Jump to content

Hjort i brunst i april?


C.E.A.

Recommended Posts

Var en tur i et nytt terreng idag, fine været, bratt og fælt var det men jeg glemte alt når jeg kom opp i øpna landskap. Fant et par "brunstgroper" også som nylig var brukt. Visste ikke at hjorten var i brunst i april, det var noen få dager siden gropene var brukt.

 

DSC02366.jpg

 

Jada jeg bare tuller men etter å ha lest hva folk som kommer fra møblerte hjem og som ser ut til å vaske seg jevnlig, har skrevet opp igjennom alle år så må jeg få fleipe litt med dette temaet. Det SØLEGROPER jeg snakker om , disse brukes nesten hele året av hjorten med unntak av et par-tre mnd. på kaldeste vinteren. De jeg fant idag har med HÅRSKIFTE å gjøre og ikke med brunst og alle dyrene uansett alder og kjønn bruker disse. Se nærbildet, også det fra idag

 

DSC02367.jpg

 

 

Senere på sommeren så er det trolig mest for å kjøle seg ned på varme dager og sikkert litt for å unngå innpåslitne insekter, da ligger jo hjorten ofte en stund i sølegropene.

Om høsten er der også aktivitet i sølegropene, da kan det fremdeles være varme og insekter tidlig, senere så er det nok hårskifte igjen. Enkelte ganger kan man kjenne kraftig brunstlukt i/ved en slik grop men det gjør den sjelden/aldri til ei brunstgrop. Ei ekte brunstgrop er oftest veldig liten, mindre enn et badekar og kan være både våt og relativt tørr, også koller kan nok også være innom ei brunstgrop men i hovedsak så er det revirbukken som pisser og velter seg i den. Hvorfor koller kan komme innom vet jeg ikke men husker at de fine fruer i Rom fikk svette fra gladiatorene på små flasker for å......(?) Ikke vet jeg.

 

Håper vi slipper å lese om brunstgoper på 10-20m² i fremtiden, og at man skiller mellom brunst- og sølegroper

 

Tòg du 'an.

 

--

Link to comment
Share on other sites

Ja det er kjekt å sjå aktivitet på dei fronter, og glede seg til hausten igjen. Jaktkompisen min var vitne til her forleden dag, at kolla reiste seg på to og sparka vekk fjorårs kalven, for å få fred til årets kalv. Det var eit artig skue, og fjorårs kalven blei sparka fleire gonger, før den tusla snurten inni skogen...

 

Og me hadde hjortesteik både i går og i dag her, så det blir ein gledelig haust i vente... Spesielt med ny oppgradert børse... Riktig morro blir det.

 

Flotte bilder og kjekt å sjå bevisa på at dei flotte dyra, venter på oss til hausten også. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...