Jump to content

Bust på rådyrgevir


spetsen

Recommended Posts

Heisann!

Fikk uheldigvis kjørt på ett rådyr forrige uke, det viste seg og være en gangse stor bukk med fint gevir.

Fikk lyst til og lage trofè av kraniet. Men på denne tiden av året er det jo fortsatt full bust på geviret. Burde dette tas av for att det skal bli noe fint? eventuelt er det noen smarte måter og få fjernet det best/lettest mulig?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Har et par slike skaller etter vårjakt i Skottland, de har jeg behandla slik at basten er på.

Til det brukte jeg selv formalin, det får du kjøpt på apoteket. Sprøyta det inn med sprøyte, hansker og briller kan være en ide...

Det tørker ut fuktigheten, og et par år etter ser det fortsatt ut til å holde.

 

Hvis du vil fjerne det bruker du lettest høytrykkspyler. Geviret blir da hvitt/blodrødt alt ettersom en ser det... I og med det ikke er feia enda.

 

Hvis du er i det kunstneriske hjørnet kan du jo få det til å bli brunt sjøl, men usikker på hva du skal bruke her... Eventuelt kan du få preparant til å gjøre det...

Link to comment
Share on other sites

Til det brukte jeg selv formalin, det får du kjøpt på apoteket :shock: formalin kommer under gift loven og selges kun til godkjent kjøper på apotek med lovlig gift lisens!vær klar over at dette er ett av de mest kreft fremkallende i verden :!:

 

Det visste jeg ingenting om, og syns det er meget rart at de på apoteket ikke visste det heller...

 

Hvis du vil ha det uten, kan du koke alt sammen ja.

Grunnen til at man har gevirstengene over til vanlig er for å ikke "skade" fargen på stengene, men det vil jo ikke du ha noen problemer med.

 

Når det er ferdigkoka er det bare å gi på med høytrykkspyleren, da kommer det greit av.

Skal man gjøre det med en "normal bukkeskalle", altså en med farge på stengene, må man passe seg for ikke å spyle stengene, da kan fargen forsvinne.

 

Håper det hjalp?

Link to comment
Share on other sites

For å få den brune fargen som et gevir har på høsten kan du bruke kaliumpermanganat som også fås kjøpt på apoteket.

Lag en svak blanding på 2-3 % og legg på lag på lag med en svamp til ønsket farge er oppnådd.

Fargen blir først rødlig, men blir brun når den tørker.

En annen mulighet er å bruke airbrush.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar:)

Er det mulig og få bedømt geviret og eventuelt få medalje på ett trafikkdrept dyr?

Og i så fall, er det mulig med basten på? såg på kriterier for premie gevir, og der skal det blant annent ses på perler/rosenkranser- og det er jo nå skjult under bast.

 

Lurer også på hvordan det skal skjæres for att det skal bli penest/godkjent. har søkt og funnet noe om det, men noen som har bilder av hvor det skal deles?:P

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Det er mye lettere å reingjøre det om du sager det...

Personlig syns jeg hele skaller er det fineste, spesielt på store bukker. Det vil du også tjene litt på i forhold til eventuell oppmåling når det kommer til vekta.

 

Hvis du vil ha hel skalle, kan du rengjøre skallekasse med høytrykkspyler eller kompressor. Få ut alt av hinner, så det ikke blir surt.

 

 

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Skjønte ikke helt hvordan jeg lastet opp bilde, men nå mangler det kun farging og bleking:)

Skallen veide 410 g med nesebenet på. gevirene var begge 23 cm:)

mvh

 

Du har vel sikkert vært borti bleiking før, men tenkte å komme med et lite tips likevel...

Hvis du blander hydrogenperoksidet med litt krittpulver, slik at det blir til ei guffe du kan pensle på skallen med pensel, får du knall resultat!

 

Krittpulver får du kjøpt på apoteket... Er vel vanlig å blande ut hydrogenet, men det har jeg pleid å droppe... Blir kritt hvitt! Sliter med å finne bilder av noen av skallene, skal se om de kan dukke opp...

 

edit. fant bildet:

 

DSC00153.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...