Jump to content

Behandle felt rev


rubenkl81

Recommended Posts

Er litt grønn på dette med behandling av reven når den er skutt.

 

Vet at enkelte kommuner som har skuddpremie på rev tar imot hele rever som tar seg av.

 

Men hva med de kommuner som ikke tar imot skutt rev?

 

er jo ikke noe matdyr dette så eg lurer litt på hva folk gjør med reven etter at den er felt.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke har tenkt å ta vare på skinn eller stoppe ut mikkel står du jo veldig fritt.

Enkelte kommuner vil ha hele kadaveret for å gi skuddpremie, noen vil ha føtter, noen halen, noen ører.

Når det er gjort velger noen å legge kadaveret ved åta. Rev spiser rev, og den virker som et godt åte.

Noen henger reven som et "smykke" på veggen, og noen glemmer å plukke den ned før den ramler ned av seg selv :wink:

Om du vil bidra til forskning og samtidig tjene 250kr ekstra fins det muligheter for å levere avføringsprøve og tungespiss (i to separate zip-poser :lol: ). Husker ikke om det var DN eller NINA. Dette brukes for å sjekke forekomst av naturlige parasitter og utbredelse av uønskede.

Håper dette ga noen svar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det hjalp godt på det :D

 

Ser jo at vil bli brukt litt som åte å noen vil nok bli tatt skinnet av for trofe.

 

Bor i byen i bodø så trur ikke det blir så populært å henge en rev på veggen der til den er pill råtten,bedre da å bruke den til vidre jakt.

 

Dette med å sende inn prøver til NINA er jo en god måte å bidra til forskningen så det skal eg kontakte dem om..

 

 

Takker for kjapt svar :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde liggende ett par bæreposer utenfor døra mi med haler og frambein ifra vinterens mikkeler, har tatt vare på det fordi det er skuddpremie her, men natt til i går så er det faktisk noen som har gått igjennom posene her, og er det en ting jeg er sikker på så er det at det er mennesker, hehe

tenk for en glede disse krapylene må ha følt av å dra gjennområtne deler av rev ut av "skatteposene" som har blitt oppdaget. Jeg har ledd så godt av hele saken at jeg egentlig driter i skuddpremien, hehe

Link to comment
Share on other sites

hehe skal tenke meg dehar fått seg en overraskelse ja.

 

Ser de har skuddpremie her i bodø øgså,men ser ut som det bare kjelder en del av kommunen,skal skjekke det litt mere opp.

 

men hører mange sier at det er vanskelig med denne sommer\høstjakta når det gjelder lokkejakt.

 

noen som har noe erfaring med det

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Om du vil bidra til forskning og samtidig tjene 250kr ekstra fins det muligheter for å levere avføringsprøve og tungespiss (i to separate zip-poser :lol: ). Husker ikke om det var DN eller NINA. Dette brukes for å sjekke forekomst av naturlige parasitter og utbredelse av uønskede.

Det var hverken DN eller NINA, det var Vetrinærinnstituttet :wink:

Dette er ikke noe du melder deg på. Vetrinærinnstituttet plukket selv ut jegere til dette. Har selv vært med i flere år men dette ble slutt fra og med forrige jaktsesong pga dårlig økonomi.

Link to comment
Share on other sites

Skinnet er brukbart vinterstid hvis reven ikke har skabb.

 

Ellers flådde vi halen av halebeinet og tørket dette tidligere.

Reverumpa hadde vi så hengende i radioantenner bak på Volvo Amozon, gamle Ford taunus,er++ på midten av 70-tallet, eventuelt hengende i frontspeilet i kupeèn.

faktisk noen som hadde revehaler hengende etter antenner på mopeder også når jeg tenker meg etter, og fargede saueskinn trekt over setet.

Link to comment
Share on other sites

De felste steder det er skuddpremie er det kun deler av dyret som skal leveres inn. Om man ønsker å stoppe ut reven, eller om så bare ta vare på skinnet, så kan en autorisert preparant oftest ta jobben og skrive en bekreftelse på når reven er skutt, og denne være nok for å heve skuddpremien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...