Jump to content

Bolthagle Mossberg 190K-A Noe å ha?


HalvorV

Recommended Posts

8) Jeg arvet også en slik. Jaktet en god del med den i yngre dager, med 70 og 80talls ammo, den tålte da det iallefall. Så ble den stående til jeg arvet den.

Siden den er et klart sistevalg blant alle våpen jeg har prøvd å jakte med, leverte jeg den til Politiet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også brukt ei sånn i kaliber 12/70 (er din i kal.16?), og brukt 90-tallsammo i den. Vanlig, buckshot og slugs. Ingen problemer. Ikke prøvd stål.

Bruksmessig var den ingen nytelse. Den var lett og ga endel rekyl og vipp, samt at avtrekkerbøylen alltid hamret inn i langefingeren :lol:

Den justerbare choken er jo arti den, men skrudd til maks vil den kunne gi dyseeffekt på enkelte ammotyper; innsnevringen blir litt kjapp.

Om du har en langløpet versjon kan den være ypperlig til revpost og sjøfugl/gås, men den jeg brukte var rundt 66cm.

Løpet er jo gjenget inn i kassa så det skal gå fint å få en børsemaker til å gjenge opp og montere blankløp av ønsket dimensjon. Eventuelt riflet slugløp. Snakket med Mossberg på 90-tallet, men da hadde de ikke løp liggende til denne modellen, utgått. Kalibermessig tror jeg nok magasinet er beregnet på 70mm. En dråpe lim + en terning i magasinbunnen vil gjøre at du får plass til 1+1 patroner og lovlig på jakt. Mekanismen var forøvrig pålitelig i henhold til mating og utkast.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...