Jump to content

Kuler til luftgevær cal. .25


prokuratoren

Recommended Posts

Hei, jeg har fått tak i et gammelt "Tivoli" luftgevær, glattløpet cal. .25. Gevret har stemplet enh S i en trekant samt et mer eller mindre leslig nummer under. På pipa står ER-EM-CE. Er det noen her som vet om noen her til lands som selger kuler i cal. .25, så ville jeg sette pris på et tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hei, det er mulig du har rett i det. Jeg finner ingen merking av kaliber, og kjøpte det for å være cal .25 i sin tid, men det behøver ikke å stemme.

 

Jeg forsøkte med kuler i cal .25, men de var veldig trange og ble sittende fast i løpet. Jeg åpnet cylinderen for å se på fjæra, eventuelt bytte, men det var en uvanlig fjær, en bladfjær som var tvinnet omlag som en annen ordinær fjær.

 

Dersom det er noen som har tips om kuler i cal 6mm, eventuelt fjærbytte, så er jeg interessert i tips om dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har fått tak i et gammelt "Tivoli" luftgevær, glattløpet cal. .25.

 

Glattløpet, og beregnet for piler.

Hva vil du oppnå med kuler (diabolo blypotter) i denne? Lage "nøkkelhull" i skiva?

 

Kuler i 6.35 går trangt, kan det da være en 5,5 mm, eller .22 (luft)?

 

For piler som kanskje kan passe til denne børsa:

 

http://www.shotgun-store.co.uk/airgun-d ... 1497-p.asp" target="_blank

 

Og litt info du bør lese:

 

http://www.beemans.net/airgun_projectiles.htm" target="_blank

 

Klipp derifra:

AIRGUN PROJECTILES - Today darts are made in both .177" and .22" caliber (.25" darts are extremely rare). They will not feed into many of the smoothbore airguns and can damage ...

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert at det ikke er cal .22, jeg har en Diana 48 i det kaliberet, og et gammelt i cal. 177. Jeg tror nok at det er cal .25, men er ltt vanskelig å måle nøyaktig.

 

Jeg er klar over at det er beregnet til piler, jeg har noen få, men de er ikke lette å finne, og jeg ønsker å spare på de. Pilene står godt fast i hart trevirke. Ved å måle ståldelen på pilen ser jeg at den er ca. 6mm.

 

Å skyte med et gammelt og fint luftgevær er vel ikke rasjonelt, men det er vel ikke nødvendig -?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...