Jump to content

Hvem lager Norma krutt?


korporal

Recommended Posts

Der er det jo ikke engang noe 3030 data. :( Rart det ikke finnes data for Hornady FTX kulen i 3030 noen sted???(med krutt som er og få tak i)

Er den for ny? Det måtte jo vært lønnsomt for de nordiske kruttprodusentene og utvikle data til den eneste spisse kula som kan brukes i rørmagasin...

Link to comment
Share on other sites

Det måtte jo vært lønnsomt for de nordiske kruttprodusentene og utvikle data til den eneste spisse kula som kan brukes i rørmagasin...

 

Norma i lihet med andre produseter tar ikke frem mer enn det de mener er nødvendig. Det koster mye tid og penger å lage ladedata for en kule, i et kaliber, med en kruttsort.

Det var også utgangspunktet for Ladeboken da den kom, tilby ladedata med de mest brutke kruttsortene og kulene her hjemme. Det du må gjøre er å bruke ladeboken til Barnes og konvertere deg over.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nok riktig det du sier. Hadde jeg vært erfaren nok hadde jeg nok også gjort det. Måten jeg har valgt og gjøre det på er og sanke inn "velykkede" hjemmedata og kryssskjekke disse selv men også presentere de for erfarene hjemmeladere og andre... Har fått noen hint av "de lærde" at disse dataene er litt i kvasseste laget...

 

Her er to ladninger fra Guns and Ammo, desember 2009:

 

Kule: Hornady FTX 160 grain

Hylse: Federal

Tennhette: WLR

Krutt: Vithavouri N-135

Ladning: 32 grain

Hastighet: 2,204 fps

 

Kule: Hornady FTX 160 grain

Hylse: Federal

Tennhette: WLR

Krutt: Norma 200

Ladning: 29 grain

Hastighet: 2,205 fps

 

Testvåpen: Winchester 94AE XTR med 20" løp

 

Norma 200 ga best presisjon av disse to ladningene med gjennomsnitt av tre 5-skuddssamlinger på 0.91" på 50 meter med Williams jaktdiopter (type 5D).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...