Jump to content

Rådyrjakt på egen eiendom??


Arne Vegar

Recommended Posts

Min bror har kjøpt et lite småbruk på ca 17 mål, og en god del av det er udyrket. Nå ligger bruket i et område med meget høy tetthet av rådyr bl.a., dette så vi selvfølgelig mulighetene i :D

 

Mitt spørsmål er da; Blir han tildelt kvote eller kan han/vi jakte på eiendommen som vi "vil"??? (Selvfølgelig innenfor lovverkets rammer)

Hvordan går han isåfall fram for å få tildelt kvote???

Link to comment
Share on other sites

17mål holder ikke til minstearealet, dette varierer rundt om i landet men så lavt tør jeg vedde det ikke er noen steder.

 

Noen tall jeg har notert meg:

 

Kr.Sund komune 800mål, Stjørdal 750mål, Halden 350mål, Tysvær 600mål

 

Litt usikker på hvordan det gjøres i komuner med kvotefri jakt på rådyr, men mener det er et minsteareal for å kunne jakte rådyr der også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For å få et rådyrvald med felling av ett dyr er minimumsarealet på 500 mål her i området (hele østlandet, tror jeg)

Det han kan gjøre er å slå sammen naboeiendommer til det blir tilstrekkelig areal. Hvis naboene allerede har slått seg sammen til et vald kan broderen din tilby sin eiendom og få sin rett til felling av rådyr på tomta. Ikke før.

Link to comment
Share on other sites

Kan jo alltids få han til å ringe og høre men det ser vel mørkt ut for det, når jeg ser hvilke størrelser som kreves rundt om.... Så mye blomster som de spiser i hagene til folk så er det neppe vanskeli å få lov til å jakte hos en eller annen uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...