Jump to content

Tikka T3 lite stainless vs Tikka T3 Super varmint volum 2


nordlendingen

Recommended Posts

Hei,

 

Det finnes mange tråder om akkurat dette spørsmålet (bruk søkfunksjonen øverst på forumsiden) Den store forskjellen er selvfølgelig løpstykkelse, og at Super Varmint har justerbar kolbekam (som hjelper på for høyt monterte sikter) Super Varmint er tyngre (3,6kg) mens Tikka T3 Lite er knappe kiloet lettere (2,6kg) Super Varmints løp er tykkere og tåler derfor flere skudd før den varm. Om du tenker å montere på lyddemper og fot på Super Varmint, blir den fort tung i forhold til sin litt lettere bror.

 

Jeg har ikke Tikka selv, men jeg vet dette etter å ha gjort en del research i sammenheng med kjøp av våpen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en T3 SuperVarmint i 223r, med demper (a-tec cmm6 i stål). Ble denne ekstremt fremtung, ren tofot rifle.

Uten demperen, var balansen helt grei, og tyngden til å leve med.

Stokken er egentlig identisk på Lite og SuperVarmint, forskjellen er at SuperVarminten har påmontert en ekstra del under forskjeftet på stokken (bredere og mer komfortabelt). Samt at den har påmontert en justerbar kolbekam.

 

Låsekassen er også identisk og forskjellen ligger i ett tykkere løp på SuperVarminten. Avtrekk kan jeg egentlig ikke si noe om forskjell på, men ryktet er at Tikka deler produksjonen sin opp i tre avtrekksgrupper etter hvor bra de blir ut av produksjon. Taktical og SuperVarmint får de beste, så får de dyreste jaktutgavene det nestbeste, og det rimligste riflene får det som blir igjen (dette er ett ubekreftet rykte, men det kommer fra en børsemaker med lang erfaring).

 

Den SV'n jeg hadde, hadde i hvertfall ett godt avtrekk.

 

Planlegger du å gå mye med rifla, anbefaler jeg ikke SV eller Taktical utgaven (som forøvrig er identiske så nær som materialet, og hevarm).

 

Skulle jeg handlet meg en ny T3, ville de ikke bli en SV. Da måtte den i såfall være i ett kaliber som egner seg for kapping, slik at jeg kunne få beholde balansen i børsa med stor demper påmontert.

Han jeg solgte til, fikk i pose og sekk, for han hadde en T3 lite fra før av, og kunne derfor slenge over SV stokken på denne i Hjorte jakta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...