Jump to content

Starte med praktisk skyting


UfLaX

Recommended Posts

Hei!

 

Har søkt rundt på forumet men finner ikke noen gode svar på mitt spørsmål..

 

Det jeg lurer er på om jeg kan starte en "praktisk skyting avdeling" i den pistolklubben jeg er medlem i etter jeg har tatt godkjennings kurs? Eller må man på RO kurs før man kan gjøre dette? Har ikke tatt godkjennings kurs enda, men skal melde meg på første kurs som blir holdt på Sørlandet..

 

Er endel i klubben som er interessert i praktisk skyting og ønsker å begynne med dette..

Link to comment
Share on other sites

Det riktige her vil vel være å sende en forespørsel til NFPS....

 

Men, ja man kan starte en praktiskavdeling uten at man er RO. Man kan også starte en avdeling uten at noen er godkjente pratiskskyttere, men da må man "leie" inn hjelp for å holde kurs.

 

Ett av kravene er også at man er ett visst antall personer i den gruppen før NFPS vil godta det

 

Ser også du skriver sørlandet, og det er jo også endel klaubber der nede som driver med Praktisk, så det går jo også an å være medlem i to klubber(eller flere) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar:)

 

Sendte mail til NFPS nå så for vi se hva de sier:)

 

Er en avdeling som ønsker og kurse oss om vi kan stille med bane og nok kursdeltagere. Jeg bor like ved Evjemoen Skytefelt (Gamle Evjemoen leir) og der er jo nok av baner. Så for bare håpe at Kommunen er villig til å leie ut en bane av og til..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Lurte i grunn på det samme som deg, å tenkte bare høre om du fikk noe svar før eg sjøl send av gårde en epost til forbundet.

 

Vi e et par støkka her som har løst begynn med praktisk, men nærmeste praktisk klubb e 3 tima kjøring herfra. Er medlem av lokal pistolklubb å har tatt nybegynnerkurset.

 

Lurte spessielt på om det var mulig melde inn en "avdeling" av klubben i NFPS, eller om hele klubben og da alle medlemman er nødt betale medlemskontigent til NFPS.

Link to comment
Share on other sites

Lurte spessielt på om det var mulig melde inn en "avdeling" av klubben i NFPS, eller om hele klubben og da alle medlemman er nødt betale medlemskontigent til NFPS.

 

Hvert enkelt medlem kan selvsagt selv bestemme hvilke forbund vedkommende vil være medlem av, med mindre klubbens statutter sier noe annet.

De fleste pistolskyttere er vel medlem av NSF i tillegg til et eller flere andre forbund. Det er inget krav om at hele klubben må meldes inn i et forbund.

 

Når det gjelder NFPS så sender de ut blanketten for innbetaling av årskontigenten til hvert enkelt medlem av forbundet, og ikke slik som feks NSF som krever inn dette via klubben.

 

Det var vel svarene på det du spurte om? Eller har jeg bommet på noe? :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, klubben her skyt NFS pr i dag.

 

Så da trengs det ikke nå initiativ fra klubben eller medlemsmassen for å bli medlem av NFPS så lenge man er en gjeng som har lyst melde seg inn og får tatt godkjenningskurset ved en annen klubb eller innleid instruktør?

 

Skjønn at vi må avklar med klubben angående banebruk

Link to comment
Share on other sites

Jo, dere må stå som forbundsmedlemmer via en klubb. Så dere må vel ta kontakt med NFPS ang dette.

Normalt så kreves det minst 10 medlemmer fra en klubb.

Dere kan også stå som medlemmer hos en annen praktisk klubb, og trene på egen bane.

Men som blackops skrev, ta kontakt med forbundet. Kontaktinfo står på hjemmesiden.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Lurte i grunn på det samme som deg, å tenkte bare høre om du fikk noe svar før eg sjøl send av gårde en epost til forbundet.

 

Vi e et par støkka her som har løst begynn med praktisk, men nærmeste praktisk klubb e 3 tima kjøring herfra. Er medlem av lokal pistolklubb å har tatt nybegynnerkurset.

 

Lurte spessielt på om det var mulig melde inn en "avdeling" av klubben i NFPS, eller om hele klubben og da alle medlemman er nødt betale medlemskontigent til NFPS.

 

Dere må nok være flere enn ett par for å starte :D Kravet til antall i en "avdeling" vil være det samme som til en klubb.

 

Men lellers er det som Glenn sier, det er bare de som er med i "praktisk" gruppen som må være NFPS medlem.

 

PS dere må jo også ha tillatelse fra styret i klubben deres for å søke om opptak vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var på praktisk kurs i helga.. Vanvittig morsomt!

 

Spurte instruktøren hva som kreves, og han sa at for å kunne starte egen avdeling i klubben trenger man 10 stk med godkjenningskurs for Praktisk skyting og en RO i klubben.. (tre dager terori og 8 eksamener ifølge instruktør for å bli RO)

 

Så vi for bare skryte til resten av klubben om hvor gøy dette var så vi får nok medlemmer:-)

Link to comment
Share on other sites

Her har du utdrag fra NFPS Vedtekter ang. opprettelse av tilslutning til NFPS:

 

2 Medlemskap

2.1 Enhver skytterforening eller undergruppe av skytterforening eller idrettslag, hvor en gruppe på minst 10 medlemmer ønsker å søke om medlemskap i NFPS, kan søke om å bli tatt opp som klubb eller gruppe under NFPS. I særlige tilfeller kan styret i NFPS gi dispensasjon ifra dette kravet. Søknad om medlemskap kan bare behandles av NFPS, dersom søkerklubbens lover og skyterreglement er vedlagt søknaden. Disse lover og skytterreglement må inneholde bestemmelser som er i samsvar med NFPS lover og forskrifter.

 

2.6 For å kunne delta på stevner i praktisk skyting (IPSC Level II og høyere), kreves det godkjenning som praktisk skytter. Slik godkjenning gis skyttere som har gyldig medlemskap i NFPS og en forening tilsluttet NFPS. Skyttere skal ha gjennomgått opplæring og bestått godkjenningskurs etter retningslinjer gitt av styret i NFPS.

 

2.7 Klubber eller grupper av skytterforeninger plikter å tilby sine medlemmer opplæring. Med opplæring menes her både nybegynneropplæring og videre utdanning med sikte på godkjenning etter pkt. 2.6. Opplæring og videre utdanning skal følge program fastsatt av NFPS. Opplæring av skyttere og skyteledere skal foregå i regi av klubb eller forbund.

 

 

Håper virkelig dere kan få til noe der oppe, UfLaX :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...