jeg skal følge med hagla vil da være utenfor før jeg er kommet innpå.

 

Uansett - takk for alle svar og synspunkter. Veldig hjelpsomt! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Store briller er nok en god idè, og det kommer jeg nok til å vurdère å skaffe meg når våpenet er skaffet.

Var innom G-Sport igjen i dag, og prøvde Star Baikal'en igjen - og denne er den som i minst grad gir meg noe problem.

Jeg kan ha kolben i skulderen slik den skal være og likevel få normalt siktebilde.

 

Blir nok da altså en Star Baikal, ejektor, enkel avtrekker, 12/76, og utbyttbare choker.

Billig er den også.. ... ...

 

Da gjenstår bare svar fra Onkel Politi. 1 uke siden søknaden ble levert inn... ... ... :?

Tar visstnok litt tid ved førstegangssøknader, da de sikkert må gå grundigere til verks enn 2. og 3. gangssøknader.

Vet ikke helt hva de sjekker jeg, men håper det ikke tar ukesvis. Det er jo tross alt bra at de sjekker litt når folk vil skaffe seg våpen...

 

Takk for alle råd og tips.

Link to comment
Share on other sites

Med en noenlunde riktig skytestilling så vil nok en Star være alt for lav i stokken, skulderen som du snakker om er det minste problemet du bør tenke på i første omgang.

Det viktigste med en hagle er å få riktig høyde på stokken, så kan man begynne og tenke på cast off og pitch senere etter noen tusen skudd og masse tørrtrening :wink:

De som har tenkt til å få en brukbar treffprosent med hagle bør nok vurdere en med justerbar kolbekam, eller få ettermontert dette av en børsemaker/kolbemaker.

Link to comment
Share on other sites

Star Baikalen jeg har prøvd er perfekt høyde (kolbekammen) og brukbart "fall ved hæl".

Jeg kan faktisk ha kornet nogenlunde midt i brillen, og samtidig ha haglen i skulder, og samtidig være "frampå" i positur.

 

Venter nå bare på at de skal gå tom for kaffe på politikammeret og ferdigbehandle søknaden min :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...