Jump to content

Førstegangsrifle og optikk


janoho

Recommended Posts

Hei,

 

har nettopp tatt jegerprøve og prøver å anskaffe meg våpen innenfor fornuftig prisklasse, pengeboka er ikke akkurat full om dagen :lol:

 

Har lest endel og kikket både på finn.no og utenlandske sider og tror jeg har kommet til en løsning som gir ganske mye for pengene.

 

Siden optikken er ganske viktig har jeg prioritert en kikkert av godt merke med god kundeservice og bra lysåpning. Valget har falt på en brukt Leupold vx-II 3-9x50 til 3000 kr.

Rifla blir kjøpt på xxl, en weatherby vanguard synthetic i 308. kr 3200.

Jeg forstår det slik at dette nærmest er samme som howa 1500 og av helt grei kvalitet. Prisen er det jo ingenting å si på.

Alternativet hadde vært en gammel og stygg mauser eller en rifle på finn.no med gammel/billig optikk. Syns dette er et bedre valg for kanskje 1-2000 kr mer.

 

Trenger tips om montasje til Leupold'en. Kan jeg bruke medium ?

Er det samme montasje som Remington 700 på vanguard ?

Andre tips til gode montasjer som ikke koster skjorta, gjerne skinner.

 

 

Som dere sikkert forstår så trenger jeg hjelp med det meste, bra å ha et slik fint forum :D

 

 

mvh

Jon

Link to comment
Share on other sites

Hadde tatt og hørt med xxl om ikke de kunne montere kikkerten for deg siden rifla er kjøpt der.

Angående montasje hadde jeh sjekket om ikke leupold sin QR montasje kunne passe. Den er i så fall et meget greit alternativ til en overkommelig pris...

 

Gratulerer med rifle kjøp forresten.. :D

Link to comment
Share on other sites

Stiv pris på den Leupolden synes jeg, ligger ikke den på rundt 3500 ny da? Jeg har en Vx-III 3,5-10x40 silver liggende, den kan du få for 2500 så sparer du 500 der :?: Og hvis du gjør som Erik B her sier og kjøper Leupold stålmontasjer istedenfor QR så sparer du vel ca. 500 der og hvis jeg ikke tar helt feil......

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler leopold QR, ved at man da kan lett ta av kikkerten, eventuelt bytte til annen kikkert hvis en har det. Har Leopold QR på nesten alle mine rifler, og har mulighet til å lett skifte mellom ulike kikkerter ved ulik type jakt, og bruk av forskjellig ammo.

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Stiv pris på den Leupolden synes jeg, ligger ikke den på rundt 3500 ny da? Jeg har en Vx-III 3,5-10x40 silver liggende, den kan du få for 2500 så sparer du 500 der :?: Og hvis du gjør som Erik B her sier og kjøper Leupold stålmontasjer istedenfor QR så sparer du vel ca. 500 der og hvis jeg ikke tar helt feil......

 

Du har PM,

er interessert

 

Takk for mange gode tips, hva ligger en Quick release montasje på tro ?

Er den til å stole på mht. treffpunkt forandring?

Kan jo ta en telefon til xxl og høre.

Jakt og friluft er jo en fin butikk men det er vel ikke blant de billigeste lenger ?

 

Jon

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...