Jump to content

Utilsiktet hylseutvidelse.


73alfa

Recommended Posts

For de av dere som var på langtholdsskytinga nå i helga, så fikk dere kanskje sett hylsa. For dere andre, så skal jeg prøve å forklare.

Etter ett skudd, så satt sluttstykket dønn fast. Jeg måtte slå ladearmen oppover for å få åpnet det, og så måtte jeg gi det et lite napp for å få dratt ut hylsa. Når hylsa var vel ute, så viste det seg at tennhetta hadde ramlet ut av den. når vi la hetta tilbake i enden av hylsa var det mye ekstra plass til den. Den lå liksom og fløyt rundt i et altfor stort hull. Ved å sammenligne denne hylsa med en annen (skutt i det samme våpenet et eller to skudd tidligere) så synes det helt tydelig at hylsa har utvidet seg. Her snakker vi om noe i området 0,5-1,0mm ! Hvordan er dette i det hele tatt mulig? Jeg fikk en forklaring på hvorfor det skjedde, og hvordan dette normalt skal foregå når kammertrykket er innenfor grensene sine. Denne patronen må ha gitt altfor høyt trykk. Jeg forstår jo at hylsa utvider seg, og dette skal vel også skape gasstettinga i kammeret, men så mye? Jeg trodde ikke det var plass til det i det hele tatt... ref. denne skissen:

 

chamber2.jpg?w=470&h=256

 

Er det ikke slik at hylsa ligger helt inntil kammerveggene når sluttstykket er lukket?

 

For ordens skyld: Det er ikke snakk om hjemmeladete patroner, men fabrikkammo. Denne skal selvsagt leveres tilbake til forhandler, sammen med den utvidete hylsa.

Link to comment
Share on other sites

du har hatt en klassisk "hylsehodeekspansjon". dvs at den "massive" delen nederst på hylsa har utvidet seg, denne delen skal ikke utvide seg i merkbar grad i normale tilfeller. Enten kommer det av noe feil med våpenet, eller noe feil med ammunisjonen. Om vi fokuserer på ammunisjonen kan det komme av noe feil på hylsa eller noe feil med ladningen. Feil på hylsa kan være materialfeil eller at hylsa er feil laget. Feil på ladningen er at det har vært for mye trykk.

 

Ja hylsa ligger inntil kammerveggene, men noe av hylsa stikker ut av kammeret. Det er den massive delen som egentlig ikke skal utvide seg i særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar!

 

Nå har jeg målt hylsa, og den hadde en ytre diameter som er 0.5mm større enn på en annen skutt hylse fra samme LOT. Jeg tror ikke det er våpenet det er noe feil med, for jeg har skutt ca 100 skudd med annen ammo etter at dette hendte. Ingen problemer.

Den ammoen som hylsa ekspanderte på er nå byttet hos forhandler.

 

Her er noen bilder av hylsa, for de som måtte finne dette interressant:

 

'Normal' hylse som er skutt:

1KMRT_normal.JPG

 

Hylsa som ekspanderte, samt hetta fra denne:

3KMRT_stor_diam.JPG

 

Sammenligning mellom den ekspanderte hylsa og en 'normal':

2KMRT_sammenligning.JPG

 

Her vises glippa rundt hetta etter at denne er satt på plass igjen:

4KMRT_lhette.JPG

Link to comment
Share on other sites

klassisk hylsehodeekspansjon ja.

Om ladningen er ekstrem vil du få en "kant" der kammeret stopper som ligner på et "magnumbelte". Jeg har en slik hylse liggende etter en overladning en kompis gjore i 6,5 en sin...

 

Har også endel hylser som ligner på din, det er fra fabrikkammo av et annen fabrikat skutt i 308w.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...