Jump to content

Planlegging................


Callandor

Recommended Posts

Ja, da har det skjedd.

Jeg har klart å bli jeger. Sånn på papiret iallefall........

Har også fått et nytt forbund på lista, DFS.

Dermed begynner jo planleggings marerittet. Jeg ønsker meg rifler til både jakt, og konkurranse skyting.

 

Per dags dato har jeg jo en Thompson Center Icon i .308W med en Meopta 4-16x44 Tactical. Kjempe fornøyd med den.

Til jakt på hjortevilt, går jeg nok for en S&L M97DL Classic, i .338WM (ikke spør hvorfor), og mest sannsynlig ei hagle.

Til predator jakt, et eller annet i .223 Remington. (ikke i år)

 

Så begir jeg meg inn på ukjent grunn; DFS.

Er ikke helt sikker på hva jeg vil skyte her, men la oss helgardere, å si både jaktskyting, og bane.

Jeg antar jeg kan bruke min TC Icon til jaktskytinga, jeg kunne jo også selvsagt ha solgt denne, og handla .308 løp til S&L'en.

Men når det gjelder bane, er jeg helt grønn.

Er det bare Sauer 200 STR som gjelder, eller kan man bruke annet også?

Har også sett folk snakke om feltskyting. Er dette med diopter, eller skur/korn, eller kan man bruke kikkert her også?

Kaliber i DFS; .308 eller 6,5x55? Sistnevnte er nok billigere å bruke kvanta av.

Link to comment
Share on other sites

I DFS-skyting er det diopter og hullkorn som gjelder. Kikkertsikte er (i alle fall per i dag) ikkje tillatt, heller ikkje på felt.

 

I utgangspunktet er det Sauer 200STR som er einerådande. Men det er for all del ikkje noko i vegen for å bruke ei litt ombygd krag eller kanskje aller helst ei Mauser. Eg ville i so fall fått tak i ei med skikkeleg skjefte.

Link to comment
Share on other sites

(Har ingen DFS/Sauer-erfaring, så innlegget mitt er jegerpreget)

Enhver DFS-felt med respekt for seg selv har også jegerklasse :wink: , og da får du brukt jaktrifla med kikkertsikte også. Feltskyting (på DFS-blinker) og jaktfelt (på pappbilder av vilt) er kjempegod skytetrening for jegere. Man får avslørt sine styrker og svakheter. Man blir raskt bedre på bedømmelse av avstand og kulebane, og må enten lære å forlegge treffpunkt eller justere kikkerten. Vindbedømmelse kommer også fort inn, og når holdene strekker seg godt over 300m ser du virkelig avdriftseffekten på en vindfull dag.

 

Feltundersokelse_2010_art.jpg?size=0x150504205.jpgfelt_web.jpg?size=0x150504216.jpg

På DFS-felt er avstandene oppgitt på standplass og du kan bruke reim/stropp. Skytestillingene som brukes er liggende og knestående (du kan også sitte på ræv med anlegg på begge kne i jegerklassen). 6 skudd på hver av de 5 skivene. I DFS-klassene varierer skytetidene oftest fra 45sek til 2 min, og i jegerklassen er som regel skytetiden 2 min.

 

gaupe.jpgekorn.jpghigh_35005_raadyr_serie2_70x100.jpg

På jaktfelt kan det hende at du må vurdere avstandene selv, og du får sjelden bruke reim (selv ikke børsereima) til støtte. Samme skytestillinger som DFS, men du har i tillegg stående, og det kan være spesifisert med lang arm (ikke hoftestøtte og frisørknekk). Har også vært borti skytestav og løpende gaupe festet på elgbanen :mrgreen: (det blir en ganske liten blink...)

Jaktfelt2009.jpgJaktfelt_mars_01.jpg

Link: Regelverk, litt utdatert

 

Lykke til med våpenvalg, jakt og skyting!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...