Jump to content

Skjekniv - hva skal en velge?


fat_dog86

Recommended Posts

Jeg har fått lyst til å prøve meg på litt skjespikking og trenger dermed en ny kniv. Har huljern, men dette krever bruk av begge hendene, og derav og så skrustikke, slik at det må gjøres i en mørk kjeller og ikke i lyset av bålet mens svartkjelen putrer.

 

Jeg har lett litt rundt omkring på nettet, og finner flere varianter som varierer i størrelse og utvorming:

 

Den billigste er Mora-varianten som de fleste av oss sikkert kjenner fra sløyden på barneskola. Husker dem lå i hylla, men de var så dårlig stelt at man gnagde seg fortere nedi treverket med grovd sandpapir... Denne er krapp i bøyen og er slipt på begge sidene. Jeg bruker begge hendene mye om hverandre, så dette kan være en fordel.

205441_X_2009-07-01_085832_615.jpg

99 kr hos Clas Ohlson.

 

Alternativet er håndsmidde varianter som eksempelvis denne saken. Den har egg på kun en side, men er bøy jeg synes ser mer tiltalende ut. Slak innerst, sånn at man kan ta større skjær, mens krum i enden for mindre kroker. Men prisen er over den tredobbelte!

1844_01.jpg

 

Jeg har erfart flere ganger at mangelen på godt verktøy kan ta fra en lysten på det meste. Vil man bli fornøyd med Moravarianten, eller bør man koste på seg noe dyrere (bedre?)?

Link to comment
Share on other sites

Mora-varianten skal fungere fint den.

Men mulig du må justere eggvinkelen litt i forhold til tresort. Spikkeknivene fra Mora har en litt vel spiss vinkel for ganske mye trearbeid.

27,5 grader totalvinkel fungerer bra til ganske mye.

 

Djarv er dyrere og som regel ikke like lett tilgjengelig, men har igjen 4 forskjellige størrelser.

http://www.djarv.se/skedknivar.asp (Du har sikkert vært inne på linken tidligere, men slenger den med i tillfelle andre er interessert.)

 

Selv om man vil gå for en Djarv, kan det nok være greit å teste Mora-varianten for å få litt følelse med størrelsene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...