Jump to content

Winchester XP3??


ahatleskog

Recommended Posts

Mener jeg leste en test av denne i Jakt eller noe (skrevet av Lien) for et års tid siden der de ble omtalt ganske positivt; spesielt 150grains som funket bra i 308. 180grains veltet vist i testmediet; mener å huske at det ble spekulert i om denne kulen ikke passet i 180 grains i 308. Kanskje noen andre kan grave frem denne artiklen og sjekke om dette er korrekt husket?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Jeg har testet Winchester XP3 ammunisjonen i dag og kan ikke si annet en at dette var en positiv overraskelse.

Undertegnede lader ikke selv og de som har ladet for meg i mange år heter Norma og typen er Oryx (6,5x55,308W og 3006). Norma Oryx har vært min type ammunisjon i mange år og jeg har full kontroll vedr. presisjon og Oryxen har Samlet godt i mine våpen og mer skal ikke til for at jeg kjøper Oryx ammunisjon av gammel vane (Gammel vane vond å vende)

 

I dag testet vi (Lars og Jan) Winchester XP3 ammunisjonen og denne samlet bedre en Oryxen i min 3006 og 308W.

Jeg tørr nesten ikke si at den gikk hull i hull, men den laget faktisk nesten et hull i skiva på hundre meter (5-skudds serie) og vi som testet denne i dag, kan trygt si at dette er ammunisjon av ypperste kvalitet til overkommelige priser.

 

Til høsten skal XP3 ammunisjonen ut på tur, det sier vel det meste......

Mvh

Jan.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha jaktet hjort i mange år og prøvet forskjellige typer ammo til min Sako 308 er jeg ikke lenger i tvil.XP3 er helt suveren både når det gjelder presisjon,knock down evne og særdeles fine slakt. Gjennomskyting hver gang og hjorten faller på stedet.Kjøp en 20 pakning og prøv,er sikker på at du vil bli overbevist.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt ett rådyr med 150 grs XP3, i 30-06, og en elg. Rådyret var rimelig blodslått,mer enn hva jeg har sett på annen ammo, men det kan vel ha med den høye utgangshastigheten å gjøre. Full gjennomskyting på både elg og rådyr. Synes prisen er ganske høy da. Presisjonen var upåklagelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

prøvde en pakke xp3 til min x-bolt, og kan ikke si at jeg ble særlig imponert, samling på 10-15cm..

men remington fmj til 180,- pakken ga meg samlinger på størrelse med et kronestykke.

forskjellig bruksområde ja, men hadde fortsatt trodd at xp3 skulle prestere bedre enn det den gjorde.

Link to comment
Share on other sites

skal prøve denne patronen til høsten hvis jeg får god nok presisjon.

kaliberet jeg kommer til å bruke den i er 300 win mag. kulevekt 180 grain.

kommer tilbake med tilbakemelding senere da patronen vil bli brukt til mye anna også. f.eks rev og rådyr

Link to comment
Share on other sites

Har samme erfaring som -Angerkill- når det gjelder Xp3 150 grains i browning x-bolt 308. Presisjonen (om man kan kalle det) lå på 10-20cm skutt fra anlegg. Rifla er splitter ny og selger skrøt over 3 skudd @ 2,5 cm på 100m. Ble mildt sagt skuffet. Hullene i skiva var revet,ikke "skåret" rett igjennom,så det virker som at kula har snublet inn i skiva.Løpet har 1/12" twist, så skulle ikke skjønne hvorfor hullene var rufsete!? Til 700kr pakken burde de ihvertfall gi samling som selger skrøt av! Nazi mausern med 30år gamle federal gikk bedre. Blir hjemmesydd ammo i 308 som i 6,5x55 heretter.

Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter, har en browning x-bolt, som er beddet så det holder ;)

skyter fine samlinger med remington fmj f.eks, så skjønner ikke selv hvorfor jeg ikke skal få god presisjon med xp3, når tilogmed browning reklamerer for at de anbefaler bruk av winchester ammo ;)

Link to comment
Share on other sites

ok. i presisjon kan jeg gå med på 5cm i spredning men ikkenoe mer for da vil jeg se bilder av det ;)

men skjønner at du er frustrert. jeg kommer tilbake med mere info angående hvordan kula vil fungere på alt fra ender til elg senere i høst

Link to comment
Share on other sites

temmelig frustret kan du si, men det må være noe med den forsendelsen vi fikk for en stund tilbake på jobb.

har 4 esker liggende på lageret pga dårlig presisjon.

fikk samme spredningen i den ene blasern vi har i butikken.

En kollega av meg nappet ut kula av et par av dem, og det var en temmelig stor differanse i kruttmengden på de..

kula er jo god som gull, så går jo ann å nappe kula ut å lade om igjen? :P

 

kan ta med meg noen skudd på banen neste gang for å teste, kan ta bilde å legge ut av resultatet =)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

294656_10150450515655200_554725199_11069878_535876441_n.jpg

anbefales ikke å prøve denne på storfugl med 300 winmag :mrgreen:

men skøttreaksjon får du kan jeg si...

okkusom jeg prøver å få til en ælj eller to med kula å men har ikke lykkes enda i år.

en du da Angerkill fått testet ut noe? har jo hatt 5 mnd på deg nå

Link to comment
Share on other sites

heisann pedern!

Har ikke fått prøvd på noe vilt ennå, ble skeptisk når de skudda jeg hadde var så ymse, men fikk bekrefta fra leverandør at det var noe feil med den lotten. Har kun prøvd noen på bane og får temmelig bra presisjon, men for øyeblikket er det 165grs federal trophy bonded tip som ligger klar =)

Har aldri vært mer positivt overrasket, måtte ikke skru 1 knepp når jeg skulle skyte inn på nytt, våpenet var da innskutt med 110grs hornady v-max :) Ingen knepp til remington fmj(Som forøvrig er noe av det råeste jeg har prøvd, samler på en 5 kroning på 200m), og ingen knepp til trophy bonded! =)

 

ble ikke storvilt jakt på meg i år, så får se om jeg ikke prøver xp3 på kobbe til vintern :) Ihvertfall prøve på rev bare for å se effekten av den. Må bare få tid til å komme meg på jakt, har pappaperm så tida går til andre ting =/

Link to comment
Share on other sites

RHINO@

disse får man ikke i løsvekt enda :( men jeg bruker da kun 180 grains og ikke et grain under hvis det ikke blir i tsx eller swift aframe :)

 

Angerkill@

den er grei. feil med lotten å ja høres ikke bra ut. min samler da ikke så verst den.

synd du ikke fikk storviltjakt i år men lykke til neste år :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

tror jeg ikke anbefaler kula i 300 winmag hvis du er ute etter kjøttet. da er kula fin.

 

erfaringa til nå:

effekt i viltet: ganske bra knock down effekt som bare det.

sjokkvirkning: bra æljen datt da rett ned og viste bra skuddtegn

kjøttødleggelse: muligens blitt penere hvis man klarer å skyte mellom bein, splintrer litt ved beintreff men plystrer tvers igjennom en kalv på avstand 130m

 

dette er med 300 win mag. hastighet ca 900m/s i utghangshastighet.

kula er nok bygd for 308/30-06 tror jeg

fin kule til kaliber under 300 winchester magnum okkusom

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...