Jump to content

VithaVouri N150 til 30-30?


Kjetil-A

Recommended Posts

Jeg har kjøpt inn N150 krutt som jeg tenkte jeg skulle bruke i både 30-06 og 30-30 patroner. Dette er et krutt endel sier skal gå til 30-30, mens andre setter spørsmålstegn ved det...

 

Derfor tenger jeg enda flere innspill på dette, hva mener dere som kan det?

 

Kjetil A.

Link to comment
Share on other sites

Med tunge kuler som 170gr vil n150 fungere greit. Blir lett komprimerte ladninger men det er ikke farlig. Har brukt n150 på sierra 170gr i mangel på n140. Ladet med 33-34gr og det var trygt i min win94 fra 58.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva er "normale" kulevekter?

Godt spørsmål :wink:

Tenkte da først og fremst kulevekter som oftest er brukt i dette kalibret.

Mest brukt er 150grs flatnesa kuler, men 170grs er også brukt en del. (Det er gjerne disse kulevektene som det er gangbar data for i bøkene også, ser jeg nå)

Til 150grs kuler med N-150 kan du få problemer med å få putta i nok krutt for at det ikke skal sote pga for lavt trykk.

Link to comment
Share on other sites

I 308 skiller det lite på ladevekt og hastighet mellom N140 og N150 både i en ladebok fra Vihtavouri jeg har og i data for 308 i Våpenjournalens ladebok. 308 har større volum og opererer med høyere trykk enn 30-30 så det er vanskelig å gjøre en direkte sammenligning. Det er som Bamrud sier mulig at du får soting nedover hylsehalsen,noe som betyr at hylsehalsen ikke tetter skikkelig i kammeret. Normalt ville en kunne halspresse kun ca 2/3 av halslengdenfor å kompensere for dette, men om det er å anbefale i 30-30 i en bøylerifle vet jeg ikke.

Jeg tror at om jeg var i din situasjon så hadde jeg gjort et forsøk med N150. Jeg ville ha brukt data for N140 som en retningslinje for valg av en startladning med N150.

Hvis du er usikker på prosjektet så bør du la være. Det er bare din erfaring og kunnskap med riflelading du må basere deg på. Det er svært vanskelig å kvalitetsikre råd du får fra andre, når det ikke finnes testede data for kruttypen du vil bruke.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er SEE (The Secondary Explosison Effect) du tenker på Rammstein85, så er det en teori som ikke vil forkomme i dette tilfelle.

Det advares ofte om faren for SEE ved reduserte ladninger med saktebrennende krutt som dermed ikke gir god fylling i hylsa. Men her er det ikke snakk om halvfulle hylser. Tvert i mot! :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har matet dataene mine inn i QuickLoad (er som sagt ny, så kjenner ikke programmet så veldig godt).

Kule: Sierra FN 2000. 23mm lang. !50grs

Lengde på løp: 515mm

 

Fylles hylsa med 99,5% krutt (32,51grs) vil trykket på det høyeste være 2075 bar. Er dette for lite? Hva bør trykket være på? Hva er minimum?

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så pent Kjetil så skal du få min personlige mening:

Drit i QuickLoad.

Les bøker og det du kommer over på nett. Lad og skyt mye, og lær deg trykktegn "på gamlemåten".

Så kan du sammenligne dine erfaringer med QuickLoad senere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Rufus og ATK foreslår og prøve med 170grs kulene. Det er jeg enig i.

Men når de er oppbrukt og du skal tilbake til 150grs kuler i tredve-tredve'n bør du skaffe deg et raskere krutt.

 

Ikke kvitt deg med boksen med N-150. Det er et allsidig krutt som egner seg godt til 30-06 og de aller fleste kulevektene i kalibret.

Link to comment
Share on other sites

For å gjøre en lang forklaring skikkelig kort: Det har med fysiske lover å gjøre. :mrgreen:

 

Ved å prøve å forklare litt nærmere hvorfor, så dreier det hele seg om trykkoppbyggingen i hylsa (og pipa).

Dette med raske og trege kruttsorter er en forkortelse på kruttsorters relative brennhastighet.

Kruttsorter med relativt hurtig brennhastighet vil få opp trykket raskt og egner seg derfor ikke til tunge kuler i småkalibre.

I grove kalibre, som eksempelvis .458" derimot, må man igjen bruke raske kruttsorter på grunn av større tverrsnitt i pipa.

Kruttsorter med relativt sein brennhastighet er velegnet for tyngre kuler i småkalibre og vil forsette å skyve kula i hele løpets lengde mens kruttets gasser fortsetter å ekspandere.

 

Ganske kompleks tema som det kan skrives mye om. Derfor blir det bare en kortfattet og ikke fullstendig forklaring det her. Og det jeg nå skrev stemmer ikke hele veien heller siden både "småkalibre" og "grovkalibre" ofte har svært forskjellig hylsevolum, som igjen påvirker kruttvalget.

 

Men håper dette ble en liten teaser for deg til å kjøpe ladebøker og fordype deg i kruttlære og annet moro. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei Kjetil A.

Jeg vil gjerne slutte meg til Bamrud når han oppfordrer deg til å kjøpe en ladebok. Våpenjournalens ladebok utgave 6 er min første anbefaling. Ved å lese de relevante kapitlene i denne boken kan du snart selv svare på en del spørsmål om du stiller her. Som du ser vil folk gjerne hjelpe deg med svar, men det er vanskelig for hjelpere å gi deg en helhetlig kunnskap som fører til en god forståelse for temaet hjemmelading. Nevnte ladebok kan fungere som en lærebok i lading og vil gi deg kunnskap om lading. Kunnskap kan du lese deg til i boka, erfaring får du når du anvender kunnskapen i praksis.

Så vil jeg ønske deg et langt og interessant liv som skytter og hjemmelader.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...