Jump to content

Friflukt og Berger VLD


spissmus

Recommended Posts

Jeg har slitt med å få 6.5 VLD 140gr til å samle med børsa i 6.5x284. Amax 140gr går bra. Har forstått det slik at dette kaliberer er meget humørsykt. Begynner å lure på om løpet har sett bedre dager.........

 

Etter mye googling kom jeg over en artikkel hvor Berger sier at VLD oftes samler den best på meget liten friflukt. Stemmer det med andre som bruker dette kaliberet og/eller kule?

 

Har en Rem700 LA i 6.5x284, hittil har jeg holdt meg på 79-80mm men har 83.88mm til rådighet. Det eneste er at føler at kula sitter utrolig langt ute hvis jeg øke lengden.

 

Nå skal det sies at jeg er relativt ny innen lading, men har gjort alt meget systematisk.

Link to comment
Share on other sites

Du finner en artikkel på Berger sider om hvordan finne friflukt.

 

Jeg gjorde slik at jeg valgte en vilkårlig men mild ladning, ladet 5 skudd av hver med: 0.5mm inn i bommene, bomkontakt, 1mm friflukt, 2mm og 3mm.

 

Deretter skjøt jeg seriene og fant at det samlet best med 0.5mm inn i bom og bomkontakt og derfra startet jeg tuninga med kruttladning.

 

Jeg har ca 2mm kulehold med Sierra 123gr, mens Berger 140 VLD står ca halveis ned i halsen på 6,5x47 hylsa. Hvis du setter kulene mot bommene skal du ikke bekymre deg over at kulene står langt ut.

 

Hvis pipa di har gått mange hundre skudd allerede hadde jeg ikke begynt å fikle med ei ny kule så langt ut i "pipelivet".

Link to comment
Share on other sites

Ja det var nok samme artikkel fra Berger jeg leste om å teste friflukten. Det eneste jeg er litt skeptisk til er et kula blir sittende så latterlig langt oppe i hylsa. Jeg får sette meg ned i kveld og teste litt.

 

Når det gjelder pipa så skal nok den byttes snart, men A-max samler bra så det er nok VLD som trenger litt ekstra kjærlighet for å funke.

 

6.5x47.....hmm kanskje i 700 SA jeg har liggende..... :D

Link to comment
Share on other sites

Hadde nøyaktig samme problem som deg for en måned siden. Jeg fikk derimot gode samlinger med 1,5 mm friflukt. Prøvde meg med 0,5 mm først, men fikk håpløst lave starttrykk m/soting helt bak til bolten. Tror jeg hadde 3 mm hold på kula da. I minste laget det synes jeg, da ladning også vil bli brukt på jakt. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i mellom 1 og 1,5mm friflukt. Har styrt mye med å sette den i bommene etc, men da jeg gikk lei av å følge slitasjen innover i pipen ga jeg faen, og har vært lykkelig siden. Forrige pipe holdt tre tusen skudd, fikk tre omkroninger underveis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...