Jump to content

Bygge et sluttstykke?


Sigurd2verud

Recommended Posts

Hei!

Som noen kanskje fikk med seg, mista jeg sluttstykket mitt for et par uker siden.

Har nå funnet 2 svenske våpenforretninger som kan skaffe sluttstykkekropp, men ikke innmat og styrhylse til Carl Gustaf 1900.

 

Antonio Zoli lager jo også sluttstykker til 1900 riflene, med noen små forskjeller som gjør at de må tilpasses litt.

Problemet har nemlig vært at de ikke lager ned til kal. 222Rem, men bare til .243Win med større støtbunn.

 

Hvis jeg nå tar dette svenske sluttstykket med støtbunn i kal. 222, og kombinerer det med tennstift, styrhylse osv fra en Antonio Zoli .243, blir dette et våpen til slutt, eller er det et dødfødt prosjekt?

 

Blir det helt hinsides dyrt?

Link to comment
Share on other sites

Da det i produksjonen av sluttstykker flest ikke behøves alkemyske formler eller besvergelser fra svarteboka for å få dem funksjonable, så vil jeg tro at det du skisserer ovenfor lar seg gjøre, du kan jo sjekke med noen som selger eller evt eier en Antonio Zoli å høre om du kan få møte dem å prøve delene sammen før du handler noe utover sluttstykkekroppen. Passer ikke dette vil jeg tro at det finnes mange børsiser som er kompetent til å lage eller tilpasse styrehylse og innmat til deg, uten at det av den grunn bør bli dyrere enn å kjøpe ny børse..

 

PS, forsikring? Er du sikker på at du ikke har en forsikring som dekker dette? Vil tippe at uhellet ditt vil dekkes av ymse inboforsikringer osv... Verdt å sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Jaa, abonnerer på jakt og fiske og JAKT. Men det som er litt kjipt, er at det er stefaren min sin børse :(

Godt mulig han har noe forsikring som kan dekke det.

Det var kult å høre at det i hvertfall kan la seg gjøre da :D

De på Tommys vapenverkstad som har sluttstykket hadde ikke prøvd noe liknende før, men sa heller ikke at det ikke ville la seg gjøre.

 

Styrhylsen/bakhetta er jo lik uansett hvilket kaliber det er, samme med innmaten. Spørsmålet er jo om noen vil la meg ta "litt" fra et AZ sluttstykke uten å kjøpe hele da :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om disse bladene har forsikring, så ringer du å prater med dem.

Jeg fikk reparert en kikkert som ble slått istykker en gang, dette gikk på en slik forsikring.

Veldig raskt og greit oppgjør vil jeg minnes, husker ikke hvilket blad det var.

Tviler på at det har noe å si at det ikke er børsa di.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...