Jump to content

løpsbytte med hakenøkkel eller tau??


3006swift

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg, har jeg kjøpt meg ny rifle. En Oberndorf Mauser fra 1928, med piper i 10,75x68 og 6,5x55 :mrgreen:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=36632

 

Så til sakens kjerne:

Begge pipene er tilpasset læskassa, men men jeg har ikke noen låskassenøkkel.

Hadde i utgangspunktet tenkt å få laget meg dette, men en av selgers andre våpen satte meg på en tanke :roll:

Han har en winchester mod. 70 hvor han bytter pipe ved hjelp av en hakenøkkel. Han har fått slått kjørnemerker i pipe og kasse, og borret to grunne hull (ca 3-5 mm) i pipa, nær låsekassa, og bruker altså en hakenøkkel til å skru pipa ut og inn.

Jeg vurderer å gjøre det samme med Mauseren, men da bare med ett hull på undersiden.

 

Det jeg lurer på er altså om dette vil være lurt, med tanke på stabilitet, tilstrekkelig gods i pipa over kammeret osv.

Håper noen her kan gi meg noen råd omkring dette temaet. tanken er jo unektelig besnærende.

 

Alternativet mitt, er selvsagt å få laget en låskassenøkkel og pipebakker :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

takk for svar LongRange

Heller vel egentlig mot dette selv og,men det virket litt besnærende å kunne klare seg med en liten nøkkel og håndmakt :roll:

 

Tar gjerne i mot flere synspunkter i denne saken.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...