Jump to content

nå må jeg begynne å lade.


kjøttkake

Recommended Posts

har lenge tenkt på og lade egen ammunisjon, men nå må jeg gjøre virkelighet av det,

har kikka på dette settet og regner med at det er greit nok og vel så det til min bruk.

http://www.hjemmelading.no/produkter/12 ... 1215360380

 

i tillegg trenger jeg dier i 6,5x55, hva er anbefalt av dier, mener jeg har lest noe om carbide dier,hvor man ikke trenger

og bruke fett på hylsene fins det i 6,5x55, det optimale hadde vært smørefritt die sett som inneholdt alle dier som trengs.

 

og ang kronograf, trenges det?

 

dette ble et langdrygt innlegg men men.

på forhånd takk.

kjøttkake

Link to comment
Share on other sites

La meg bare si; Du har tatt en god beslutning nå som du har bestemt deg for å lade :)

 

Det er en del tråder om dette tema på kammeret "Ladeutstyr". Portalen har også en artikkle under hjemmelading hvor du ser en guide til utstyr.

 

Skal du helpresse hylsene må du smøre. Skal du kun halspresse (som gjøres med patroner tidligere skutt i samme våpen som ammunisjonen skal skytes i igjen) trenger du ikke å smøre.

 

Personlig anbefaler jeg deg Lee Deluxe die settet.

 

Kronograf trenger du ikke, men er et verktøy du absolutt setter pris på om du har.

Link to comment
Share on other sites

Grublet, funderte, tenkte og vurderte et års tid før jeg lot det stå til jeg og, og jeg kjøpte akkurat det settet du lurer på. Fungerer helt greit til lading det, og det er en billig start. Man kan utvide og legge til utstyr senere om man føler man trenger det. Så klart er det ting man trenger i tillegg da... :wink: Trimmepilot og hylseholder feks. Ladebrett, ammobokser og smøresett/pute er også nyttig.

 

Les ulike tråder under "Ladeutstyr". Der finner du mye nyttig info ting du må ha og ting du ikke må ha men som er kjekt å ha og ting du absolutt ikke trenger, men som likevel er kjekt å ha! :wink: Skaff deg også Ladeboken. Den er grei å pugge.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt settet du har tenkt i noen år, har utvidet og utvidet, så er vel ikke mye igjen av det lenger, hehe.

Men et kjempe fint sett til nybegynnere.

MEN vil anbefale å styre unna LEE sine die-sett. De funker, men er ikke bra. Gå heller for RCBS, Lyman, eller lignende. Lee sine die-sett er billige, men dårlige løsninger ofte, for eksempel krympe-dien: er du uheldig og knekker hette-nålen, så får du ikke skiftet bare nålen, må kjøpe hele innmaten, er du uheldig og presser en hylse som ikke er godt nok smurt, så kan den bli sittende fast, kan risikere å kaste hele dien, om du ikke får ut hylsen, innmaten i krympe-dien kan sitte dårlig, lønner seg å rsape litt grovt på toppen av innmaten, så den får bedre gripe-feste, har brukt endel Lee-dier i forskjellige kaliber, men har også hatt mye problem med de og. RCBS eller Redding er det sjeldent noe tull med.

Det som du eventuelt skifter ut først når du skal utvide ladesettet er vekta, denne som er med settet, virker helt ok, men kan være knotet og bruker lang tid på å dempe, i forhold til for eksempel RCBS.

 

Lykke til med ladingen :wink:

Link to comment
Share on other sites

wadcutter: jeg skal primært lade om igjen hylser som jeg har skutt i mitt våpen. med andre ord jeg trenger en necksize die?(ingen fett) am i correct?

så trenger jeg en kuleisetter die, trengs det flere dier?

 

ko-stens: ja, jeg trenger litt små snæx i tillegg, tenkte jeg sku ha hylsebrett, kulehammer, skyvelær, ammoboks. trimmepilot?

 

sako243: ja, er forbredt på og utvide på sikt, nå er jeg bare iverig på og komme igang for detta tror jeg er morro, ang LEE dier herved notert 8)

 

godt og høre at det virker VeT(jeg har ikke sånn tegn)Us

Link to comment
Share on other sites

er du uheldig og knekker hette-nålen, så får du ikke skiftet bare nålen, må kjøpe hele innmaten

 

Det er vel satt verdensrekort for presisjon med Lee Factory Crimp dien, så dårlig er den vel ikke.

Er du uheldig og skulle ødelegge en del kan det kjøpes separat. Trenger ikke kjøpe allt nytt. Link til deler til Lee Deluxe dies i 6.5

 

Bruker nesten kun Lee dier, og har neste aldri problemer. De problemen jeg har fått skyldes mye bruk og lite vedlikehold. Utstøtetpinnen i RCBS dia derimot knekker i tide og utide, mest i utide.

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: ja, jeg trenger litt små snæx i tillegg, tenkte jeg sku ha hylsebrett, kulehammer, skyvelær, ammoboks. trimmepilot?

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=755274

 

Kjekk sak å bruke. Den skrus på trimmeren. Det er med en sak du setter hylseholderen på, lock stud (gudene vet hva det heter på norsk...) Når du putter hylsa i holderen, putter du piloten i hylsa (uten tennhette i selvsagt) Da kan du trimme lengden på hylsa. Når du ikke får trimmet mer, er hylsa i riktig lengde. Genialt enkelt.

 

Her er det andre. Lock stud til venstre, trimmer til høyre:

 

http://www.midwaynorge.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=476992

 

Disse skal være med i settet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har heller ikke noe problem med å anbefale Lee, både dier (de luxe med collet) og ladesett. Hvis nåla ryker så har alvestad delen, og den kosta ikke mange kronene. Kan ikke skjønne at det skal være noe argument, har ladet 4-5 kalibre i ti år, og har på den tida brekt en utstøter..

 

Det beste tipset du fikk var likevel Ladeboka, kjøp deg den først som sist! Lykke til med en givende hobby!

Link to comment
Share on other sites

ko-stens: da må jeg ha meg en sånn, kosta jo ikke akkurat skjorta så jeg. :roll:

 

gammelfiskaren: jeg kommer til og handle ladeboka samtidig som jeg bestiller ladesettet fra hjemmelading.no og den skal pugges side opp og side ned :wink:

 

hvor mange ganger kan man lade opp igjen ei hylse?

Link to comment
Share on other sites

Wadcutter:Det er vel satt verdensrekort for presisjon med Lee Factory Crimp dien, så dårlig er den vel ikke.

Er du uheldig og skulle ødelegge en del kan det kjøpes separat. Trenger ikke kjøpe allt nytt. Link til deler til Lee Deluxe dies i 6.5

 

Bruker nesten kun Lee dier, og har neste aldri problemer. De problemen jeg har fått skyldes mye bruk og lite vedlikehold. Utstøtetpinnen i RCBS dia derimot knekker i tide og utide, mest i utide.

 

Har ikke nevnt noe galt med Crimp Dien, så hvorfor du drar fram det forstår eg ikke, greit nok den følger med settet, men trenger ikke å brukes i hele tatt.

Noe stort problem er det ikke, men jæ..... irriterende når det skjer, og det vil skje før eller siden. Er ikke dyrt med ny innmat, men er dårlig løsning slik den er laget.

Har brukt både Lee og RCBS i 11-12 år nå, og syns ikke at RCBS sine er dårligere, men der koster nålen kanskje rundt 5 kr, i verste fall kan man lage seg ei om man må ha den raskt.

Har gått mer over til Dillion-dier, er temmelig like RCBS sine.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...