Jump to content

Bytte løp/kaliber i Tikka T3


FrodeLof

Recommended Posts

Jeg har en relativt ny Tikka T3 Lite i .223. Men har sånn smått tenkt tanken på en rifle i ett litt grovere kaliber. Og da med hensyn på eventuell storvilt jakt til høsten. Og da duger ikke .223... Tenker derfor på en .308 isteden (evt .270?). Lurer derfor på om det er det mulig å bytte løp i den .233 jeg har til .308? Eller vil det være mest hensiktsmessig/billigere å kjøpe en ny rifle i .308? Regner med det er noen som har gode ideer der ute.....

Link to comment
Share on other sites

Det meste går an, men da må du ha nytt magasin, nytt sluttstykke (eller få åpnet støtbunn på det du har) og kjøpe nytt løp, som må tilpasses av børsemaker. Tørr ikke anslå hva noe slikt blir kostende, men du kommer garantert billigere unne med å selge den du har, og heller kjøpe ei ny (eller brukt!) i det kalibret du måtte ønske.

 

Siden T3en har samme lengden på kassa, ville jeg heller gått for 270 eller 30-06 foran 308.

Skal du beholde gode småviltegenskaper med fabrikkammunisjon, og ikke primært skal jakte elg, så ville jeg kikket på gode gamle 6,5x55. Har faktisk selv vurdert samme børsa i nettop det kalibret, tiltenkt primært småvilt, og som reservebørse på større vesner.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldingen. Det er vel kanskje det jeg har kommet frem til selv også etter litt mer tankevirksomhet. Skulle gjerne hatt BÅDE .233 OG en litt grovere i min ideelle verden. Men så var dette dette med at fruen synes det for holde med en rifle i tillegg til "alt det andre"...

 

Det ser ut som om det kan være en åpning for hjortejakt til høsten. Så det er vel en rifle som går til hjort og småvilt som er aktuell. Elg er det meget tvilsomt med. Så da mener du det er 6,5x55 som er det beste? Lader selv, så er ikke så opptatt om det er god tilgang på fabrikk ammunisjon.

 

Må vel legge til at jeg synes det er "greit" med ett flatt skytende kaliber. Og da er vel .270 som kommer best ut?

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv kommer de fleste godt ut. 6,5x55en kan også tynes betydelig hardere enn fabrikkammo, om du vat hva du driver med bak ladepressa. Og trenings/småviltkuler er styggbillig takket være DFS.

 

Spørsmålet er hvor flat kulebane du trenger. Går du ned på kulevekta gan du få en flatere bane med samme hastigheta, og sitter igjen med mer fugl i stekepanna. Ut til 300 m (på storvilt) går alle normale kalibre rett på, om du skyter inn høyt på 100 m.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ett 6,5x55 sauer løp jeg har tilpasset til min Tikka T3 som er 243 fra før. Ser ikke hvorfor dette skal være nødt til å bli så dyrt egentlig. Velger du å kjøpe ett sluttstykke til, og ett magasin til 6,5 løpet, så kan du lett vri ut og inn piper selv i denne hvis de merkes så man kan dra pipa til samme sted hver gang. Funker for meg iallfall.

Link to comment
Share on other sites

Mindre blink (småvilt, oftest fugl) krever flatere kulebane for at du skal kunne holde rett på uten å kompensere for kulefall. Farta står for mesteparten av kjøttødeleggelsen. Innenfor normale avstander er det kulevekt og hastighet som avgjør kulebanen (lengre avstander begynner flyveegenskaper å spille inn. Da er holdet blitt så langt at du uansett må kompensere!). Skal ei lettere kule krever mindre fart for å ha samme kulebane som ei tyngre kule av noen lunde lik konstruksjon.

 

Altså, lader han selv kan han bruke lette kuler i hvilket som helst av kalibrene som er nevnt, og få tilnærmet småviltegenskapene (lite rekyl og lite kjøttødeleggelse) som han har i 223en, og lade tunge kuler til storviltjakta, og ei børse gjør jobben for to.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode innspill. Tror jeg har kommet frem til at det blir en tur til den lokale "dealeren" for å se om jeg kan få byttet 223en til en 6,5x55 uten ett alt for ruinerende mellomlegg. Årsaken til at jeg valgte 223 i sin tid var nettopp det at jeg kan holde mer eller mindre midt på "uansett" skuddhold, samt en liten rekyl og billig ammunisjon. Men ser at jeg kan oppnå det samme med 6,5 også. Så da er det vel ikke så mye å tenke på.....

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...
Jeg har ett 6,5x55 sauer løp jeg har tilpasset til min Tikka T3 som er 243 fra før. Ser ikke hvorfor dette skal være nødt til å bli så dyrt egentlig. Velger du å kjøpe ett sluttstykke til, og ett magasin til 6,5 løpet, så kan du lett vri ut og inn piper selv i denne hvis de merkes så man kan dra pipa til samme sted hver gang. Funker for meg iallfall.

 

Hei

 

Ser det er noen løpsbytter som har blitt gjort på Tikka. Har en Tikka T3 .243 som jeg tenker bytte til 308. Vil dette passe eller er det 6,5x55 som blir det rette valget for en .243 ?

 

Noen som vet

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...