Jump to content

Retningslinjer for valg av bue/dralengde etc


.260

Recommended Posts

Noen som som kan sette på trykk noen ordom hvordan en velger riktige buer mht dralengde etc? Valg av piler etc.

 

Ønsker å anskaffe meg bue, recurve eller langbue for trening. Compound er ikke aktuellt akkurat nå, men i en info tråd som legges øverst i temaet vil også denne være nyttig å ha med. Det er sikkert flere med meg som ligger i startgropa, men ikke har kommet i gang. Det er som oftest greit å ha noen ledetråder før en går i butikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare ei bue, og har brukt den i fem år nå.

Den ble kjøpt med Hoyts 70" lemmer, men disse ble for lange da jeg drar bare 26,5 tommer. Lemmene jeg bruker nå er Hoyt G3, 40# i lengde 68"( 68" blir totallengden på bua, lem+midtstykke+lem)

På grunn av den korte dralengden min, kunne jeg nok med fordel brukt 66" lemmer for å få litt mer ut av bua, men jeg trives godt med 68" lemmene. Om jeg skal anta noe ut over dette holder nok 68" til 29" dralengde. Ut over dette kan vinkelen på strengen bli litt skarp, så da vil 70" være mer egnet.

Ellers vil jeg sterkt anbefale deg å ta et besøk hos din lokale klubb, de fleste bueskyttere er veldig hyggelige, og stort sett er det bestandig en person tilstede som kan hjelpe deg å måle DIN dralengde. Du kan også oppleve at denne endrer seg etterhvert som du forbedrer teknikken din, da kan ankringspunktet ditt flytte seg litt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...