Jump to content

Lage hornkniv - bildetråd


Dagl

Recommended Posts

Takk for svaret Dag , har kikket litt rundt og fant nålholder med 2 nåler hos Skinnlåven , en hornbit har jeg og farge kan jeg kjøpe hos Clas Ohlsson . Så blir nok til at jeg prøver meg etterhvert (må bare få bestilt meg utstyret). :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei Dag

Tusen hjertelig takk for at du tok deg tid til å legge ut bildene igjen. Veldig bra for oss uvitende newbees :smile:

 

Fint å bruke som oppslagsverk når jeg nå skal starte med gravering i horn. Ungene kommer nok til å lære masse nye gloser de aldri har hørt før... Jeg har kjøpt masse plaster!

 

Hadde du hatt mulighet til å legge ut et nærbilde av verktøyet du bruker så skal jeg se om jeg ikke greier å kopiere så godt jeg kan :forvirra::forvirra:

Er det den du bruker på bakre holken på stjerna??

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen.

 

Etter å ha tilbrakt et anseelig antall timer med gravering i helga, husket jeg (faktisk) også på å ta bilde av graveringsstålet slik det ser ut nå:

20160409_095452_zpsop5cc6f1.jpg

 

Det er slipt ned til å bli kortere, kan nok bli enda kortere med tida.

Dette verktøyet har mulighet for å ta ut selve stålet. Det er da slipt i begge ender, og man kan ha ulike lengder / vinkler på eggen om man vil - og dermed bytte. Eller man vil bytte ut stålet helt og holdent.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fantastisk tråd dette. Det er utruelig hvor mye arbeid som legges i en slik tråd. Virkelig lærerikt.,

Har selv laget et par stykker i reinhorn og det samme i hvaltann. Lærte mange gode triks, som man kan unngå å plages med selv.

Såg at du hadde funnet tak i Optiker utstyr. Kan jeg spørre om hvor det kan kjøpes, og eventuelt pris?

Stå på, vi er mange som lærer!

Hilsen Arnehenrik

Link to comment
Share on other sites

Hei og takk for ros!

 

Angående optiker - verktøye, så har jeg en bekjent som igjen har en bekjent.....

Jeg kjøper nå av grossist direkte, men de skal egentlig ikke selge til vanlige forbrukere uten orgnr...

Vet ikke om jeg tør publisere det av den grunn.

 

Men jeg anbefaler å gå til en optiker, å høre om det kan være mulig å kjøpe utstyr av eller via ham.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Man kan godt lage slire i elghorn. Skaft også - for den delen.

Men elghorn har to ulemper:

- det er veldig hardt

- margen synes dårlig.

 

Den første ulempen er mer av sekundær art. Det gir bare mer jobb. Det er heller ikke så enkelt å gravere / scrimme i elghorn fordi det er hardt. Det vil gjerne "sprette" av små flak av horn, og det blir urene graveringer/ scrim.

Men utover det så er elghorn greit å bruke. Jeg bruker det iblant i deler av skaftet.

 

Margen synes dårlig på elghorn. Både på rein- og elg så er det marg i midten av hornet. Dette er ett porøst område. Man vil helst ikke ha dette fram, da det vil trekke til seg vann for eksempel. Det gir heller ingen fin flate når man pusser. Man kan - om man er uheldig - tette porene med flere påfyllinger av tynt superlim. Men det er en nødløsning.

Problemet for elghorn i så måte er at margen synes dårlig, og det er da vanskeligere å bedømme hvor mye man har å gå på før man får gjennomslag.

Slip til enden av hornet, med stadig finere korning. Tilslutt vil du se området jeg snakker om. Da kan du bedømme det skikkelig.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...