Jump to content

Løpsslitasje og hastighet


Tika

Recommended Posts

Jeg lurer litt på sammenhengen mellom løpslevetid og hastigheten på kula.

Er det slik at raskere kaliber alltid sliter mer løp enn tregere kaliber?

 

Jeg er i dilemmaet mellom 250grs kule i 930 ms eller 300 grs kule i 830ms.

Kaliberet er 338LM.

Vil det være merkbar forskjell i løpslevetid?

Link to comment
Share on other sites

Generelt er det en sannhet at høyere hastighet medfører mer løpsslitasje, men;

det er også slik at materialet i kula betyr noe.

 

Bly medfører ofte mindre løpsslitasje enn mantel (avhengig av legeringen), og belagte kuler mindre enn helmantlede. Molybden eller lignende belegg på kulene medfører også mindre slitasje. I tillegg vil stålkvaliteten i løpet bety en del, noen typer tåler mer juling enn andre...

 

Som du ser er det en del ting som påvirker løpsslitasjen. Mener dog at jeg har hørt noe om at økt løpsslitasje som følge av hastighet på kula først gjør seg gjeldende når hastigheten blir veldig høyt, rundt 1100 meter i sekundet.

 

Jeg tror det viktigste blir å finne den ladningen som gir best presisjon, om det er 830, 880 eller 930 vil stort sett ikke dyret merke, et godt treff med en .338 LM dreper uansett, så finn ladningen som går best du, det er min anbefaling :-)

Link to comment
Share on other sites

Kulene det er snakk om er Lapua Scenar i hhv 250 og 30grs.

Og evt Berger når de blir ferdig produsert.

 

Det er snakk om å skyte på papp og stål ut til 1,5-2km.

Anslagsenergi er derfor irrelevant.

 

Det som betyr noe for meg er presisjon, vindavdrift, kulebane og antall skudd jeg kan skyte med løpet før preisjonen ikke er god nok lenger.

 

Vindavdriften vil være ca lik med de to kulene i gitt hastighet.

Fordelen med 250grs kulen er at den går flatere. Det gir meg ett større vindu og tåler større feil i avstandsbedømmelsen.

Link to comment
Share on other sites

Si at løpet koster 6000,- dyrt løp, men bra. Om løpet ditt varer 2000 eller 3000 skudd gir hhv 3 og 2 kr /smell. 1,- i forskjell, forskjellen i løpslevetid er nok mindre enn det.

Jeg tror at kuleprisen 250 vs 300 gr er mer enn 1 krone...

Og at det ryker 10-12kr/ smell, minst. Tilsammen, 300 SMK koster nesten 1$ stykket, derborteog her er prisen umoralsk.

 

Sagt på en annen måte, driver du med dette for å spare penger eller for å ha det gøy? Jeg ville brukt en blanding tror jeg, 250 til "hverdags" og på vanlige baner og 300 på lange hold.

Jeg bytter mellom 80Amax og 90Berger VLD selv, til mindre og mer krevende skudd. Men om jeg kunne skille mellom de på presisjon, ville jeg valgt den som var mest presis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For det første ville jeg ikke kjøpt ei rifle i 338LM hvis jeg ville spare penger :D

Morrofaktoren er den som teller mest.

Kostnaden ved nytt løp og ammo er noe jeg prøver å ikke tenke på :wink:

Har andre rifler og kaliber som er mye biligere å mengde trene med.

 

Ønsket er å kunne bruke tid på å skyte og ikke forske på ladninger ved bytte til nytt løp osv.

Vil derfor at løpet skal vare lengst mulig av praktiske årsaker.

 

Blir vel til at jeg tester begge kulene, og muligens bruker de til hvert sitt bruk.

Er ikke alltid man kan bruke laser til å måle avstanden og da er flat kulebane en fordel.

Dermed heller jeg litt mot 250 grs.

Link to comment
Share on other sites

Med de to kulene du har tenkt deg tror jeg ikke det vil være allverdens forskjell på utbrenningstiden på løpet hvorvidt du bruker den på 250 grs, eller den på 300 grs.

 

Her er det vel mere deg, og din skytekåthet, det kommer ann på.... :wink:

Om du legger deg ned og knaller på med lange serier brenner du løp okke som.

 

Har litt :roll: erfaring ifra 338 Rum, og har her lagt vekt på å ikke skyte for mange skudd på for kort tid. Dette fordi jeg tror det er mulig å skyte ut nesten hvasomhelst av løp med kruttladninger i klassen +/- 100 grains på under 750-1000 skudd; om en bare peiser på.

 

Legger stor vekt på pussing......gjentar gjerne pussing!!!

Pluss ett trix til, ha gjerne med deg pusseutstyret på banen. Det å få olje inn i løpet straks etter skyting tror jeg er ett pluss for løpslevetiden. Har du god tid, tar du i tillegg grovpussen på banen før du drar hjem.

 

Med tanke på hvilken kule du skal velge.........piece of cake.....den som er mest presis i din rifle.

Hjelper lite med allverdens flateste kulebane om presisjonen suger epplebæsj!!

 

Kan også nevne en diskusjon som gikk for noen år siden med tanke på kruttype og løpsslitasje:

Ballpowder (kulekrutt i mangel av ett bedre Trøndersk ord.. :wink: ) ble påstått å skulle være "snillere" med løpet rent mekanisk kontra vanlige kruttsorter som MRP osv.

Har skutt masse Accurate 8700 (ballpowder)i min 338 Rum, men har ikke gjort noe dokumenterbar analyse på dette.

Du får "titte" litt på nettet så finner du vel noen som sitter på empiri.

 

Lykke til med ett kjekt kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Er vel ikke sikkert du får bedre kulebane med 250 grs vo 930 enn 300 grs vo 930 m/s.

Er vel vesentlig høyere bc på 300 grs kulene.

Jeg trodde tregt krutt normalt førte til større slitasje enn hurtig krutt.

Ville selv gått 2 ladninger, en 250 og en 300, evt ogse en lettere enn 250.

Link to comment
Share on other sites

Ope: Du har lest første innlegg for raskt. Vo er hhv 830 og 930.

 

Det er ca 100ms i forskjell i Vo på 250grs og 300grs kula.

Forskjellen i BC er ikke så stor at den veier opp for 100ms mindre i hastighet.

 

 

338RUM:

Jeg har fått tak i noe 8700 og N560. Blir å prøve det først.

Føler jeg har relativt gode rutiner på puss og vedlikehold.

Bruker stort sett å dra gjennom på banen mens løpet enda er varmt.

 

Rifla kom i dag, ligger i kofferten sin og venter.

Men mangler enda noen deler som er på vei fra fjern og nær.

Kanskje blir det testskyting i påsken.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke "kuppe" tråden, men tok meg friheten til å svare litt på dette. Se svar med farvet skrift.

 

Er vel ikke sikkert du får bedre kulebane med 250 grs vo 930 enn 300 grs vo 930 m/s. Joda det får du. Må sjekke fakta vet du. Om en går utifra en normalhastighet for begge kulene vil 250 graineren falle ca 1 meter mindre på 1000 meter.

Er vel vesentlig høyere bc på 300 grs kulene. 0,785 kontra 0,675

Jeg trodde tregt krutt normalt førte til større slitasje enn hurtig krutt. Med disse kulevektene brukes det KUN tregt krutt, sannsynligvis det tregeste som er å få tak i.

Ville selv gått 2 ladninger, en 250 og en 300, evt ogse en lettere enn 250. Som sagt jeg har litt :wink: erfaring med skyting med 338 kuler. Jeg har iallefall mere enn nok med å holde orden på en-1 kulebane/kikkertklikk tabell i slengen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...