Jump to content

303 British


marlin 444

Recommended Posts

Jeg jobber med å finne en god lading til min Martini Enfield i 303 British. Jeg har nettopp begynt med de første prøveskytingene. Jeg bruker Winchester hylser, Hornady 174 gr. RN (.312) kuler og Vihtavuori N-135 krutt. Jeg bruker dier fra Lee (den boksen hvor det følger med en factory crimp die). Det er en patron som er kos å jobbe med på laderommet, og de første prøveskytingen ga fin samling på 100m ( tatt i betraktning at det er en over 100år gammel rifle, med slitne/dårlige jernsikter). Jeg kommer tilbake med litt ladedata når kronograferingen og presisjonstest i benk er ferdig i løpet av sommeren.

 

Ikke bruk gamle patroner med korditt krutt. Disse sliter mye mer på gamle Enfieldløp enn det moderate ladinger med moderne røyksvakt krutt gjør. Har du en rifle med Metford rifling så bør du kun bruke svartkrutt/pyrodex.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Rifle: Martini Enfield

Løpslengde: 76,5cm

Kule: Hornady InterLock 174gr. RN

Hylse: Winchester

Hette: Federal

Krutt: 36 gr. Vihtavuori N-135

 

Kronografert 5 skudd serie:

653 m/s

656 m/s

642 m/s

653 m/s

655 m/s

 

Skutt i benk med anlegg, samling 9,5 cm på 100meter (alle 5). To serier til ga samlinger på 11 og 15 cm.

Hastighetene er jevne, og jeg er sikker på at samlingene ville vært enda bedre hvis ikke avtrekket var så uhorvelig tungt. Slitene skur og korn hjelper heller ikke på. Men jeg er allikevel fornøyd. Hylsene er fine (null soting) og hastghetene er jevne, og vell innenfor forsvarlig trykk for en 130 år gammel Martini.

Link to comment
Share on other sites

Ladet denne med N-150 til en Lee Enfield No.4 for noen år siden. Skal bla fram notatene og oppgi data i morgen.

Fulgte ellers ladeboken utg 2 i utvikling av ladningene.

Brukte originale 174 gr helmantel med ny kruttladning og hette til trening. Økte presisjonen fra 15-20 cm grupper til under 5 cm. (5 skudd/100m)

 

Trombone

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...