Jump to content

Sabatti Model 90 i .222 rem eller .223 rem. Erfaring noen?


WinchesterM94

Recommended Posts

Da jeg endelig har fått unna litt plass i våpenskapet skal det inn ei ny rifle.

 

Kaliberet blir .222 eller .223 rem og børsa tror jeg blir en Sabatti Model 90. Har hatt en i 6,5x55 før og var fornøyd med den.

 

Så hvis noen har en Sabatti i ett av disse små kaliberne hadde jeg satt pris på om dere ville dele deres erfaringer med meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du kommer til å bli fornøyd. Jeg har en modell 90 i 223, og den går godt med de fleste treningsskuddene du får kjøpt. Dersom ingenting er endret siden jeg kjøpte min for 4-5 år siden så er det forholdsvis lang riflestigning, 1-12", og jeg har problemer med å få tunge jaktkuler til rådyr til å gå godt, men det finnes oryx i 223 som er lett nok til å bli stabilisert i min.

 

En negativ ting er magasinet, som er av plast. Jeg har skutt en del med min, og magasinet har rett og slett blitt litt slitt. Det er blitt litt for "vidt" i tuppen, og ofte spretter en patron for høyt opp ved ladegrep, og den neste patrona kommer da på høykant. ganske irriterende.

Link to comment
Share on other sites

Den ble slitt så fort ja....Hmmm ja det var litt å tenke på men i dag ble børsa bestilt så da er det bare å vente :mrgreen:

 

Den ble bestilt i .222 Rem men var den ikke å skaffe lenger så gikk det greit med .223 også selv om jeg da må selge litt hylser på kammeret :wink:

 

Skal kun bruke den til fugl og småvilt opptil rev så tunge kuler er ikke viktig for meg. Kommer til å bruke kuler mellom 45 og 55 grains.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja da har jeg kommet så langt at børsa er kommet i huset og kikkerten er skutt inn pluss litt :wink:

 

Første inntrykket av Sabattien så langt er:

 

Pen og mørk stokk med litt rødfarge. Men litt tørr.

Pen i blåfargen i stålet.

Frittligende løp og topp avtrekk.

 

Etter stokken fikk en lett oljekur og løpet var tørrpusset. Ble det montert en Bushnell kikkert jeg hadde ligende enn så lenge. Stålmontasje hadde jeg også liggende da den bruker samme montasje som remington 700 serien. Bushnellen er en Trophy 6-18x40 med dupleks.

 

Da jeg ikke har fått diesett og hylser fra hjemmelading.no enda. Måtte jeg kjøpe med noen pakker fabrikkammo. Butikken hadde 3 typer og jeg kjøpte 2 av de. Winchester FMJ 55grain og Winchester Balistic Silvertipp 55grain.

 

Innskytingen ble først tatt med fmj ammoen pga prisen :mrgreen: 3skudds seriene lå på ca 20mm, meget bra med tanke på ammoen. Silvertippen ble det bare 3 serier med pga jeg hadde ikke tid til mere. Men de hadde ett snitt på 12mm med 3 skudd. På 100meter hadde de også samme treffområde som fmj ammoen. Noe som er supert med tanke på trening og jakt skulle jeg være lat og ikke orke å lade en gang.

 

Skal få testet treffpunkt på lengere avstander når jeg får tid til dette, samt jeg blir lade litt selv når jeg får diesettet fra Trond.

 

Men så langt er jeg fornøyd med mitt valg og vil sterkt ambefale disse våpen til de som vil ha ett billig våpen. Veiledende er ca 8000kr men har sett de helt ned i 6500kr.

Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant lesning - og presisjonen var det jo ingenting å si på ...

 

Er dette en børse som oppleves som "tung og stødig", eller mer "lett og hendig", men med høy vingle-faktor? - Har den låskasse spesielt tilpassa 222/223 eller er det samme som 6,5x55. - Om du har holdt i en Brno Fox/Cz 527, hvordan vil du sammenlikne dem?

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil si den faller ikke inn i noen av de "kriterier" den er verken tung eller lett. Men "normal" vekt. Den er så tung den ikke blir vinglete men den er også så lett du orker å gå med den.

 

Når det gjelder kasse størrelsen så vil jeg sammenligne den med de korte 700 kassene til remington. Ikke minikasse som cz eller bare en standardkasse alla tikka t3 der magasinet bare er mindre.

 

Og som du sier presisjonen er det ikke noe å si på, den var også forøvelig veldig god i den jeg hadde i 6,5 også.

Link to comment
Share on other sites

Kom for all del ikke med bilder av gliset! :wink:

 

Alltid moro å se bilder av nye rifler. Interessant å se hvordan stokken er feks. Ellers høres det jo utrolig bra ut da, med topp samlinger fra første skudd!

 

Ellers takk for handel! :D:) De ramlet innom for noen dager siden. Glemte å gi tilbakemelding! Ser bra ut dette! Nå har jeg ca 400 hylser. Skulle vel holde en stund det... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg opplevde at min rifle (samme modell som din) ble noe bedre balansert med tanke på vekt etter at jeg fikk lyddemper på. Den ble mer stødig av den lille ekstra vekten foran. Det var helst på stående skyting jeg merket dette. Når det er sagt så mener jeg ikke at det var dårlig balanse i våpenet før demperen ble montert!

 

Alt i alt er jeg også veldig fornøyd med våpenet, det eneste minuset er som sagt magasinet som ( i mitt tilfelle) begynner å gi seg etter noe jeg føler er litt få skudd (vil tro ca 1500 skudd).

Link to comment
Share on other sites

Vet dere om det er mulig å få satt inn et hengslet underbeslag til disse riflene? Det skulle ikke forundre meg om Remington sine underbeslag passer til Sabatti også. Gratulerer med riflen WinchesterM94.

 

Remington underbeslag passer ikke :( Det blir feil avstand mellom skruene. Men å bytte en plast magasin til noen hundrelapper bør en vell kunne overleve. Burde ikke det gå på livstidsgarantien de gir foresten? Ett magasin bør holde vesentlig mere enn ca 1500 skudd?

 

Ellers er jeg fortsatt fornøyd med 20 skudd mere avfyrt i børsa. Har da nå 40stk hylser til jeg får diesettet til uka fra Trond som han lovte meg på mail på fredag. Så da bør jeg vell rekke å lage noen nye ladninger til helga og prøve ut. Pluss se om treffpunktet holder seg likt på lengre hold, med forskjellig ammo.

 

Skal se om jeg ikke klarer å få tatt noen bilder av godsaken også og lagt ut i tråden til uka. Nå i helga er jeg opptatt med sikkerhetskurs til håndvåpen :mrgreen: Så da blir det kortpangr på meg også etterhvert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...