Jump to content

Moly coating. Bra eller bortkastet?


Kronhjorten

Recommended Posts

Kjøpt for ein tid tilbake ein slik hylse thumbler på midway i håp om og få reine og pene hylser. Resultatet var upklagelig.

 

I pakken fulgte det også med eit slikt media sett til moly coating av kuler. Settet vart satt bort i nesten 2 år før eg drog det fram igjen , nå skal dette prøves".

Monterte på denne skåla med" småstein" i på thumbleren og hadde oppi eit par t-skjeer moly pulver og ca 20 kuler. Dette dura og gjekk ca ein halvtime ,då var eg så spent att eg måtte sjå korleis det gjekk.

Tok opp ei kule og tørka vekk overskuddet av pulveret, kula hadde fått ei fin og grå glansa overflate.

Etter å ha gitt litt fingerkontakt med kula forsvann deler av coatinga. Noko som skulle gå bra i følge det som sto på embalasjen. Vart litt frusrert og kast oppi att kula og starta thumblaren og lot den gå i ca to timer.

Tok opp ei kule etter to timer og gjorde det samme om igjen, Kanskje satt coating litt bedre, veit ikkje føltes ikkje slik ihvertfall.

 

Er det andre her på kammeret som har prøvd dette her?

Er det noko eg gjere feil?

 

Har lese og studert ein del om dette med moly coating, mange brukar det for dei trur løpet held fleire skudd, andre for dei trur det gir meir fart og fordi kula får høgare BC.

Kva er erfaringa her på huset? Erfaring mi er att ein ikkje kan skyte ucoatakuler etter coata kuler uten ein alvorlig løpsreingjøring pga at det gir dårlig utslag på presisjonen. Enten bruke moly, eller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Du må kjøre en runde med kanruba voks etterpå for å få samme overflate som kjøpekuler med molly.

Dvs du må ha to tromler med hvert sitt sett stålkuler. I følge Norma i Sverige må du ha begge deler for å ha noen fordeler med molly, og du må også bruke molly konsekvent.

 

Jeg har flere tromler, men har ikke blitt brukt etter en kort periode jeg la molly på alt!

Link to comment
Share on other sites

Du må degrease kulene. Fettet(det er fett på de ja) må fjernes med brake cleaner, rødsprit etc. Dettetter må du ikke tafse på kulene. Bollen må også renses for fett. DA sitter molyen skal du se :wink:

 

Ellers så er det kun Norma som har gjort skikkelige tester på dette, og du får nok mindre løpsslitasje. Om det kommer av mindre kruttbruk eller andre ting strides de lærde. Berger leverer hvertfall molykuler så noe har det nok for seg. Om alt sølet er verdt det må du finne ut av selv. For jaktrifler som ikke er rustfrie bruker jeg ikke moly. Moly+vann er en dårlig kombinasjon mht. rust. Løp er forbruksvare, og kostnaden er egentlig liten sett i forhold til kostnaden med komponentene du bruker for å skyte det ut. Men min erfaring er at det går mye lenger mellom hver puss, så der ligger største besparelsen på jaktfeltløpet. Driver du å tester kuler er det ikke verdt det, men når du skal skyte et par tre tusen mellom byttene tar jeg jobben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ha brukt kuler fra Rhino som er moly belagte. Har skutt moly kuler og ikke moly kuler omhverandre uten at jeg kan si at jeg har oppdaget noen problemer med dette.Jeg har kanskje ikke sett godt nok etter? Leser stadig om at det medfører problemer med å blande moly og ikke moly kuler så det er sikkert noe i at det ikke er lurt å gjøre det.Har derfor tenkt å kjøre Rhino kulene i hylserensetrommelen for å fjerne molybdenbelegget.Mitt spørsmål er om jeg må forandre mine ladedata når jeg har fjernet molybdenbelegget? Vil fjerning av molybdenbellegget medføre høyere trykk slik at ladningene må reduseres?

Link to comment
Share on other sites

Ellers så er det kun Norma som har gjort skikkelige tester på dette, og du får nok mindre løpsslitasje. Om det kommer av mindre kruttbruk eller andre ting strides de lærde. Berger leverer hvertfall molykuler så noe har det nok for seg.

 

-mindre kruttbruk? Du må ha mer krutt oppi for å få samme hastighet med moly belagte kuler som med blanke kuler. Så om du skal ha tilsvarende ammunisjon (samme kule, samme hastighet) må du brenne mer krutt. For trykket går ned med molly-kuler i forhold til tilsvarende blanke. Men pipene varer noe lengre med molykuler ja, det er sant. Men etter at svarte kuler kom i bruk i DFS har det gått mange løp til skroting pga rust... så det med at moly kan føre til rust er jeg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Har derfor tenkt å kjøre Rhino kulene i hylserensetrommelen for å fjerne molybdenbelegget.Mitt spørsmål er om jeg må forandre mine ladedata når jeg har fjernet molybdenbelegget? Vil fjerning av molybdenbellegget medføre høyere trykk slik at ladningene må reduseres?

 

jeg ville gått ut fra at du må utarbeide nye maxdata ja.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...