Jump to content

QuickLoad spørsmål 30-338 Win mag


HK416

Recommended Posts

Er det noen med QuickLoad som kan legge inn en ladning for meg??

Har nettopp sydd sammen de første ladningene i 30-338 win mag og hadde vert fint å simulert før første avfyring.

 

Er usikker på hvilke data som trengst men oppgir de jeg har:

 

Løpslengde: 26"

Kule: Nosler Accubond 180grains

Krutt: 71grains Norma N15

COL: 84mm

 

Føler jeg har begynt litt forsiktig, får håpe QuickLoad kan bekrefte dette.....

Dette er en ladning ment for å formskyte hylsene og få en følelse for børsa, satser altså ikke på max presisjon enda.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke Norma 15 i "systemet", men med MRP, som jo er tilsvarende (+-) så viser QL 916 m/s, 3668 BAR ( Max 4275 bar), Legger jeg inn Raufoss RA15 så viser QL det samme, bare et par hudre bar høyere trykk. Det er jo ikke noen slapp ladning sånn egentlig.

Tar ikke ansvar for noen av simuleringene

Link to comment
Share on other sites

Takk for hjelpen, reknet faktisk ikke med så pass fart simulert, i følge ladetabellen til Norma i det bort i mot identiske kaliberet .308 Norma Mag. skal 71 gr med MRP gi 878m/s.

 

Men da er det uansett ikke farlig å teste ladningen når jeg får ferdig rifla, da blir det kronografering så får vi se.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg får samme resultat som Leiv Vidar med 71gr og med 73gr sier QL 942 m/sek og 4045 Bar, fortsatt godt under max. QL blir rød på 74.2gr med MRP.

 

N-15 har jeg generelt opplevd som litt raskere enn MRP.

 

Edit: Skrivefeil, skrev 41.2 gr MRP, det skal selvfølgelig være 74.2gr.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er ladning kronografert og fasiten ble 899m/s i snitt på 3 skudd med veldig lite variasjon.

 

Kan noen teste litt i quickload med tanke på maxladning? Lurer på å gå opp et par grain, 73 kanskje?

 

Unnskyld meg. Jeg mener ikke å være kødd her, MEN...

 

Bruker dere QL til å utarbeide maksladninger og div til deres våpen nå?

Hva QL sier er kun et estimat, og KAN vise store feil hvis noen av parameterne er forandret og en som ikke har den totale oversikten vet hva han driver med.

Èn ting er å se hva et dataprogram sier, men en annen ting er å forstå HVORFOR programmet sier det det gjør.....

 

Jeg ser at det spørres om QL mener at man kan lade hardere, og da spør jeg meg; er det ikke en ide å tyde litt trykktegn og kronografere litt for å se om maks begynner å nærme seg. Hva QL sier er revnende likegyldig hvis bolten begynner å bli tung å åpne.

Dere må bare unnskylde meg, og jeg håper at jeg har misforstått dere her. Jeg har hele tiden vært litt skeptisk til slike programmer, helt fra jeg jobbet som ingeniør og ble skremt av hva folk "fant ut selv" hvis de fikk tak i noen av våre styrkeberegnings-programmer.

Vær meget kritiske til de data som dere får ut på slike programmer, og kryss sjekk i hytt og pine!!

 

Men jeg får trøste meg med at dere VET hva dere driver med, og at jeg, "min gamle huggorm" har misforstått dere.

God jul! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så så, rolig nå Buster, vi svarer jo bare mannen på det han lurer på...

 

Forøvrig har jeg veldig godt samsvar mellom QL og praktiske resultat, det er viktig å fylle inn så mange relevante parameter som mulig.

 

Edit: Dog er jeg enig i at man skal kronografere og kontrollere underveis, men jeg har inntrykk av at trådstarter gjør nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

 

Edit: Dog er jeg enig i at man skal kronografere og kontrollere underveis, men jeg har inntrykk av at trådstarter gjør nettopp det.

 

Håper det, og da kan vi sove lykkelige..... :wink:

Det her er sikkert folk som skjønner. Men jeg er litt redd for at noen skal lese dette og tro at bare man får fatt i dette programmet så er man fullbefaren hjemmelader. 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...