Jump to content

243 lading


PederR

Recommended Posts

hallo

lurer litt på lading til 243. har skøti en del med 243 win men det er en rekyl je itte liker. men bli rekylen noe bedre hvis du lader den ned litt?

ps skyter med 6.5 grams kuler 100 grain

eller er det da bedre å gå ned i vekt på kulene?

Link to comment
Share on other sites

hehe. jo har jo vurdert den da :roll:

men etter noen harde kamper med meg selv landet jeg på bakken igjen og har tenkt meg godt om:P

iog med det at je syns 243 har litt spark så burde full 338 lapua mag bli mye verre :( men holder meg tell 9.3 je. lang og dryg rekyl og itte et hel*ettes hestspark som 243 og 338 win mag.

har skutt en 30 skudd med 338 win mag uten rekylbrems og minimalt med klær på. idiot kan dere godt kalle meg

Link to comment
Share on other sites

Er du plaget av rekyl så kan en lyddemper være tingen. Mindre smell, mindre rekyl. Ulempene kan være at våpenet blir litt framtungt og at det er noe herk å drasse rundt på i skogen eller fjellet. Jeg ser imidlertid ikke dette som noe problem. En kompis fikk seg en tmm4 på sin Zoli/kkc og det funker svært bra.

 

Nei 243 win. har svært svært liten rekyl. Før du vurderer flere kaliber burde du prøve de og se hvordan du takler rekylen.

Link to comment
Share on other sites

Ingen rekyl?

 

Har et distinkt minne om blåskulder etter at jeg hadde skutt med prosjekt-Sakoen i 243. Original utførelse med bakelittkappe.

 

Var vel heller overraskende mye rekyl. En tykk og god rekylkappe er mitt beste tips.

Link to comment
Share on other sites

rekyl? har hatt 2 rifler i 334w: T3lightss og sako75hunter. ingen av de to hadde snev av rekyl,i mine øyne. prøvde 100grn-kuler jeg også. til og med 6,5-55,har jo merkbart mere rekyl enn 243w. mulig det er mine sanser det er noe feil med,men det iallefall min mening om den saken.

Link to comment
Share on other sites

9.3 er helt en annen rekyl på en 243'n.

9.3 er mere lang og dryg men 243 er kjap og kvass.

ja som du sier Roe har hatt noen bøå og vond skulder etterpå ja. og helt blå.

skal ta og prøve ei tykkere rekylkappe nå frammover.

har egentlig ment jeg skulle ha fått skaffe en synt stokk og å fått satt på en lyddemper. men jeg vet ikke hvor jeg får tak i synt stokk til en husqvarna 1600. ps det er helstokk som sitter på nå.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Vel nicket mitt sier jo litt, i tillegg har jeg blåst av xxx antal skudd med dette kalibret. Men rekyl?!?! :shock: Mulig kjapp, men........... :?::!: rekyl :?::!::shock:

 

Har et forslag...

 

 

Dra av 10 skudd med 9;3`n din, så skyt et skudd med 243. Du vil høre smellet, men vil ikke føle rekylen :wink:

 

Etter å ha skutt 6,5x55 med 155grain mega, så gått over til 243 har jeg nesten ikke merket rekylen i 243. Med en 9,3 vil 243 føles ut som ei salong med demper....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

her er nogle ladningere til 243win http://www.robsoft.nu/databaser_se/ladd ... Winchester" target="_blank

http://www.reloadersnest.com/frontpage.asp?CaliberID=5" target="_blank

http://www.bushman.dk/sider/genladning/ ... 243win.htm" target="_blank

mine ejen ladningere men de er hot så pas på!!!!!!!

70gr nosler balistiktip varmit 243w 45gr 204norma 67mm

70gr nosler balistiktip varmit 243w 42gr 202norma 69mm meget hot!!!!! 1100m/s :D

virkningen i dyret en voldsom, da det er en varmit kugle jeg brugte.

Link to comment
Share on other sites

hvilken presisjon har dere på speer tnt og nosler ballistic tip? ballistic tippen i 55-70 grain og tnt i 70 grain. samt effekten i viltet.

var ikke akkuratt ladedata men jeg lurer på litt ladedata også.

kruttet jeg kommer til å bruke blir for det meste vita 140 og vita 160

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...