Jump to content

Carbon Løp


Kroken

Recommended Posts

Hei Folkens,

 

Hadde vært interessant å fått litt info fra folk som har erfaring med våpen med carbon løp. Hvordan fungerer dette, fordeler/ulemper osv. Jeg vet ikke så mye om slike løp, men det ligger an til at det blir kjøpt inn en ny rifle i den ikke alt for fjerne framtid, og i den forbindelse vil jeg gå grundig til verks...her skal ingen alternativer utelates før de er grundig overveid:)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg har en Rem 700 VS med carbon løp laget av rem custom shop. Tror hele løpet er 33 mm bredt, men hele rifla veier ikke mer en snaut 3, ettellerannet kilo. Den er presis, og jeg kommer nok aldri til å kvitte meg med den.

Tror det er ett shielen løp som er frest ned og omspunnet med carbon

Hvordan det fungerer??

Vell, det er som sagt en presis børse. Er han løken som ligger og røsker og drar bak kolben, som setter begrensningene (altså meg)

Det blir fryktelig fort varmt. 5 skudd gir betydelig mirage, men det fiffige er at stålet er omtrent like kaldt. Så det leder godt varme vekk. I jaktsammenheng er det ikke noe problem, men på bane må man skyte og vente litt for å la det kjøle seg ned igjen.

Meg bekjent er det vell bare Christensen arms som lager carbonløp i dag, men det kan godt tenkes jeg tar feil.

Er det mer du lurer på, må du bare spørre

Eirik

Link to comment
Share on other sites

Hva er fordelene med carbonløp? Er det bare vekt eller er det flere fordeler? Leste en artikkel i et jeger, hund og våpen blad for en gos stund siden om karbonløp, men husker ikke så mye av det som stod annet enn at jeg minns og huske at det kosta penger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Carbon er jo lettere og stivere enn stål, så man får alle fordelene av å ha tykt løp, men ingen av ulempene. Det leder vekk varme kjapperen enn stål, slik at man får mindre problem med varmgang i stål løpet. Man får jo varme i carbondelen da.

Alt koster foresten penger :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret Eirik :D

 

Høres egentlig ganske bra ut dette, bortsett fra prisen da selvfølgelig.

 

Hvordan forholder dette med mirage seg for eksempel ved oppskyting? Blir det plagsomt før sisteskuddet? (Jeg liker å skyte raske serier, føler at det er nærmest hva man opplever når det virkelig gjelder) Og hvor lang tid tar det før alt er kaldt igjen? Skulle jo gå ganske fort siden carbonet leder varmen så bra?

 

Til sist så hadde det vært fint å vite litt om levetiden på et slik løp. Siden "lineren" er vanlig stål så skulle vel dette bety at løpet har levetid som et vanlig stålløp?

Link to comment
Share on other sites

Har jo en A-bolt med Christensen Arms carbonløp.

Fordeler som nevnt; lav vekt, stabil pipe, hurtig nedkjøling, syk bra presisjon, lang levetid.

Ulempe: Hurtig Mirage. Og prisen ..... :oops:

 

er det verdt prisen? Tja.. vet ikke hva disse pipene koster i dag. Jeg importerte min i 2004 og den kom da på 6K + kamring hos børsis.

 

Levetid? Time will show. Min er i 6,5x55 gått rundt 2,500 men samler 5 skudd på 5 mm ennå.

 

Christensen Arms har så vidt jeg vet lager i Sveits nå.

Link to comment
Share on other sites

Tror prisen har gått ned litt, men ikke så veldig mye. Synes uansett at det er et interessant alternativ. Liker også å få høre at levetiden virker bra. Kanskje det hurtige varmeopptaket fra carbonet påvirker denne positivt?

Link to comment
Share on other sites

Har jo en A-bolt med Christensen Arms carbonløp.

Fordeler som nevnt; lav vekt, stabil pipe, hurtig nedkjøling, syk bra presisjon, lang levetid.

Ulempe: Hurtig Mirage. Og prisen ..... :oops:

 

er det verdt prisen? Tja.. vet ikke hva disse pipene koster i dag. Jeg importerte min i 2004 og den kom da på 6K + kamring hos børsis.

 

Levetid? Time will show. Min er i 6,5x55 gått rundt 2,500 men samler 5 skudd på 5 mm ennå.

 

Christensen Arms har så vidt jeg vet lager i Sveits nå.

 

Godt gjort med tanke på at kula er 6,5mm :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har jo en A-bolt med Christensen Arms carbonløp.

Fordeler som nevnt; lav vekt, stabil pipe, hurtig nedkjøling, syk bra presisjon, lang levetid.

Ulempe: Hurtig Mirage. Og prisen ..... :oops:

 

er det verdt prisen? Tja.. vet ikke hva disse pipene koster i dag. Jeg importerte min i 2004 og den kom da på 6K + kamring hos børsis.

 

Levetid? Time will show. Min er i 6,5x55 gått rundt 2,500 men samler 5 skudd på 5 mm ennå.

 

Christensen Arms har så vidt jeg vet lager i Sveits nå.

 

Godt gjort med tanke på at kula er 6,5mm :wink:

Er det det :wink: Hvis man har 5 hull på 6,5 mm som er omtrent 5 mm fra hverandre (målt på ytterdiameter), hva er samlingen da :D Normalt å trekke fra kulediameteren når man måler samling. I alle fall gjør jeg det, og de fleste jeg kjenner
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...