Jump to content

Nye oppdagelser, 6x45


Peter

Recommended Posts

Ofte skjer nyoppdagelser ved en tilfeldighet - så også denne:

 

Som mange av Kammeratene her kjenner til, har jeg vært en mangeårig lojal talsmann for 6x45(6mm/223), og trodde jeg hadde prøvd det meste rundt denne patronen.

 

Fant ut tirsdag at jeg ville benytte siste jaktdag(onsdag kveld) etter bever, og hva er vel mer naturlig enn å ta med seg sin 6x45. En tur i laderommet tirsdag for å klemme opp 10 patroner: Lapua match hylser, CCI hetter, 58 grs Hornady V-Max, skjøvet ut av ... :?:

 

Jeg var tom for egna krutt :!: Omtrent alt man skyver ut av en 6x45, skyves ut av N 130 og dets like, men her var det hverken det ene eller andre. Vurderte N110, men torde rett og slett ikke. Valgte safe løsning: NC96M - selvfølgelig altor tregt for denne patronen, men likevel en sikker løsning i mangel av annet.

 

En strøken teskje(28 grs) og hylsa ble full. Pen knasing da kula ble satt, og jeg var back in business. Foretrekker i prinsippet komprimerte ladninger når dette balanserer mot maks i et gitt kaliber. Her derimot, dreide deg seg om ladninger noe under makstrykk (vurdert i "brainload" mellom egne ører).

 

Uansett hastighet; kula kommer ut og jeg vil ikke være beveren i veien for denne.

 

Som ansvarlig jeger, tok jeg en tur ned på jordet for kontrollskyting før jakt i går ettermiddag. Satt opp en 15m-skive på circus 100 m, og skjøt over tofoten. Første to skudd satt 5 cm til høyre og 2 cm lavt. Skrudde 5 V og 3 opp. Skjøt nytt skydd, så ikke treffet, så skjønte det satt i svarten. Fulgte opp med 2 nye og hentet skiva. Ooppsss: De satt tett. Veldig tett. Så tett at jeg nesten... :roll:

 

Var i overkant trygg på rifle og ammo da jeg reiste på jakt i går, har brukt dagen i dag på å lade flere patroner, og skal skru over en kikkert med tynne tråder for å teste videre. Like spennende som å virkelig teste presisjonen, blir det å se hva slags hastigheter denne ladninga gir.

 

Har noen av Kammeratene prøvde NC96M i 6PPC? Anser(anså?) kruttet som uegna i 6x45 med lette kuler. Det er kanskje ikke like uegna i 6PPC med litt tyngre kuler?

 

PS: Skylder å legge til at jeg nettopp har fått ny NS-die fra Redding. Sinclair sendte en die som så ut til å passe kammeret mitt perfekt, og nevnte ladninger er de første jeg kjørte i denne dien.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...